شناسه خبر:83035
1403/3/7 13:52:05

رئیس سازمان جهادکشاورزی ایلام گفت: بیماری زنگ زرد غلات با اطلاع‌رسانی گسترده و مشارکت فعال و مؤثر کشاورزان در سطح مزارع استان مهار شد.

حشمت عزیزان روز دوشنبه اظهار کرد: به منظور جلوگیری از گسترش بیماری زنگ زرد در مزارع استان بیش از ۳۰ گروه از کارشناسان جهاد کشاورزی در قالب شبکه‌های مراقبت و پیش‌آگاهی، مزارع غلات را بطور مستمر پایش و قبل از بروز خسارت و همه‌گیری بیماری، اطلاع‌رسانی گسترده به کشاورزان انجام شد.

وی با بیان اینکه امسال در مزارع غلات آبی و دیم به علت بارندگی‌های فراوان و افزایش ۲ تا چهار درجه‌ای دمای هوا در فصل زمستان، شرایط محیطی برای طغیان آفات و شیوع بیماری‌ها از جمله زنگ زرد غلات فراهم شده بود، افزود: این بیماری خطرناک در صورت عدم کنترل باعث کاهش تولید محصول به میزان ۳۰ تا ۹۰ درصد می‌شود.

عزیزان ارسال پیامک انبوه در چهار مرحله و بیش از ۱۰۰ هزار مورد به کشاورزان، پخش هشدار از طریق بلندگوی سیار و بلندگوی مساجد در سطح روستاها و بخش‌ها در ۲ مرحله، اطلاع‌رسانی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، اطلاع‌رسانی چهره به چهره به کشاورزان در سطح مزارع، برگزاری کلاس‌های آموزشی ترویجی برای کشاورزان، مکاتبه با فرمانداری‌ها، شوراها و دهیاری‌ها و نصب بنر و اطلاعیه در اماکن پرتردد را از جمله اقدامات انجام گرفته برای انجام مبارزه به موقع با این بیماری و مهار آن برشمرد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان ایلام با بیان اینکه در سال پربارش جاری بیشترین میزان آلودگی بیماری‌های برگی به ویژه زنگ زرد در شهرستان‌های مهران و دهلران مشاهده شد، یادآور شد: حاصل این اقدامات و نیز مشارکت کشاورزان، مهار کامل بیماری زنگ زرد و جلوگیری از همه‌گیری آن در مزارع استان بوده است.

وی به افزایش تولید گندم در شهرستان‌های گرمسیری مهران و دهلران طی سال زراعی جاری (۱۴۰۳- ۱۴۰۲) اشاره و تاکید کرد: به طور قطع بخشی از این افزایشِ تولید، به علت کنترل به موقع عوامل خسارت‌زا به خصوص بیماری زنگ زرد بوده است.

 

عزیزان مهار بیماری زنگ زرد و افزایش تولید گندم استان را حاصل پایش مستمر مزارع و اطلاع‌رسانی به موقع از سوی کارشناسان جهاد کشاورزی، ارسال هشدارها و دستورالعمل‌های مناسب و به موقع به کشاورزان و همکاری و مشارکت مناسب کشاورزان در اجرای صحیح توصیه‌ها و آموزش‌های کارشناسان ذکر کرد.

شناسه خبر 83035