شناسه خبر:82216
1403/2/19 00:45:42

مشکلات ریز و درشت اهالی کوی خضر بارها بیان شده و مسئولان مختلف شهر همدان از آن‌ها بازدید میدانی داشته‌اند؛ اما رفع این مشکلات همچنان در انتظار تحقق وعده‌های داده‌شده است.

کوی خضر یکی از مناطق حاشیه شهر همدان است که از گذشته دارای مشکلات ریز و درشت فراوانی در حوزه‌های مختلف بوده و حل این معضلات بارها از سوی مسئولان مختلف شهری به اهالی این منطقه وعده داده شده که برخی از آن‌ها رفع شده و برخی هنوز ادامه دارد.

مردم این منطقه با مشکلاتی همچون دسترسی آسان به مواد مخدر، ناامن بودن پارک‌ها به‌دلیل حضور معتادان متجاهر و نبود فضای آموزشی برای دختران در دوره متوسطه دوم دست و پنجه نرم می‌کنند البته فعالیت کنشگران فرهنگی و حضور مربیان قرآنی در این منطقه ظرفیت بسیار خوبی است که نیاز به حمایت دارد.

در این منطقه نبود دوربرگردان در مسیر خیابان سرداری واقع در ایستگاه خضر تا پارک شهدا باعث شده تا همه رانندگان برای بازگشت یک مسیر طولانی را طی کنند. البته عدم ساماندهی این محوطه نیز مزید بر علت شده به طوری که دستفروشان و مغازه‌داران نیز بخشی از این خیابان کم‌عرض را به چیدن محصولات خود در آنجا اختصاص داده‌اند و بر ترافیک محوطه می‌افزایند.

گروه فضای مجازی روزنامه سپهرغرب به درخواست مردم این منطقه برای بررسی مشکلات، سری به این محله زده و پای صحبت اهالی و همچنین علی زارعی؛ مسئول خانه احسان کوی خضر نشستیم که نتیجه را در ادامه می‌خوانید:

یکی از اهالی کوی خضر ضمن گلایه از مشکلات موجود این منطقه گفت: متأسفانه ایستگاه اتوبوس ما فاقد صندلی است و مردم باید مدت زمان طولانی کنار خیابان و سرپا منتظر اتوبوس باشند، البته عدم وجود سطل زباله به اندازه کافی در این منطقه دیگر موضوعی است که این روزها دردسرساز شده است.

وی عنوان کرد: نبود دوربرگردان در خیابان سرداری تا پارک شهدا که مسیر طولانی‌ای را شامل می‌شود دیگر معضل این منطقه به‌شمار می‌رود که ایجاد ترافیک و یک آشفتگی به‌خصوص در عصرها را برای ما به‌دنبال داشته است.

این ساکن منطقه خضر افزود: چرا رسیدگی لازم در این خصوص وجود ندارد و تاکنون ما شاهد تغییری نبوده‌ایم در حالی که مسئولان مختلف برای رفع این مشکلات وعده و وعیدهایی نیز داده‌اند؟

دیگر ساکن کوی خضر با بیان اینکه محوطه جلوی مسجد حضرت اباالفضل (ع) یک چاله وجود دارد که حتی با یک بارش کم نیز پر شده و با عبور خودروها نمازگزاران و افرادی که در حال عبور هستند را خیس می‌کند، گفت: چند بار از طریق مسجد این موضوع به شهرداری اعلام شده اما به اذعان آن‌ها این محل مشکلی ندارد!

وی با اشاره به اینکه در محوطه این مسجد جای پارک خودرو وجود ندارد، اظهار کرد: همین موضوع باعث می‎شود تا زمان برگزاری مراسم‌ها در مسجد و قرار گرفتن آن در مسیری که هیچ دوربرگردانی ندارد شاهد تشدید ترافیک باشیم.

*حضور دستفروشان در بستر خیابان بر ترافیک افزوده است

دیگر ساکن کوی خضر، دستفروش‌ها را یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش ترافیک در این مسیر برشمرد و گفت: این مسئله بارها بیان شده اما تاکنون راهکار خاصی برای حل آن ارائه نکرده‌اند.

*افتتاح مجتمع کارآفرینی شهید همدانی، سنگفرش پارک شهدا و محوطه امامزاده خضر (ع)

در ادامه مسئول خانه احسان کوی خضر با بیان اینکه ازجمله کارهای خوب اتفاق افتاده در منطقه، سنگفرش پارک شهدا و محوطه امامزاده خضر (ع) بوده گفت: افتتاح مجتمع کارآفرینی شهید همدانی نیز برکات بسیاری برای این منطقه خواهد داشت.

*عدم اتصال برخی مناطق به شبکه فاضلاب

علی زارعی مطرح کرد: یکی از نقاط ضعف این محله فاضلاب کوچه طالقانی و تعاونی است که به شبکه فاضلاب متصل نیستند و در مواقع بارش‌ها سطح فاضلاب افزایش یافته و به منزل اهالی راه می‌یابد و مشکلات فراوانی برای آن‌ها ایجاد می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه در معابر اصلی ورودی خضر در برخی ساعات شاهد ترافیک سنگین هستیم در حالی که این معابر کشش این حجم از ماشین را ندارند، افزود: چراکه بلوار قدر همچنان مسدود است و میدان امام حسین (ع) به شهرک مدنی وصل نشده در حالی که اگر این اتفاق بیافتد بار عظیم ترافیک از این محل برداشته خواهد شد.

