شناسه خبر:80950
1403/1/16 16:12:12

مدیرعامل انجمن اتیسم در همدان گفت: یکی از چالش‌ها و دغدغه‌های اصلی خانواده دارای بیمار اتیسم، نبود مرکزی برای نگهداری از این افراد است؛ بنابراین می‌طلبد نسبت به رفع این مشکل و راه‌اندازی مرکز جامع توانبخشی و نگهداری از آن‌ها با حمایت مسئولان و پشتیبانی خیران، اقدام شود.

داوود پناهی نژاد روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه یکی از چالش‌ها و دغدغه‌های اصلی خانواده دارای بیمار اتیسم نبود مرکزی برای نگهداری از این افراد است بنابراین می‌طلبد نسبت به رفع این مشکل و راه‌اندازی مرکز جامع توانبخشی و نگهداری از آن‌ها با حمایت مسئولان و پشتیبانی خیران اقدام شود، بیان کرد: این مرکز با ظرفیت پذیرش 200 فرد مبتلا به اتیسم با امکانات ویژه در همدان راه‌اندازی شود.

وی افزود: پیش‌تر دو مکان برای راه‌اندازی این مرکز پیشنهاد شد که یکی از این مکان‌ها به محلی برای تحصیل بیماران اتیسم اختصاص یافت درحالی که کمتر از پنج بیمار اتیسم در این مدرسه حضور داشتند.

مدیرعامل انجمن اتیسم در همدان اضافه کرد: به دنبال انتقاد از این رویه، سردرب این مدرسه تغییر و به‌جای بیماران اتیسم، کودکان استثنایی جایگزین شد، درحالی که این مدرسه با اعتبارات بیماران اتیسم راه‌اندازی شده بود.

پناهی‌نژاد ادامه داد: افراد مبتلا به اتیسم نیازی به مدرسه ندارند، چراکه در صورت داشتن توان یادگیری، می‌توانند در مدارس عادی مشغول به تحصیل شوند.

وی ابراز امیدواری کرد: مسئولان به‌جای وعده و شعار مجموعه ما را در راه‌اندازی این مرکز یاری دهند که تاکنون امام‌جمعه همدان حمایت‌هایی داشته است.

مدیرعامل انجمن اتیسم در همدان بیان کرد: والدین بیماران اتیسم در طول روز برای انجام کار نمی‌توانند منزل را ترک کنند، حتی در یک مورد که مادری پیگیر درمان بیماری نشده بود، تداوم وضعیت موجب افزایش شدت بیماری شده بود.

پناهی‌نژاد افزود: بسیاری از والدین دغدغه این را دارند که پس از مرگ چه کسی از فرزند بیمار آن‌ها نگهداری می‌کند، چراکه این افراد تا پایان عمر نیازمند درمان و حمایت هستند؛ بر این اساس وجود مرکز جامع توانبخشی و نگهداری از بیماران اتیسم ضروری است.

وی یادآوری کرد: انجمن اتیسم با حمایت والدین جمعی از بیماران و خیران پاییز سال 1397 با هدف حمایت از کودکان مبتلا به این اختلال در همدان راه‌اندازی شد، درحالی که پیش‌تر مرکزی برای حمایت تخصصی از کودکان اتیسم وجود نداشت.

مدیرعامل انجمن اتیسم در همدان افزود: حمایت مالی و اقتصادی از کودکان و خانواده‌های آنان در گام نخست مد نظر بود، سپس با وجود مشکل در ارائه خدمات تخصصی، مرکز درمانی راه‌اندازی شد.

پناهی‌نژاد یادآوری کرد: در ابتدای کار این انجمن، 50 کودک زیر پوشش قرار گرفتند، اما درحال حاضر 420 کودک از خدمات کاردرمانی، گفتاردرمانی، رفتاردرمانی و مشاوره خانواده و روان‌پزشکی، فوق تخصص اعصاب و روان، بهره می‌برند.

وی خاطرنشان کرد: در انجمن اتیسم به این بیماران تا سن 12 سالگی آموزش ارائه می‌شود، هرچند از هفت سالگی یادگیری کودک کُند و پذیرش سخت می‌شود.

مدیرعامل انجمن اتیسم در همدان تأکید کرد: درمان دارویی قطعی برای بیماران اتیسم وجود ندارد و وعده برخی از پزشکان برای این کار، اقدامی عوام‌فریبانه و تنها برای تجارت و خالی کردن جیب مردم است.

پناهی با عنوان اینکه دو هزار فرد مبتلا به اتیسم در همدان وجود دارد اما شناسایی نشدند، گفت: پیش‌تر از هر 150 نوزاد یک نفر به اتیسم مبتلا بود، اما هم‌اینک این عدد یک نفر به‌ازای هر 36 تولد است.

وی افزود: علاوه‌بر مشقت و سختی نگهداری بیمار مبتلا به اتیسم، هزینه درمان نیز بالا است؛ بنابراین طلاق در این خانواده‌ها زیاد بوده و در بیشتر مواقع سرپرستی و مسئولیت فرزند بیمار به گردن مادر می‌افتد.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن اتیسم استان همدان نیز گفت: روزانه به اطلاعات مردم درباره اتیسم اضافه می‌شود، اما تا رسیدن به آرمان مطلوب فاصله زیاد است.

محمدرضا افخمی افزود: علت پایین بودن آمار افراد شناسایی‌شده در این استان آن است که خانواده‌ها اطلاع چندانی از علائم این بیماری ندارند و بیشتر مواقع اتیسم را عقب‌ماندگی ذهنی تشخیص می‌دهند.

این متخصص روانشناس اظهار کرد: شیوع این بیماری در پسرها سه تا چهار برابر بیشتر از دختران است.

افخمی با بیان اینکه چند علت در بروز اتیسم مؤثر است، افزود: ژنتیک، جهش ژنتیک، مسائل در حین و بعد از زایمان، مصرف الکل توسط مادر باردار، مصرف داروی ضد تشنج حین زایمان برای کاهش درد، سن بالای 35 سال مادر و 40 سال پدر هنگام فرزنددار شدن، ازجمله این عوامل است.


منبع: خبرگزاری ایرنا

شناسه خبر 80950