شناسه خبر:81091
1403/1/20 09:48:41

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل امور عشایر ایلام گفت: در سال گذشته 8 هزار و 700 تن گوشت به ارزش 43 هزار میلیارد ریال توسط عشایر تولید و به بازار عرضه شد.

محمدجواد خانزادی صبح یکشنبه 19 فروردین‌ماه گفت: در سال گذشته با همکاری بنیاد تعاون بسیج، در محل سوله و انبارهای اتحادیه تعاونی‌های عشایری استان، دهکده گردشگری عشایر با ظرفیت 61 غرفه برای عرضه محصولات کشاورزی و تولیدات عشایر راه‌اندازی و نخستین مرحله نمایشگاه آن برای عرضه به عموم بازگشایی شد.

وی افزود: همچنین طرح برندسازی و بسته‌بندی محصولات عشایر توسط اتحادیه تعاونی‌های عشایری استان انجام شد تا عشایر ایلام محصولات تولیدی خود را با برند به مصرف‌کنندگان و بازار عرضه کنند.

مدیرکل امور عشایر ایلام، ادامه داد: استان ایلام با دارا بودن مناطق بکر طبیعی و مراتع بسیار غنی و آب و هوای چهارفصل، ظرفیت زیادی برای تقویت و افزایش تولیدات دامی، لبنی و صنایع دستی عشایر به‌ویژه گوشت قرمز دارد و حمایت و توجه ویژه دولت در این حوزه، به طور قطع بسترساز تقویت جامعه عشایری خواهد شد.

خانزادی خاطرنشان کرد: عشایر استان سال گذشته یک هزار و 700 تن پشم به ارزش یک میلیارد و 700 میلیون ریال، 20 میلیون لیتر شیر به ارزش 6 هزار میلیارد ریال، 470 تن روغن حیوانی به ارزش چهار هزار و 700 میلیارد ریال، 150 تن گیاه دارویی به ارزش 75 میلیارد ریال و هشت هزار و 700 تن گوشت به ارزش 43 هزار میلیارد ریال تولید و به بازار عرضه کردند.

وی بیان کرد: با توجه به عدم دسترسی عشایر استان به منابع آب شرب سالم و بهداشتی، امور عشایر ایلام هر ساله‌ آب شرب عشایر به حجم روزانه 870 مترمکعب را تأمین و 320 هزار مترمکعب آبرسانی سیار با 15 کامیون تانکردار دولتی و 20 کامیون تانکردار بخش خصوصی در مناطق عشایری استان توزیع می‌شود.

این مسئول یادآور شد: همچنین در سال گذشته با هدف کمک به معیشت عشایر و افزایش تولید گوشت قرمز، امور عشایر ایلام با همکاری تشکل‌های عشایری و پشتیبانی امور دام استان، طرح خرید جو قراردادی مدت‌دار برای عشایر متقاضی را اجرا کرد.

خانزادی افزود: در مرحله نخست این طرح، 200 تن جو مدت‌دار برای تعلیف دستی 40 هزار رأس دام عشایر به مدت چهار ماه به عشایر واگذار شد که حاصل آن افزایش تولید یک هزار تنی گوشت قرمز و سود پنج هزار میلیارد ریالی برای عشایر استان بود.

شناسه خبر 81091