شناسه خبر:81088
1403/1/20 09:28:29

سپهرغرب، گروه خبر: مسئول سازمان اردویی، راهیان نور و گردشگری سپاه امیرالمؤمنین (ع) ایلام گفت: 647 هزار و 276 گردشگر و زائر در قالب کاروان‌های راهیان نور و مردمی سال گذشته از یادمان‌ها و مناطق عملیاتی استان دیدن کردند.

سرهنگ ایوب ناصری روز یکشنبه افزود: از این تعداد 47 هزار و 276 نفر اعزامی استان ایلام و 600 هزار نفر هم اعزامی از دیگر استان‌های کشور بوده‌اند که از مناطق عملیاتی و یادمان‌های استان ایلام بازدید داشته اند.

وی افزود: از 47 هزار و 276 نفر اعزامی استان ایلام تعداد بیش از هشت هزار و 500 نفر دانش‌آموز، سه هزار و 100 نفر دانشجو و مابقی از سایر اقشار مردمی بوده‌اند.

وی ادامه داد: بیش از 600 هزار نفر هم در قالب کاروان‌های راهیان نور و شخصی یا خانوادگی از دیگر استان‌های کشور از جمله کردستان، تهران، مرکزی، قم، بوشهر، اصفهان، خوزستان، فارس و آذربایجان شرقی جهت بازدید از مناطق عملیاتی و یادمان‌های ایلام به استان سفر کرده اند.

مسئول سازمان اردویی، راهیان نور و گردشگری سپاه امیرالمؤمنین (ع) استان ایلام اضافه کرد: بخشی از بازدید زائران دیگر استان‌ها از یادمان‌های استان ایلام مربوط به بازه زمانی اربعین است که از یادمان‌ها و مناطق جنگی طول مسیر نظیر سه راهی جندالله و نقطه ایثار قلاویزان بازدید داشته‌اند.

ناصری یادآور شد: 180 نفر خادم‌الشهدا در یادمان‌های شرهانی و نقطه ایثار قلاویزان پذیرا و راهنمای کاروان‌های راهیان نور بوده اند.

وی بیان کرد: یک هزار و 400 نفر روحانی و راوی کاروان‌های راهیان نور را در شهرستان‌ها و مناطق مختلف استان ایلام همراهی کرده اند.

به گفته وی سازمان اردویی، راهیان نور وگردشگری استان ایلام دارای پنج اردوگاه برای اسکان و شب‌خوابی کاروان‌های راهیان نور است و در سال گذشته بیش از50 هزار نفر زائر در این اردوگاه‌ها اسکان و شب مانی داشته اند.

92 شهید گمنام در 43 یادمان استان ایلام مدفون هستند.

طبق اسناد و آمار استان ایلام بیش از سه هزار شهید، 11 هزار جانباز و 300 آزاده دارد که در مقایسه با کل جمعیت استان در دهه 60 (250 هزار نفر) بیشترین تعداد ایثارگر کشور متعلق به ایلام است.

مناطق مسکونی استان ایلام بیش از 300 بار مورد حمله هوایی رژیم بعث قرار گرفت و تا پایان جنگ تحمیلی و هنگام عملیات مرصاد در محاصره نیروهای عراقی بود.

شرهانی، نقطه ایثار قلاویزان، سه راهی جندالله، قرارگاه بانروشان، سنگر و دیدگاه صدام، حسینه آیت‌الله حیدری ایلامی، کانال کمیل، قرارگاه شهید باقری، زمین فوتبال چوار، میمک و کوشک ازجمله یادمان‌های دوران دفاع مقدس استان ایلام هستند.

شناسه خبر 81088