شناسه خبر:82962
1403/3/5 15:16:14
مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بهار خبر داد:

وجود 14 نقطه بحرانی حریق در اراضی ملی بهار

مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بهار از وجود 14 نقطه و منطقه بحرانی حریق در اراضی ملی این شهرستان خبر داد.

مهدی محمدی اظهار کرد: خوشبختانه با توجه به بارش‌های خوب امسال میزان پوشش گیاهان به‌ویژه گیاهان یک‌ساله در سطح اراضی ملی بسیار زیاد بوده و در این رابطه با توجه به نزدیک شدن به فصل گرما و احتمال هرگونه حریق، مراقبت دوچندان و اندیشیدن تمهیدات لازم برای پیشگیری از موارد حریق احتمالی ضروری بوده تا با این اقدامات موردی، حریق اتفاق نیفتد و اگر اتفاق افتاد، در کوتاه‌ترین زمان ممکن اطفا شود.

وی با اشاره به وجود 14 نقطه بحرانی حریق در اراضی ملی شهرستان بهار، افزود: در سال گذشته با اقدامات انجام‌شده تنها یک مورد به میزان 1.5 هکتار آتش‌سوزی در مراتع این شهرستان رخ داد که به نسبت سال ماقبل از کاهش چشمگیری در رابطه با آتش‌سوزی مراتع برخوردار بودیم.

محمدی با بیان اینکه با توجه به نزدیک شدن به فصل گرما از هم‌اکنون اقدامات لازم برای جلوگیری از هرگونه حریق در مراتع و اراضی ملی سطح شهرستان را آغاز کرده‌ایم، تصریح کرد: طی مکاتبه با جهاد کشاورزی شهرستان درخواست کردیم که کشاورزان شهرستان از آتش زدن «پس‌چرا» مزارع خود خودداری کنند و نقاطی که در کنار مراتع و اراضی ملی آنان است را آتش نزنند؛ چراکه با توجه به رشد پوشش گیاهی، احتمال سرایت آن به اراضی ملی و مراتع بسیار بالا است.

وی ادامه داد: طی مکاتبه با محیط‌زیست نیز درخواست شد در مناطقی که متولی آن هستند، اقدامات لازم را انجام دهند و گشت و مراقبت لازم را داشته باشند.

محمدی با اشاره به احداث چهار کیلومتر آتش‌بُر در قسمت جنگل‌کاری حاشیه جاده با کمک راهداری شهرستان و پاک‌سازی علف‌های هرز آن، گفت: در چندین روستای شهرستان نیز با مشارکت مردمی احداث آتش‌بُر برای امسال جزء برنامه بوده که اجرایی خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به برخی از موارد قانونی در رابطه آتش‌سوزی، تصریح کرد: در ماده 45 قانون حفاظت و بهره‌برداری جنگل‌ها و مراتع به‌صراحت اشاره شده آتش زدن نباتات در مزارع و باغات داخلی و مجاورت جنگل‌ها بدون اجازه و نظارت مأموران جنگل‌بانی ممنوع است و درصورتی‌ که درنتیجه بی‌مبالاتی در جنگل حریق ایجاد شود، مرتکب مورد نظر به دو ماه تا یک‌سال حبس محکوم خواهد شد.

محمدی همچنین با اشاره به ماده 47 قانون حفاظت و بهره‌برداری جنگل‌ها و مراتع، یادآور شد: هرکس در جنگل به‌طور عمد آتش‌سوزی ایجاد کند، به حبس از سه تا 10 سال محکوم می‌شود و درصورتی‌ که مرتکب مأمور جنگل‌بانی باشد، به حداکثر مجازات محکوم خواهد شد.

وی گفت: درحال حاضر در اقدامات و برنامه‌ریزی‌های پیش‌ رو همانند سال گذشته برای جلوگیری از هرگونه حریق احتمالی در مراتع و اراضی ملی بیشتر به دنبال فرهنگ‌سازی و آموزش جامعه هستیم و در این رابطه تاکنون کلاس‌های آموزشی مختلفی ازجمله در بین جامعه روستایی و عشایری برگزار شده و می‌شود.

محمدی با بیان اینکه خوشبختانه در سال‌های اخیر فرهنگ‌سازی خوبی برای جلوگیری از حریق اراضی ملی و مراتع انجام گرفته است، افزود: امسال پوشش گیاهی مراتع و اراضی ملی به‌دلیل بارش‌های مناسب رشد داشته و احتمال می‌دهیم حریق در مراتع و اراضی ملی زیاد باشد؛ بنابراین باید اقدامات پیشگیرانه لازم به‌منظور جلوگیری از هرگونه حریق احتمالی در مراتع و اراضی ملی انجام بگیرد که این اقدامات در شهرستان شروع شده است.

شناسه خبر 82962