شناسه خبر:81333
1403/1/27 11:23:58

یک استاد ارتباطات با اشاره به عملکرد شبکه خبر در پی حمله موشکی ایران، نداشتن همگرایی رسانه‌ای و تکرار در خبر را از نقاط ضعف این شبکه برشمرد.

به اعتقاد امیدعلی مسعودی در شرایطی که این رویداد قابل پیش‌بینی بود، شبکه خبر می‌توانست عملکردی حرفه‌ای‌تری داشته باشد.

مسعودی درباره عملکرد شبکه خبر در پوشش حملات تنبیهی و عملیات گسترده پهپادی سپاه پاسداران علیه رژیم صهیونیستی، بیان کرد: عملیاتی که آغاز شد بیش از دو ساعت به طول انجامید تا به هدف برسد و تقریبا همه شهروندان ما در شهرهای مرزی اطلاع داشتند و می‌دیدند که این پهبادها و موشک‌ها در حال حرکت به سمت اسرائیل هستند. شبکه خبر در قالب یک خلاصه خبر گذاشت که ده‌ها پهباد و موشک ایران به سمت اسرائیل شلیک شود و بعد در ادامه مرتبا آن را تکرار می‌کرد و این در حالی است که تکرار معمولا در اطلاع‌رسانی اگر با تنوع همراه نباشد، مشکل‌ساز خواهد بود.

او ادامه داد: شبکه خبر متاسفانه شامگاه گذشته یک جمله خبری را مدام تکرار می‌کرد؛ در حالی که می‌توانست یک همگرایی رسانه‌ای داشته باشد، التهابی که در رسانه‌های غربی وجود داشت را گزارش کند و اقداماتی از این قبیل؛ اما متاسفانه به تکرار افتاد و به همین شکل روند خبری ادامه پیدا کرد.

این استاد ارتباطات بیان کرد که شبکه خبر می‌توانست از همگرایی رسانه‌ای استفاده کند و حتی با شبکه‌های اجتماعی همگرایی خبری داشته باشد. می‌توانست از تلویزیون‌های ماهواره‌ای غربی پوشش خبری مناسب‌تری بدهد و بیشتر جنبه‌ی گزارشی پیش برود تا اعلام خبر و گفت‌وگو.

مسعودی در توضیح همگرایی رسانه‌ای در پوشش رویدادهای بزرگ، بیان کرد: همگرایی رسانه‌ای یعنی اینکه ما بتوانیم از رسانه‌های دیگر در رسانه خودمان استفاده کنیم و مطالب خبری‌مان را تکمیل کنیم که این اتفاق در شب گذشته رخ نداد.

او در پایان با بیان اینکه شبکه خبر می‌بایست نوآوری ‌هایی در زمینه انتشار خبر انجام دهد تا مخاطب جذب شود نه اینکه طرد شود، گفت: باید تنوعی در این شبکه ایجاد شود؛ در حوزه اجرا و اتاق خبر. ما خبرنگاران و گویندگان حرفه‌ای خیلی خوبی داریم و خوب است که از وجود آنها به نحو احسن استفاده شود. ما نیز می‌توانیم از نوآوری‌هایی که در شبکه‌های رقیب استفاده می‌شود استفاده کنیم؛ به عنوان مثل مدت‌ها سخت خبر می‌گفتیم ولی حالا دیدید که نرم خبر در شبکه دو سیما چه تاثیر خوبی داشت. اما متاسفانه به دلیل محدودیت‌هایی که مدیران ما دارند، عملکردمان قابل مقایسه با شبکه‌های خبر دنیا نیست.


منبع: خبرگزاری ایسنا

شناسه خبر 81333