شناسه خبر:80326
1402/12/17 11:06:22

سپهرغرب-گروه خبر: نخستین روز همایش بزرگداشت بیدارگر مشرق زمین و پرچمدار بیداری اسلامی با حضور مردم، مسئولان، روحانیون و برخی از میهمانان استانی، شهرستانی و کشوری در سالن اجتماعات اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اسدآباد هم‌زمان با سالروز شهادت سیدجمال‌الدین اسدآبادی برگزار شد.

معاون پژوهشی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور در این همایش اظهار کرد: امروز شاید یکی از مباحث جدی برای تأثیرگذاری در عرصه جهانی، رجوع به مفاخر و مشاهیر بوده که به‌عنوان سرمایه نمادین از آن‌ها در حوزه‌های مختلف ازجمله در حوزه علم، دین، اندیشه، ورزش و غیره یاد می‌کنند.

کاوه خورابه با بیان اینکه در همه جای جهان شخصیت‌ها و مفاخر خود را به عنوان یک سرمایه ملی می‌دانند، افزود: شخصیت‌هایی چون سیدجمال که جنبه عام‌تر و جنبه اشتراکی دارند، به‌طور قطع در این رابطه تأثیرگذاری بیشتر و بهتری در دنیا داشته و دارند.

وی ابراز کرد: این شخصیت‌های تاریخی ازجمله سیدجمال‌الدین اسدآبادی، با تغییرات مرزهای جغرافیایی، موجب شده‌اند بسیاری از کشورها آن‌ها را از آنِ خود بدانند؛ اما می‌توانیم براساس واقعیت تاریخی آن را به یک نقطه خاص به‌نام ایران بزرگ فرهنگی منتسب کنیم و درعین‌حال به‌عنوان یک ارزش که جاری و ساری است، آن‌ها را فرای مرزهای جغرافیایی، به‌عنوان یک میراث مشترک درنظر داشته باشیم و از افکارشان بهره‌مند شویم.

خورابه ادامه داد: در یک کثرت بسیار عظیمی از فرهنگ‌ها و اندیشه‌های مختلف عوامل و انسان‌هایی چون سیدجمال را می‌توانیم بیابیم که ما را به سمت یک وحدت انسانی و وحدتی که می‌تواند منجر به گونه‌ای از ارتقا و زیست بهتر بشر امروز شود، سوق می‌دهند.

وی بیان کرد: سیدجمال‌الدین‌ها، حافظ‌ها، سعدی‌ها، ملاصدراها، رازی‌ها، میرسیدعلی همدانی‌ها، فردوسی‌ها و دیگر شخصیت‌ها سرمایه‌های ملی نمادین کشور ایران هستند که به آن‌ها مفتخریم و می‌بالیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان نیز گفت: هفته گذشته پیشنهاد ساخت فیلم در رابطه با زندگینامه سیدجمال‌الدی اسدآبادی را تقدیم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کرده‌ایم که امیدواریم با این پیشنهاد موافقت شود و در دستور کار قرار گیرد؛ ضمن اینکه مجدانه پیگیر این طرح مهم هستیم.

مسعود ویژه اظهار کرد: مصوبات بنیاد سیدجمال‌الدین اسدآبادی را نیز برای شکل‌گیری اتفاقات خوب فرهنگی پیگیریم.

وی یادآور شد: برای شکل‌گیری بنیاد علمی فرهنگی سیدجمال مراحل پایانی ثبت شرکت آن انجام شده و ظرف یک ماه آینده این بنیاد به‌طور رسمی فعالیت خود را به‌عنوان دومین بنیاد علمی فرهنگی استان شروع خواهد کرد.

ویژه با بیان اینکه همایش دوروزه سیدجمال‌الدین اسدآبادی یکی از خروجی‌های شکل‌گیری بنیاد علمی فرهنگی سبدجمال به‌شمار می‌رود، تصریح کرد: باید تفکر سیدجمال‌الدین اسدآبادی را در سطح ملی و بین‌المللی به برکت بنیاد سیدجمال ترویج دهیم و اتفاقات بسیار خوب علمی و فرهنگی به‌واسطه این بنیاد رخ دهد.

ویژه همچنین با اشاره به ساختمان بنای یادبود سیدجمال، اظهار کرد: در سال 1353 با همت انجمن آثار و مفاخر ملی کشور در زادگاه سیدجمال نخستین بنای یادبود شکل گرفت و این بنای یادبود در سال 87 بازسازی شد.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات بنای یادبود سیدجمال طی تمامی این سال‌ها، وجود معارضان مختلف بود که با پیگیری‌ها و تصمیمات مسئولان خوشبختانه سال گذشته ضمن تخصیص اعتبار از محل سفر ریاست جمهوری، مشکل این بنا برطرف و نسبت به بازسازی و مرمت آن اقدام شد.

ویژه بیان کرد: مرمت بنای یادبود سیدجمال در مراحل نهایی خود بوده که در این رابطه قول می‌دهم یک رویداد ملی و کشوری به میزبانی مردم اسدآباد ظرف چند ماه آینده در این بنا را شاهد باشیم.

دومین روز این همایش با عنوان چهارمین همایش ملی بیداری و احیای تمدن اسلامی بر مبنای اندیشه‌های سیدجمال در سالروز شهادت این بیدارگر مشرق‌زمین در 17 اسفندماه با حضور فلاسفه و دانشمندان حوزه علوم انسانی از دانشگاه‌های معتبر کشور و شخصیت‌های برجسته حوزه علمیه و با حضور میهمان ویژه غلامعلی حدادعادل مشاور عالی مقام معظم رهبری و رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی برگزار خواهد شد.

امام‌جمعه اسدآباد هم در این مراسم اظهار کرد: سیدجمال‌الدین اسدآبادی در استان همدان و نیز در دیار خود غریب است و باید به این شخصیت بزرگ پُرافتخار بیشتر پرداخته شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مرتضی موحدی با تأکید بر ساخت اِلمان‌هایی از سیدجمال‌الدین اسدآبادی توسط شهرداری‌ها و شوراها در استان و شهرستان، تصریح کرد: از مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان انتظار و توقع داریم تا ساخت فیلمی فاخر از سیدجمال‌الدین اسدآبادی را پیگیر باشد و برنامه‌های فرهنگی مختلفی در رابطه با معرفی سیدجمال الدین اسدآبادی تهیه شود.

فرماندار اسدآباد هم با بیان اینکه سیدجمال‌الدین اسدآبادی استبداد داخلی و خارجی را مهم‌ترین مشکل مردم دنیای جهان اسلام می‌دانست و معتقد بود حضور مردم در صحنه از نقش مؤثری در بیداری جهان اسلام برخوردار است، گفت: سیدجمال کسی بود که درد مردم زمان خود را شناخت.

حسین‌علی شرکایی با اشاره به اینکه سیدجمال‌الدین اسدآبادی ازجمله رهبران اسلامی بود که نهضت خود را بر پایه فکر و اندیشه اجتماعی بنا نهاد، یادآور شد: برگزاری چنین همایش‌ها و کنگره‌هایی از نقش ارزنده‌ای در معرفی سیدجمال و اندیشه‌های این شخصیت بزرگ به دنیا برخوردار است.

 

شناسه خبر 80326