شناسه خبر:81304
1403/1/26 15:43:17
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان خبر داد:

پیش‌بینی تولید 120 هزار نهال در نهالستان موقت بهار طی سال‌ جاری

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بهار از پیش‌بینی تولید 120 هزار نهال در نهالستان موقت منابع طبیعی این شهرستان در سال‌ جاری خبر داد.

مهدی محمدی اظهار کرد: در رابطه با طرح مردمی «کاشت یک میلیارد درخت»، سهمیه هریک از شهرستان‌ها تولید 200 هزار نهال بوده که تاکنون کاشت 60 هزار نهال شامل 40 هزار قلمه صنوبر و سنجد و 20 هزار بذرپاشی برای نهال زبان گنجشک در نهالستان موقت منابع طبیعی شهرستان انجام شده است.

وی با بیان اینکه برای تحقق سهمیه تولید و کاشت 200 هزار نهال شهرستان در رابطه با طرح مردمی‌کاشت یک میلیارد درخت طی چهار سال علاوه‌بر ظرفیت نهالستان موقت منابع طبیعی از ظرفیت کشاورزان و برخی از شرکت‌ها نیز استفاده شده است، یادآور شد: در این رابطه منابع طبیعی براساس تعهد بذر و نهاده لازم را در اختیار کشاورزان گذاشته و نظارت لازم در تولید و کاشت این نهال‌ها را دارد و آموزش لازم را نیز به آن‌ها ارائه می‌دهد تا تولید نهال داشته باشند.

محمدی خاطرنشان کرد: به‌منظور مدیریت مصرف و استفاده از منابع آبی و کنترل بهتر علف‌های هرز، تولید این نهال با استفاده از کشت زیرپلاستیک و آبیاری قطره‌ای درحال انجام است.

* ممنوعیت برداشت گیاهان دارویی و خوراکی در عرصه‌های ملی شهرستان بهار

وی در ادامه با اشاره به فصل بهار و رویش گیاهان دارویی و خوراکی در سطح مراتع و عرصه‌های ملی، اظهار کرد: برداشت گیاهان دارویی و خوراکی در عرصه‌های ملی این شهرستان به‌صورت صنعتی و اقتصادی ممنوع است؛ البته برداشت گیاهان دارویی در اندازه مصرف خانگی و به‌صورت سنتی (به مقدار کم) در سطح مراتع مجاز بوده و اشکالی ندارد.

محمدی با اشاره به بروز خشک‌سالی و کاهش شدید بارندگی طی چندسال گذشته به تبع سراسر کشور و استان در شهرستان بهار، مطرح کرد: این امر سبب شده تا این خشک‌سالی‌ها و کاهش شدید بارندگی‌ها و برداشت بی‌رویه بر کیفیت و کمیت گیاهان دارویی در عرصه‌های ملی استان و شهرستان تأثیر داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: گیاهان دارویی و خوراکی نظیر کنگر، ریواس، کرفس کوهی، آویشن، موسیر و اسفناج وحشی سال‌های گذشته از رویش خوبی در سطح عرصه‌های ملی و مراتع برخوردار بودند، اما درحال حاضر سطح این گیاهان و تراکم آن کم شده و حتی برخی از این گیاهان منقرض شده‌اند.

محمدی گفت: در این رابطه سازمان منابع طبیعی در چندسال گذشته بخشنامه‌ای به منابع طبیعی استان‌ها و شهرستان‌ها صادر کرده که با توجه به این بخشنامه شرایط گونه‌های گیاهی موجود در عرصه و مراتع ملی که درحال انقراض هستند، باید بررسی شود.

وی افزود: در همین رابطه در بسیاری از موارد همکاران ما که قصد صدور مجوز برداشت و بهره‌برداری از گیاهان خوراکی، دارویی و صنعتی را دارند، ابتدای امر در عرصه‌های ملی وضعیت این گیاهان را بررسی می‌کنند.

محمدی ادامه داد: اگر شادابی پایه‌های مولد این گونه‌های گیاهان خوب نباشد یا شخص متقاضی در دوره قبل مجوز گرفته و به تعهدات خود عمل نکرده باشد و یا تنوع تراکم این نوع از گیاهان کم باشد، برای بهره‌برداری مجوز داده نمی‌شود و برداشت ممنوع خواهد بود.

وی گفت: برداشت گیاهان دارویی و خوراکی در عرصه مراتع ملی که برای مصرف روزانه باشد، مشکل و ممنوعیتی ندارد؛ البته به شرطی که مراتع را تخریب نکند، اما بهره‌برداری و برداشت از این گیاهان برای فروش و تجارت ممنوعیت داشته و برای هرگونه برداشت با مقدار زیاد، افراد باید از منابع طبیعی مجوز داشته باشند و این امر با نظارت منابع طبیعی انجام شود؛ ضمن اینکه برای برداشت مواردی از گیاهان دارویی و خوراکی که درحال انقراض است، مجوز داده نمی‌شود.

محمدی با بیان اینکه امسال موردی از صدور مجوز برای برداشت و بهره‌برداری از گیاهان دارویی، صنعتی و خوراکی در عرصه‌های ملی سطح شهرستان به‌منظور تجارت و خرید و فروش نداشته‌ایم، یادآور شد: سال گذشته نیز تنها یک مورد مجوز توسط منابع طبیعی شهرستان برای برداشت گونه‌های گیاهان دارویی و خوراکی به‌صورت اقتصادی و صنعتی صادر شده است.

وی اضافه کرد: گونه‌های دارویی و خوراکی در عرصه‌های ملی شهرستان بهار بیشتر ریواس، شنگ، پیاز کوهی، آذربه، کنگر و چای کوهی هستند که بیشتر در دامنه الوند مشاهده می‌شود.


منبع: خبرگزاری ایسنا

شناسه خبر 81304