شناسه خبر:80435
1402/12/20 11:03:35
مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان؛

پرداخت بیش از ١٤٩ میلیارد ریال تسهیلات به فعالان صنایع‌دستی

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان گفت: از ابتدای سال‌جاری تاکنون بیش از ١٤٩ میلیارد ریال تسهیلات اشتغالزایی از محل تسهیلات تبصره ١٨ به فعالان حوزه صنایع‌دستی استان اختصاص یافته است.

منصور مهرزاد روز شنبه اظهار کرد: ١١٦ نفر از هنرمندان و صنعت‌گران این حوزه جهت دریافت تسهیلات تبصره ١٨ به بانک‌های عامل معرفی و ١٤٩ میلیارد و ٩٨٠ میلیون ریال تسهیلات اشتغال‌زایی دریافت کرده‌اند.

وی افزود: اغلب دریافت‌کنندگان تسهیلات در رشته‌های گلیم‌بافی، کلاش‌بافی، زیورآلات سنتی، سفال‌گری، نازک‌کاری، خراطی، البسه‌محلی، تولیدات چرم، جاجیم‌بافی، شال‌بافی و قلم‌زنی بوده‌اند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان، ابراز امیدواری کرد، در سال آینده با تخصیص اعتبار بیشتر، فرصت‌های اشتغال‌زایی مناسبی برای هنرمندان و صنعتگران فعال در این حوزه فراهم شود.

رشته‌های اصیل صنایع دستی کردستان که در حال حاضر فعال بوده و دارای برند ملی و یا بین‌المللی هستند شامل نازک‌کاری و هنرهای چوبی (خراطی)، گلیم سنه و بیجار، سازسازی سنتی، زیورآلات سنتی، کلاش بافی، نساجی سنتی، شال‌بافی (مرخز بافی)، ارغوان بافی و گلیم‌بافی است.

مهم‌ترین مراکز تولید صنایع دستی در کردستان به ترتیب شهرهای سنندج، مریوان، سروآباد، سقز و بانه و سپس بیجار، قروه، دیواندره و دهگلان است که متنوع‌ترین و بیشترین رشته‌ها در شهر سنندج وجود دارد.

بیش از 45 هزار هنرمند کردستانی در 42 رشته مختلف صنایع دستی فعالیت می‌کنند که از مجموع رشته‌های فعال در استان، 21 رشته بومی است.

شناسه خبر 80435