شناسه خبر:81010
1403/1/19 01:53:23
معرفی یک مکان باستانی و گردشگری در استان ایلام؛

دره رؤیایی و باستانی «لارت» گردشگران را به سوی خود می‌کشاند

دره زیبای باستانی «لارت» در شهرستان بدره استان ایلام، گردشگران را به سوی خود کشانده است.

شهرستان زیبای بدره در اوایل بهار بهشت گردشگران است، رودخانه‌های پرآب، مخمل سبز مراتع، جنگل‌های انبوه و دره‌های زیبا و آثار باستانی خیره‌کننده از ویژگی‌‎های این شهرستان است.

از میان همه این زیبایی‌های دره زیبای «لارت» با آثار باستانی‌اش گردشگران را در این فصل به سوی خود می‌کشاند.

دره و پشته «لارت» از مناطق کلیدی و بسیار مهم شهرستان بدره است که به لحاظ آثار تاریخ فرهنگی و جاذبه‌های زیبای طبیعی دارای اهمیت است.

شهر و محوطه باستانی لارت در پشته لارت واقع در هفت کیلومتری جنوب شهر بدره و در دامنه کبیرکوه قرار گرفته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی ایلام در خصوص تحقیقات باستان‌شناسی خود در این محوطه باستانی اظهار کرد: این شهر باستانی متعلق به دوران تاریخی است، دره باستانی لارت حدود 1000 متر طول دارد که در دو طرف دامنه لارت آثار استقرارهای پلکانی با سنگ‌های خشکه‌چین نسبتاً بزرگ ایجاد شده است، حجم سفال روی محوطه بسیار زیاد و در همه قسمت‌ها ملاحظه می‌شود.

دکتر حبیب‌الله محمودیان افزود: آثار دو آسیاب در محدوده وسط محوطه باستانی و بر حاشیه شرقی و غربی دره و در مقابل یکدیگر قرار دارد، آسیاب شرقی مطابق سبک معماری بسیاری از آسیاب‌های آبی امروزی است اما آسیاب غربی به صورت پلکانی و با بهره‌گیری از سنگ و اندود گل و گچ به صورتی مستحکم ساخته شده است.

وی با بیان اینکه یک سنگ نوشته در این محوطه باستانی وجود دارد گفت: این سنگ نوشته بر روی قطعه سنگ نسبتاً بزرگی در مسیر جاده دره لارت به سمت بقعه معروف به «پیرمحمد»، از گذشته بر جای مانده است. این اثر متأسفانه به‌دلیل فرسایش خوانا نیست.


منبع: خبرگزاری ایسنا

شناسه خبر 81010