* کمبود فضای سبز

وی در ادامه ابراز کرد: در نزدیکی مدرسه علاقبندیان یکسری انبارهای ارگان‌های دولتی وجود دارد، در گذشته چون این منطقه خارج از شهر محسوب می‌شد محل این انبارها آنجا بود اما با رشد مناطق مسکونی متأسفانه آن‌ها همچنان در جای خود باقی مانده‌اند.

مسئول خانه احسان کوی خضر در ادامه توضیح داد: در سند جامع شهری محل این انبارها به‌عنوان فضای سبز در نظر گرفته شده‌ و دولت باید خارج از شهر به این ارگان‌ها زمین اهدا کند تا این فضاهای کنونی به فضای سبز تبدیل شوند؛ چراکه ما در محله به‌شدت کمبود فضای سبز داریم.

*حضور کنشگران فرهنگی، نقطه قوت منطقه خضر

زارعی تعداد زیاد کنشگران فرهنگی را یکی دیگر از ظرفیت‌های این محله برشمرد و گفت: ما مجموعه‌های فرهنگی فراوانی داریم که شاید بتوان گفت در استان نظیر آن وجود ندارد، اما متأسفانه از آن‌ها حمایت لازم نمی‌شود. در کوی خضر ما تعداد زیادی معلم و مربی قرآن داریم که می‌توانند در محله کنشگری کنند.

*زیرساخت‌های ورزشی ما کافی نیست

وی با اشاره به نقش فضاهای ورزشی در شادی و نشاط مردم محله گفت: کمبود زیرساخت‌های ورزشی به‌ویژه برای بانوان معضل دیگری است که با آن روبه‌رو هستیم؛ به طوری که تنها فضای ورزشی محله ما یک سالن کشتی در کنار فرهنگ‌سرای ولایت است که فقط اسکلت آن زده شده است.

*فروش مواد مخدر معضل و نگرانی برای مردم محل

وی با اشاره به اینکه مشکلات این محله با کمک فعالان فرهنگی قابل حل است، تصریح کرد: ناهنجاری‌های اجتماعی مانند فروش مواد مخدر در این محله بسیار است به طوری که اگر اراده کنید می‌توانید مواد تهیه کنید، همین باعث شده تا امنیت پارک‌هایی همچون پارک شهدا کم شود و مردم تمایلی به حضور در آنجا نداشته باشند البته علاوه بر نبود امنیت به‌دلیل حضور معتادان متجاهر، از نورپردازی کافی برای حضور خانواده‌ها غفلت شده است.

این مسئول همچنین از مشکلات آسفالت‌ریزی در برخی خیابان‌های منطقه گلایه کرد.

زارعی با اشاره به برگزاری جشنواره‎ای با عنوان «زنان شاخص محله» توسط خانه احسان این منطقه گفت: سال گذشته افرادی در این جشنواره رتبه کشوری و استانی کسب کردند.

*در محله خضر دبیرستان دخترانه نداریم

وی در پایان دیگر مشکل این منطقه را نبود دبیرستان دخترانه عنوان کرد و افزود: دختران اگر بخواهند در دوره متوسطه دوم تحصیل کنند مجبور هستند به شهرک مدنی و یا محله جولان بروند در صورتی که زیرساخت‌های آن در محله ما موجود است.

نبود دوربرگردان، ایستگاه اتوبوس فاقد صندلی، ترافیک، نبود آسفالت مناسب در برخی مناطق، متصل نبودن فاضلاب برخی منازل به شبکه فاضلاب شهری، نبود دبیرستان دخترانه و سد معبر، تنها گوشه‌ای از مشکلاتی بودند که مردم این منطقه‌ با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند. آن‌ها خواستار ادامه پروژه بلوار قدر و افزایش فضای سبز در این محله بودند‌.

با توجه به گلایه‌های اهالی، فروش مواد مخدر زنگ خطر و تهدید جدی برای اهالی محله و شهر به‌خصوص نوجوان وجوانان است به طوری که خیلی راحت می‌توان به آن دسترسی پیدا کرد. این امر باید از سوی متولیان مورد توجه ویژه قرار گیرد و برای آن چاره‌اندیشی شود.

یکی از ظرفیت‌های خوب این منطقه فعالیت مجموعه‌های فرهنگی و مدارس قرآنی است که نیاز به حمایت بیشتر دارد اگرچه باید از این مجموعه‌های فرهنگی الگو گرفت و در دیگر مناطق همدان نیز شاهد چنین فضاهایی باشیم.

در کنار این موارد کمبود دبیرستان دخترانه مسئله‌ای است که نسبت به آنچه بیان شد از اهمیت بیشتری برخوردار است، حال سؤال این است که چرا در این منطقه نیازسنجی برای اولویت اجرای طرح‌ها مد نظر نبوده؟ چرا برای کاهش آسیب برای معضل اعتیاد و معتادان متجاهر برنامه مدونی در نظر گرفته نمی‌شود تا بتوان رفته رفته این آسیب را کاهش داد؟

شناسه خبر 82216