شناسه خبر:82262
1403/2/18 16:50:00

مدیر امور عشایری همدان گفت: 300 هکتار از مراتع عشایری استان به کشت انواع مختلف گیاه دارویی اختصاص یافت.

جعفر کاویانی‌دلشاد روز سه‌شنبه با اشاره به تنوع‌بخشی به درآمد عشایر استان همدان، افزود: 300 هکتار از مراتع عشایری استان به کشت انواع مختلف گیاه دارویی اختصاص یافت؛ در راستای ایجاد مشاغل جدید برای عشایر و افزایش درآمد این قشر با حمایت سازمان امور عشایر ایران میزهای تخصصی صنایع دستی، گیاهان دارویی، گردشگری و زنجیره گوشت قرمز فعال شده است.

وی با اشاره به ضرورت برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی برای عشایر، ادامه داد: با مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان و اداره کل فنی و حرفه‌ای همدان تفاهم‌نامه‌هایی به امضا رسید که در زمینه آموزش عشایر همکاری گسترده‌ای به انجام برسد.

مدیر امور عشایر استان همدان تأکید کرد: بر همین اساس کلاس‌های قالی‌بافی، خیاطی، کشت گیاهان دارویی، گردشگری و صنایع دستی در شهرستان‌های همدان، تویسرکان و نهاوند برقرار شد که درمجموع دو هزار و 180 نفرروز آموزش، دوره‌های آموزشی برگزار شد.

وی اظهار کرد: در زمینه گردشگری عشایری و صنایع دستی عشایری با ایجاد سیاه‌چادر‌هایی در مبادی ورودی شهر و بلوار ارم و تپه هگمتانه با اشاعه فرهنگ عشایری و معرفی گردشگری عشایری، صنایع دستی نیز به معرض فروش گذاشته شد که مورد استقبال همشهریان عزیز و گردشگران استان قرار گرفت.

کاویانی‌دلشاد تصریح کرد: امور عشایری پیگیر ایجاد بازارچه عشایری و سایت‌های گردشگری دائمی عشایر در استان است، چراکه طبیعت بکر در 72 سامانه عرفی عمدتاً زمینه این فعالیت‌ها را دارند.

وی گفت: عشایر استان همدان با چهار هزار خانوار، 72 سامانه عرفی استان را در اختیار دارند و دارای 470 هزار دام سبک هستند که سالیانه 6 هزار تُن گوشت قرمز، 25 هزار تُن شیر و فرآوردهای لبنی و 475 تُن پشم تولید می‌کنند.

مدیر امور عشایری استان همدان افزود: در سال گذشته 40 میلیارد تومان تسهیلات از محل منابع جزء سه بند ب تبصره 18 و نیز مبلغ هشت میلیارد و پانصد میلیون تومان از محل منابع صندوق توسعه ملی بند ب ماده 52 بین عشایر استان در راستای پرواربندی و به‌گزینی دام توزیع شد که افزایش تولید بیش از 180 تُن گوشت قرمز را به دنبال داشت.

وی یادآور شد: در راستای خدمات‌رسانی به عشایر کوچنده 80 هزار لیتر نفت و نیز کپسول گاز مایع و 11 هزار و 800 تُن نهاده دامی به‌صورت نقدی و مدت‌دار بین عشایر توزیع شد.

کاویانی‌دلشاد همچنین از توزیع یک‌هزار و 200 تُن آرد بین خانوار عشایر استان خبر داد.


منبع: خبرگزاری ایرنا

شناسه خبر 82262