شناسه خبر:82849
1403/3/2 01:17:53

به گفته عضو خانه صنعت، معدن و تجارت ایران ضرورت دارد بخش معدن در زمره اولویت‌های برنامه‌های اقتصادی قرار کیرد تا به‌عنوان پیشران اقتصادی، مسیر شکوفایی اقتصاد را فراهم کند.

سهراب شرفی در پاسخ به این سؤال که آیا معادن می‌تواند جای نفت را بگیرد، گفت: با توجه به وجود 67 نوع ماده معدنی در کشور در حوزه معدن در منطقه رقیبی برای ایران وجود ندارد، البته کشور افغانستان منابع معدنی خوبی در اختیار دارد اما رقیب جدی برای ما محسوب نمی‌شود.

وی با بیان اینکه دیدگاه مقام معظم رهبری در خصوص اینکه معدن می‌تواند جای نفت را بگیرد کاملاً درست است، اظهار کرد: باید در اقتصاد کشور به حوزه معدن توجه کنیم این در حالی است که دولت‌ها همواره به‌دنبال کسب درآمد از منابع سهل‌الوصول مانند نفت هستد.

عضو خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با بیان اینکه به‌عنوان یک کشور تولیدکننده نفت، تعیین کننده قیمت این محصول نیستیم، بیان کرد: اکنون که در شرایط تحریمی قرار داریم باید نفت را به زیر قیمت بفروشیم و اگر تحریم نباشیم قیمت‌گذاری آن با ما نیست و در جایی دیگر قیمت‌گذاری می‌شود. اما با توجه به مواد معدنی و ذخایر کم‌نظیر معدنی که در کشورمان وجود دارد می‌توانیم تعیین کننده قیمت مواد معدنی باشیم و می‌توانیم قیمت مواد اولیه معدنی کشورهای متقاضی را تعیین کنیم.

شرفی با تأکید بر لزوم فاصله‌گیری از اقتصاد تک محصولی نفت، گفت: در 45 سال گذشته مسیر درستی را در اقتصاد طی نکرده‌ایم و نتیجه این اقتصاد غلط افزایش نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی بوده است.

وی با بیان اینکه سال‌هاست که مقام معظم رهبری شعار سال را یک شعار اقتصادی تعیین می‌فرمایند، اظهار کرد: قرار بود در سال 1404 ایران قدرت اقتصادی منطقه باشد اما این مهم نه با فروش نفت و نه با فروش گاز امکان‌پذیر نیست بنابراین باید در اقتصاد کشور به موضوع معادن توجه داشته باشیم.

عضو خانه صنعت، معدن و تجارت ایران افزود: دولت و مجلس باید در اجرای دستورات مقام معظم رهبری توجه ویژه داشته باشند، اظهار کرد: برای نجات اقتصاد کشور باید در اقتصاد به معادن توجه کنیم و جهت بهره‌برداری از معادن نیز دولت باید کمک کند.

شرفی با بیان اینکه خام‌فروشی را پیشه کرده‌ایم اظهار کرد: نفت و گاز را می‌فروشیم و به افزایش صادرات آن می‌بالیم در حالی که تکیه بر اقتصاد نفتی غلط است و باعث ضعف اقتصادی کشور می‌شود و معیشت مردم را سخت و ضعیف می‌کند.

وی بیان کرد: باید مردم روستاهایی که در جوار معدن هستند را با کار در معادن آشنا کرد و به آن‌ها آموزش داد تا با توجه به مشکلات تأمین آب از کشاورزی فاصله بگیرند و به سمت کار در معادن بروند.

این فعال اقتصادی بیان کرد: ثبات سیاست اقتصادی نداریم و اقتصاد ما سیاسی است در مجلس دچار مشکل تقنینی و در دولت با مشکل صدور بخشنامه‌های خلق‌الساعه مواجه هستیم.

شرفی با اشاره به ماشین‌آلات فرسوده معدنی در کشور، گفت: در حوزه معدن باید با فناوری روز دنیا همگام باشیم بنابراین دولت باید وام‌های کم‌بهره به واردات ماشین‌آلات معدنی اختصاص دهد و این کالا بدن گمرکی وارد کشور شود.

وی بیان کرد: باید برای بهره‌گیری از معادن راهبردی داشته باشیم و باید از دارایی‌های کشور صیانت کنیم. وی افزود: تا وقتی که دانش اقتصادی بر مجلس و دولت حاکم نباشد نمی‌توان امیدوار بود از منابع خدادادی کشور به صورت عالی بهره‌مند می‌شویم.

عضو خانه صنعت، معدن و تجارت ایران بیان کرد: وزارت اقتصاد و دارایی فقط وظیفه مالیات ستانی را برعهده ندارد و نباید عملکرد این وزارتخانه به‌گونه‌ای باشد که تداعی‌کننده دریافت مالیات برای فعالان اقتصادی باشد بلکه باید کمک کند تا براساس ظرفیت‌ها موجود در بخش‌های مختلف دریایی، هوایی، نفت، گاز و معادن... برای کشور درآمد و ثروت تولید شود.

شرفی اظهار کرد: با توجه به وجود ذخایر غنی معدنی در کشور باید بخش معدن را در زمره اولویت‌های برنامه‌های اقتصادی قرار دهیم تا با ایجاد اشتغال، تولید ناخالص ملی مسیر شکوفایی اقتصاد هموار شود.

وی اظهار کرد: بخش معدن و صنایع معدنی می‌تواند به‌عنوان یک پیشران در اقتصاد کشور به ایفای نقش بپردازد.


منبع: خبرگزاری فارس

شناسه خبر 82849