شناسه خبر:83006
1403/3/6 15:31:53

رئیس دانشگاه ملایر ساخت و تکمیل پروژه 12 واحدی خوابگاه متأهلی، تکمیل کتابخانه مرکزی پس از 15 سال معطلی و اختصاص 880 میلیارد ریال اعتبار به تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام دانشگاه ملایر را از اقدامات شاخص آیت‌الله رئیسی و دولت سیزدهم برای این دانشگاه برشمرد.

«ابراهیم محمدی‌منش» خدمات و دستاوردهای دولت مردمی و انقلابی شهید آیت‌الله رئیسی را در حوزه علمی و فناوری بی‌نظیر و امیدآفرین دانست و بیان کرد: طبق تأکیدات وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، برنامه‌های تحولی دولت سیزدهم در آموزش عالی در ماه‌های پایانی این دولت با قدرت و جدیت ادامه دارد.

این مقام مسئول ضمن ادای احترام به مقام شهید جمهور آیت‌الله «سیدابراهیم رئیسی» به‌عنوان خدمت‌گزاری صادق و پُرتلاش، خادم‌الرضا (ع) و همراهان وی، افزود: نعمت ولایت تکیه‌گاه ملت و دولت جمهوری اسلامی در شرایط سخت است و در سایه ولایت فقیه و تبعیت از رهبر معظم انقلاب، دولت سیزدهم و رئیس‌جمهور شهید موفقیت‌های بزرگی را در حوزه‌های مختلف کسب کرد.

وی بازگشایی دانشگاه‌ها را یکی از اساسی‌ترین اقدامات دولت سیزدهم در دوران همه‌گیری کرونا و یک اقدام انقلابی و جهادی عنوان کرد که به بهترین وضعیت به ثمر نشست و در این میان دانشگاه ملایر جزء دانشگاه‌های پیشرو در امر بازگشایی دانشگاه‌ها بود.

رئیس دانشگاه ملایر راه‌اندازی معاونت فناوری در وزارت علوم را از دیگر اقدامات مهم دولت سیزدهم عنوان و اظهار کرد: با توجه به اینکه فعالیت اساتید دانشگاه‌ها بیشتر بر مبنای انتشار فعالیت‌های پژوهشی به‌صورت مقاله شکل می‌گرفت، دولت شهید آیت‌الله رئیسی مسیر حرکت دانشگاه‌ها را به سمت رفع نیازهای کشور و تحقیقات کاربردی سوق داد.

محمدی‌منش یادآور شد: از دیگر اقدامات دولت سیزدهم، ساخت خوابگاه‌های متأهلی در دانشگاه‌ها بود که بر این اساس اعتبارات ویژه‌ای به وزارت علوم اختصاص یافت که در این راستا، در دانشگاه ملایر پروژه 12 واحدی خوابگاه متأهلی ساخته و تکمیل شده و به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد؛ مجوز 200 واحد متأهلی و استادسرا نیز از هیئت‌امنا گرفته شده که کار ساخت آن به‌زودی آغاز خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: گرفتن مجوز استفاده از زمین‌های مازاد برای ساخت مسکن دانشگاهیان، دستاورد مهم دولت سیزدهم و رئیس‌جمهور شهید است و در این زمینه دانشگاه ملایر چون زمین مازاد نداشت، نتوانست استفاده کند.

رئیس دانشگاه ملایر همچنین به رویکرد دولت سیزدهم به مدیرسازی در حوزه دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: بر این اساس دانشگاه ملایر هم از نیروهای جوان استفاده کرد و یکی از هیئت‌رئیسه‌های جوان در دانشگاه ملایر شکل گرفت و همچنین مجوز جذب بیش از 40 عضو هیئت‌علمی با اولویت جذب هیئت‌علمی‌های جوان شهرستان ملایر گرفته شد که تعدادی از آن‌ها شروع به کار کردند.

