شناسه خبر:81499
1403/1/30 16:10:34

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان از ضرورت استفاده از پسماند کشاورزی در امر چرای دام برای جلوگیری از فشار آمدن به مراتع این استان خبر داد.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از روابط عمومی اداره‌ کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان، اسفندیار خزایی در جلسه ارزیابی اقدامات مدیریت چرا و سامان‌دهی کوچ عشایر که با حضور کارشناسان دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی کشور در استان همدان برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به اینکه در استان همدان سطح اراضی ملی از اراضی مستثنیات کمتر است، استفاده از پسماندهای کشاورزی باید در امر چرای دام مورد استفاده قرار گیرد تا فشار کمتری به مراتع استان وارد شود.

وی افزود: توجه به شرایط مراتع استان همدان و لزوم بهره‌برداری اصولی از آن، مدیریت چرا، رعایت تقویم کوچ و جلوگیری از ورود دام مازاد به مراتع می‌تواند این بستر را حفظ و حتی به بهبود شرایط مرتع کمک کند.

خزایی افزود: استان همدان به‌علت وجود 665 هزار هکتار مرتع، استانی مرتعی به حساب می‌آید که این مراتع به‌عنوان بستر بهره‌برداری توسط بهره‌برداران روستایی و عشایری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به اینکه هماهنگی خوبی در سطح استان بین بخش‌ها و دستگاه‌های مختلف ازجمله فرمانداری‌ها، منابع طبیعی، امور عشایری و ادارات‌ کل منابع طبیعی استان‌های قشلاقی وجود دارد، خاطرنشان کرد: جزیره‌ای عمل کردن در این موضوع موجب عدم دستیابی به اهداف مورد نظر خواهد بود.

وی آموزش، فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی در افزایش همراهی و مشارکت در حفظ مراتع را مهم دانست و گفت: نیاز است کارشناسان با زبان قابل درک با عشایر ارتباط برقرار کرده و آموزش‌های لازم را برای آن‌ها از طرق مختلف ارائه کنند.

در این جلسه طهماسبیان از دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی کشور اقدامات اداره کل منابع طبیعی استان همدان را در این زمینه بسیار خوب دانست و گفت: با بازدیدهای به‌عمل‌آمده و بررسی اقدامات صورت‌گرفته، مشاهده شد که شرایط مناسبی در مبادی ورودی و مراتع استان همدان به‌وجود آمده که نشان از هماهنگی در داخل استان و همچنین با سایر استان‌های مرتبط دارد و همدان را از استان‌های موفق در این زمینه می‌توان برشمرد.


منبع: خبرگزاری ایسنا

شناسه خبر 81499