شناسه خبر:81342
1403/1/27 23:21:04

عضو سازمان روان‌شناسی کشور با اشاره به ویژگی‌های افراد خوش‌بین گفت: خوش‌بینی و بدبینی ازجمله عادت‌ها و ویژگی‌هایی است که افراد از زمان کودکی آن را می‌آموزند و والدین، الگو و سرمشق آن‌ها در این مسیر خواهند بود.

حسین روزبهانی با اشاره به ویژگی‌های افراد خوش‌بین و تأثیر خوش‌بینی در زندگی افراد اظهار کرد: خوش‌بینی به معنای داشتن انتظاری مبنی بر بیشتر بودن احتمال رخداد اتفاقات خوب نسبت به رویدادهای بد است و به‌عنوان یک سبک تبیینی ساختار یافته تعریف می‌شود.

وی با بیان اینکه در واقع خوش‌بینی مجموعه‌ای از مهارت‌های آموخته شده است، افزود: این مهارت‌ها هرگاه آموخته شود، پایدار خواهد شد و تداوم خواهد داشت، چراکه استفاده و تکرار آن‌ها برای افراد بسیار خوشایند است.

عضو سازمان روان‌شناسی کشور با بیان اینکه خوش‌بینی و بدبینی ازجمله عادات و ویژگی‌هایی است که افراد از زمان کودکی می‌آموزند و والدین الگو و سرمشق آن‌ها در این مسیر خواهند بود، تصریح کرد: انسان بدبین معتقد است اتفاقات بد از شرایط دائمی و ثابت نشأت می‌گیرد و اتفاقات خوب، موقت است.

روزبهانی با بیان اینکه در مقابل افراد بدبین، افراد خوش‌بین شکست را به عواملی موقتی نسبت می‌دهند و موقعیت‌های مطلوب را منسوب به عوامل پایدار می‌دانند، ادامه داد: افراد بدبین اجازه می‌دهند ناامیدی به بخشی از زندگی آن‌ها وارد شود و به سایر بخش‌ها نفوذ و سرایت پیدا کند، اما در برابر آن‌ها، افراد خوش‌بین اجازه نمی‌دهند یک شکست تمام زندگی آن‌ها را محدود کند.

وی با اشاره به اینکه خوش‌بینی و امید از ویژگی‌های افرادی است که دارای هوش هیجانی بالایی هستند، گفت: امید، نقش شگفت‌آوری در موفقیت‌های افراد دارد و حتی زندگی حرفه‌ای هر فردی که به کسب و کار تجاری می‌پردازد نیز به نحو چشمگیری وابسته به میزان امید او است.

دکترای روان‌شناسی اضافه کرد: امید، چشم‌انداز و دورنمایی روشن و پرنور است که نشان می‌دهد در نهایت همه‌چیز به‌خوبی پیش خواهد رفت و افراد پرامید که امید آن‌ها تمامی ندارد، هنگامی که در دستیابی به یک هدف شکست می‌خورند، بر این باور هستند که باید سخت‌تر کار و تلاش کنند و به مجموعه اقدامات و فعالیت‌هایی می‌اندیشند که می‌تواند سبب موفقیت آن‌ها در موقعیت‌ها شود و از شکست خود درس می‌گیرند.

روزبهانی با بیان اینکه خوش‌بینی نیز همسو با امید تأثیر بسیاری در موفقیت‌های افراد دارد، افزود: خوش‌بین‌ها شکست را رویدادی می‌بینند که می‌توانند آن را جبران کنند و بر اساس تحقیقات انجام‌شده، خوش‌بین بودن احتمال قرارگیری افراد در تنگنای افسردگی را بسیار کاهش می‌دهد، سلامت جسمانی بیشتری را به همراه دارد و منجر به میزان پیشرفت بالاتری می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه حضور افراد خوش‌بین می‌تواند شرایط جاری در یک محیط و انگیزه دیگر افراد را بهبود ببخشد، خاطرنشان کرد: خوش‌بینی نوعی شایستگی هیجانی است که منجر به بروز تولیدات روزافزون می‌شود.

 
 

منبع: ایمنا

شناسه خبر 81342