شناسه خبر:81305
1403/1/26 15:51:11

فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست همدان گفت: گرفتن عکس یادگاری با لاشه حیوانات و انتشار این تصاویر در شبکه اجتماعی اینستاگرام شکارچی متخلف همدانی را به دام قانون انداخت.

رضا دانش‌پژوه روز یکشنبه ابراز کرد: اداره کل محیط‌زیست در راستای شناسایی متخلفان و جلوگیری از تخلفات زیست‌محیطی ازجمله شکار و صید غیر مجاز، علاوه‌بر فضای حقیقی، نسبت به رصد فضای مجازی نیز اقدام می‌کند.

وی اظهار کرد: امسال تاکنون سه متخلف و سال گذشته 15 نفر مربوط به شکار و صید غیر مجاز از طریق فضای مجازی شناسایی شدند و برای آن‌ها پرونده قضائی تشکیل شد.

فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست همدان ادامه داد: به‌تازگی نیز پس از انتشار تصاویر تعدادی گراز و تشی (خارپشت) در فضای مجازی، فرد متخلف شناسایی شد.

دانش‌پژوه افزود: مأموران یگان حفاظت محیط‌زیست در بازرسی از منزل شکارچی متخلف مقداری از بقایای لاشه دو رأس گراز را کشف کردند.

فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست همدان با بیان اینکه این شکارچی غیر بومی حدود دو سال است که در شهرستان همدان اقامت دارد، یادآوری کرد: این فرد سال گذشته در یک فقره اقدام به دریافت مجوز میرشکاری از محیط‌زیست کرده که با توجه به تخلف اخیر از فهرست میرشکاران استان همدان و کشور حذف و تا پایان دوران محرومیت حق دریافت مجوز شکار و صید از او سلب شد.

دانش‌پژوه خاطرنشان کرد: پیرو درخواست سازمان حفاظت محیط‌زیست از دادستان کل کشور از سال 1400 انتشار جرائم زیست‌محیطی در فضای مجازی جرم تلقی شد.

وی افزود: همچنین ترغیب دیگران به شکار و صید در فصل ممنوعه، شکار گونه‌های وحشی و دیگر جانوران با ارزش، عرضه و خریدوفروش گونه‌های حیات وحش در فضای مجازی، از جانب قانون‌گذار جرم محسوب شده است.

فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست همدان اضافه کرد: با تأیید این قانون، سازمان حفاظت محیط‌زیست از سال 1400 پیوسته نسبت به رصد فضای مجازی اقدام کرده است.

دانش‌پژوه تأکید کرد: حتی درصورت داشتن مجوز، انتشار تصویر شکار در فضای مجازی جرم است، چراکه موجب ترغیب دیگر افراد به شکار و صید می‌شود.

وی بیان کرد: مأموران یگان حفاظت محیط‌زیست از منزل متهم دو قبضه سلاح شکاری و گلوله‌زنی دارای مجوز کشف کردند که درصورت محکوم شدن متخلف در مرجع قضائی، او مجاز به استفاده از سلاح نبوده و در مواقعی مکلف به واگذاری اسلحه نیز می‌شود.

ترغیب دیگران به شکار و صید جانوران وحشی بدون پروانه در فضای مجازی براساس بند الف ماده 126 قانون مجازات اسلامی و ماده 10 قانون شکار و صید جرم است.

همچنین ترغیب دیگران به شکار و صید در فصول و ساعات ممنوعه یا از طریق غیر مجاز در فضای مجازی طبق بند الف ماده 126 قانون مجازات اسلامی و بندهای الف، ب و ج ماده 11 قانون شکار و صید تخلف زیست‌محیطی محسوب می‌شود.

همدان دارای 6 منطقه حفاظت‌شده و 13 منطقه شکارممنوع بوده و تاکنون 307 گونه جانوری در این استان شناسایی شده است.


منبع: خبرگزاری ایرنا

شناسه خبر 81305