شناسه خبر:80883
1403/1/15 15:30:23

ضمن استفاده کافی از مهمانی بزرگ خداوند تا روزها و لحظات پایانی ماه مبارک، تلاش کنیم در این ماه هم سفره داری کنیم و هم فرهنگ میزبانی و اطعام به نیازمندان را با حفظ شأن و منزلت مهمان در خانواده، مسجد و شهر و روستای خودمان توسعه بدهیم.

کارشناس فرهنگی مذهبی با تأکید بر اینکه باید از فرصت ماه مبارک رمضان جهت تقویت انس و الفت دل‌ها بهره بگیریم، گفت: ماه مبارک رمضان کم‌کم به پایان می‌رسد و ما باید از خود سؤال کنیم از این ماه سخاوتمند و پرفضیلت چه بهره‌ای برده‌ایم و چقدر فضیلت کسب کرده‌ایم و چه عمل نیک و فرهنگ مبارکی را از این آغاز کرده و در طول سال ادامه می‌دهیم؛ مانند فرهنگ پرهیز از محرمات، فرهنگ تلاوت روزانه قرآن کریم، فرهنگ حضور در مسجد، فرهنگ اطعام، فرهنگ صله رحم، فرهنگ آزادی زندانیان و افطاری ساده و دورهمی‌های خانوادگی و غیره. آیا فضیلت شب قدر را درک کرده و دستاورد‌های آن را برای سال آینده و سال‌های آینده جمع‌آوری کردیم و نور رحمت و برکات این شب‌ها را چراغ راه آینده خود قرار دادیم؟

حجت‌الاسلام علی‌اصغر ولایتی افزود: باید توجه عمیق کرد که مبادا سفره باشکوه و پر رونق الهی در این ماه پر فضیلت جمع شود و ما بی‌بهره مانده باشیم. یکی از عبادت‌های ارزشمند در این ماه عزیز که می‌تواند در طول سال به فرهنگ زیبا تبدیل بشود، اطعام و سیر کردن نیازمندان جامعه‌ است و طعام و افطاری دادن از عبادتهای خاص ماه رمضان است که در عین آسانی، از ارزش و ثواب بسیار بالایی برخوردار است. روایات در این زمینه بسیار زیاد است. امام صادق علیه‌السلام فرمود: «مَن فَطرَ صائماً فَلَهُ مِثلُ أَجره»، یعنی کسی که روزه‌داری را افطار دهد،مانند ثواب همان روزه‌دار را می‌برد. همچنین رسول خدا صلی‌الله علیه و آله درباره فضیلت اطعام و افطاری در ماه رمضان فرمود «هر کس از شما در این ماه روزه داری را افطار دهد، خدای تعالی پاداش عملش را ثواب یک بنده آزاد کردن و آمرزش گناهان گذشته او قرار خواهد داد. فردی پرسید: یا رسول الله، همه ما که توانایی افطار دادن نداریم. حضرت فرمود: گرچه به دادن نصف دانه خرما باشد (اگر این را هم ندارید) به دادن شربت آب ساده‌ای باشد.

وی ادامه داد: در روایات اسلامی به اطعام دادن مؤمنان سفارش بسیاری شده است. اگر این اطعام دادن به خصوص به فقرا، گرسنگان و نیازمندان داده شود، ثواب بیشتری دارد، زیرا که هر عملی در ماه مبارک رمضان هزار برابر ثواب انجام عملی در دیگر ماه‌هاست. اگر انسان یک کار نیک در ماه مبارک رمضان صدقه بدهد، گویا که در ماه‌های دیگر هزار عمل حسن انجام داده است.

این کارشناس مذهبی توجه به محرومان و ترویج فرهنگ احسان و نیکوکاری را مایه نزول خیر و برکت در جامعه دانست و گفت: صدقه دادن بلاها را دفع می‌کند و قطعاً اگر بندگان خدا به همدیگر توجه و رحم کنند خداوند نیز به واسطه این انس و الفت و رحم و مروت برکات خود را نازل و جامعه نیز از مشکلات رهایی پیدا می‌کند.

ولایتی با اشاره به ضعف فرهنگی در کمک به محرومان گفت: متأسفانه در جامعه ما گاهی به اهمیت اطعام و سیر کردن فقرا و طبقات پایین کمتر توجه می‌شود؛ در واقع کسانی که داراتر هستند، وظایف سنگین‌تری نسبت به محرومین دارند و باید دقت کرد که اطعام و سیر کردن آنچنان ارزشمند و با فضیلت است که امیرالمؤمنین علیه‌السلام خودشان محرومان را شناسایی می‌کردند و برای آن‌ها طعام می‌بردند و در تاریکی شب، گرسنگان را سیر می‌کردند و این اقدام و عمل بسیار ارزشمند حضرت تا زمان شهادت شان ادامه داشت. البته باید توجه داشت که در این زمینه دولت‌ها مسئولیت ویژه‌تری دارند، اما هرگز مسئولیت دولت تکلیف انسانی و اسلامی سرمایه‌داران و توانمندان را کم و ساقط نمی‌کند و شایسته است ثروتمندان با فرهنگ‌سازی صحیح در اطعام محرومین پیشقدم باشند؛ البته اولویت در این مسئله، ایجاد اشتغال و توسعه فرهنگ کار و تلاش است، اما در صورت عدم توان کار، اطعام با حفظ حرمت و شأن محرومین است.

وی در پایان توصیه کرد: ضمن استفاده کافی از مهمانی بزرگ خداوند تا روزها و لحظات پایانی ماه مبارک، تلاش کنیم در این ماه هم سفره داری کنیم و هم فرهنگ میزبانی و اطعام به نیازمندان را با حفظ شأن و منزلت مهمان در خانواده، مسجد و شهر و روستای خودمان توسعه بدهیم و چه خوب است به کودکان و نوجوانان نیز ارزش والای ماه مبارک و این فرهنگ دستگیری و نودوستی آموزش بدهیم. حتماً توجه به اطعام محرومین و فقرا درجامعه بلاها را برطرف و خیر و برکت الهی را نازل می‌کند.

شناسه خبر 80883