محمدی‌منش یادآور شد: برای نخستین‌بار بود که طول مدت جذب عضو هیئت‌علمی بسیار کوتاه و به دانشگاه‌ها اجازه داده شد که به محض انتخاب بتوانند قرارداد استخدامی با اعضای هیئت‌علمی منعقد کنند و معطل فرآیندهای اداری پیچیده نشوند.

وی همچنین از دیگر اقدامات دولت شهید آیت‌الله رئیسی در دانشگاه‌ها را اختصاص اعتبارات مالی خوب به دانشگاه برای پرداخت حقوق و مزایا دانست و بیان کرد: درحال حاضر دانشگاه ملایر هیچ‌گونه بدهی حقوقی به اعضای هیئت‌علمی و کارکنان ندارد و برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام 880 میلیارد ریال اعتبار به دانشگاه ملایر اختصاص یافت.

رئیس دانشگاه ملایر ادامه داد: با اختصاص این اعتبار، خوابگاه متأهلی ساخته شد، سالن جلسات همایش‌های دانشگاه درحال تکمیل نهایی و دانشکده فنی و مهندسی درحال ساخت است؛ پروژه کتابخانه مرکزی نیز که یکی از پیچیده‌ترین پروژه‌های تعلیق‌شده بود و بیش از 15 سال از زمان افتتاح آن گذشته و هنوز تکمیل نشده، فعال شده و امیدواریم بتوانیم تا سال آینده آن را به بهره‌برداری برسانیم.

محمدی‌منش با بیان اینکه دولت در عرصه دانشجویان بین‌المللی سیاست حمایت از دانشگاه را پیش گرفت، گفت: در همین رابطه دانشگاه ملایر مجوز پذیرش دانشجویان خارجی را دریافت کرد و برای نخستین‌بار پس از چندین‌سال توقف جذب دانشجوی خارجی، درحال حاضر فرآیند جذب سه دانشجوی خارجی تکمیل شده و از مهرماه شروع به تحصیل می‌کنند.

به گفته وی، سیاست جذب دانشجویان خارجی متأهل نیز جزء اولویت‌های دولت سیزدهم است و امیدواریم سیاست‌های دولت بعد نیز بر این مبنا شکل گیرد و دانشگاه ملایر بتواند دانشجویان خارجی متأهل را پذیرش کند؛ چراکه سیاست دانشگاه جذب بیش از یک‌هزار دانشجوی خارجی است و این امر بدون حمایت دولت تحقق پیدا نخواهد کرد.

* شهید جمهور به جوانان اعتقاد راسخ داشت

رئیس دانشگاه ملایر اختصاص مالیات شرکت‌ها و کارخانه‌ها به امور تحقیق و پژوهش را از دستاوردهای مهم دولت مردمی سیزدهم عنوان و تأکید کرد: بر این اساس کارخانه‌ها و شرکت‌های بخش خصوصی درصورتی‌که منابعی را در دانشگاه‌ها سرمایه‌گذاری کنند، آزمایشگاه بسازند یا طرح تحقیقاتی تعریف کنند، نیازی به پرداخت مالیات ندارند.

محمدی‌منش با تأکید بر اینکه لحظه‌ای سکون از شهید جمهور طی سال‌های فعالیت دولت سیزدهم ندیدیم و مرتب پیگیر مسائل بود، افزود: آیت‌الله رئیسی به استفاده از جوانان و اعتماد به آن‌ها اعتقاد ویژه داشت و رعایت تقوا، توجه به علم، تحقیق و پژوهش نیازمحور و دوری از سیاست‌زدگی، از اساسی‌ترین اقدامات دولت سیزدهم و شهید جمهور بود.

وی خاطرنشان کرد: شهید آیت‌الله رئیسی تلاش کرد به جوانان نشان دهد از ظرفیت و توانایی‌های آن‌ها استفاده می‌شود و اگر خود را ازنظر علمی و اجرایی آماده کنند، به‌زودی مدیریت کشور به دست آن‌ها سپرده خواهد شد.

دانشگاه ملایر در چهار کیلومتری محور ملایر به اراک واقع شده و دارای بیش از 6 هزار دانشجو است.


منبع: خبرگزاری ایرنا

شناسه خبر 83006