شناسه خبر:80286
1402/12/16 11:25:00

سپهرغرب-گروه فرهنگی:هنرمند همدانی با بیان اینکه نقاشی برخلاف ظاهرش فقط ترکیب رنگ و فرم نیست، بلکه در درونش اندیشه، خلاقیت و پیامی وجود دارد، گفت: نقاش باتوجه به رسالتی که بر عهده اوست، باید متعهد به جامعه، فرهنگ و ارزش‌های خودش باشد.

زمانی که سخن از هنر انقلابی می‌شود این نگرش به اذهان خطور می‌کند که منظور ابزاری به‌عنوان تریبون ایدئولوژیک جنبش انقلابی است؛ بنابراین با پایان یافتن جریان‌های انقلاب اما باید پذیرفت که انقلاب ایران تفاوت‌هایی با دیگر انقلاب‌ها دارد و آن بستر وقوع و استمرار انقلاب اسلامی است که در دامن ارزش‌ها و باورهای اسلامی شکل و نمو یافته، پس نمی‌توان آن را فناپذیر قلمداد کرد بلکه نه‌فقط در جنبه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جامعه را متحول کرد، بلکه در هنر نیز دچار تحولات محتوایی و مضامین شد به طوری که اگر یک بازاندیشی در هنر انقلاب اسلامی پس از گذشت بیش از چهار دهه از عمر پربرکت انقلاب داشته باشیم، به‌درستی درمی‌یابیم که هنر با بهره‌گیری از ظرفیت هنرمندان متعهد و انقلابی، آثار و برکات فراوانی را تولید و خلق کردند.

آثاری که همواره در شکل‌گیری و تداوم انقلاب اسلامی و مبارزه با استکبار و استعمار در موضوعات مهم فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی گام برداشته و خالق آثار و تولیدات متعددی در ادبیات پایداری، نشر کتاب شعر و داستان، فیلم، عکس، هنرهای تجسمی، موسیقی و سرود بوده است.

در این بین کریم زارعی، ازجمله هنرمندان انقلابی است که فراز و فرودهای هنر انقلاب را به‌خوبی چشیده و درک و با انقلاب رشد کرده و امروز به اوج شکوفایی رسیده است؛ بر این اساس در این شماره از روزنامه سپهرغرب برآن شدیم تا را وی گفت‌وگویی ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

این هنرمند همدانی با بیان اینکه متولد سال 1354 و عضو هیئت‌علمی دانشگاه بوعلی‌سینای همدان است گفت: دانشجوی دکترای پژوهش و هنر دانشگاه شاهد تهران و دارای کارشناسی ارشد نقاشی از دانشگاه هنر اصفهان هستم.

کریم زارعی با تأکید بر اینکه فعالیت هنریم از دوران تحصیلات راهنمایی آغاز و بعد از آن به مرور علاقه‌ام به طراحی و نقاشی بیشتر شد و پس از مدتی در مسابقات جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های مختلفی شرکت کردم که حائز عناوین و رتبه‌های برتری نیز شدم، ابراز کرد: تاکنون در جشنواره و نمایشگاه‌های فردی و جمعی مختلفی شرکت کرده و عناوینی نیز کسب کرده‌ام؛ کسب رتبه نخست جشنواره بین‌المللی هنر مقاومت در دو دوره که در سال 1385 و 1392 برگزار شد، ازجمله آن‌هاست.

وی با اشاره به کسب رتبه نخست جشنواره سراسری هنر جوان، جشنواره کشوری غدیر و رتبه نخست جشنواره بین‌المللی فجرآفرینان که در سال 1388 برگزار شد، اظهار کرد: به لحاظ سبک نقاشی معاصر کار می‌کنم؛ روشی که نقاش از تمام ظرفیت‌های نقاشی اعم از رنگ، طرح، بافت، انتزاع، بوم، طراحی و غیره بهره می‌گیرد و می‌تواند تصاویری را خلق کند که در باور آرمانی نقاش قرار دارد.

این هنرمند همدانی با بیان اینکه نقاشی برخلاف ظاهرش فقط ترکیب رنگ و فرم نیست، بلکه در درونش اندیشه، خلاقیت و پیامی وجود دارد، ابراز کرد: نقاش باتوجه به رسالتی که بر عهده دارد، باید متعهد به جامعه و فرهنگ و ارزش‌های خودش باشد.

زارعی با تأکید بر اینکه بیشتر سبک‌های نقاشی نیز در دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌های هنری مختلف آموزش داده و تدریس می‌شود؛ اما به‌نظر من موضوع مهم این است که هنرمند آبشخورش از باورها و سنت‌های جامعه خودش باشد نه جوامع دیگر، اذعان کرد: هنر معاصر ایران باید با فرهنگ و سنت‌های جامعه ایرانی منطبق باشد و نقاش باید بر اساس همین هویت و فرهنگ ایرانی، اثر هنری جدیدی تولید کند؛ چراکه فرهنگ غنی ایرانی بنیان فکری قوی دارد.

وی در پاسخ به این سؤال که جایگاه نقاشی در سطح استان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ عنوان کرد: همدان ظرفیت‌های هنری بالایی دارد که همیشه در سطح کشوری به خوبی عمل کرده، برای دیده شدن این آثار لازم است حمایت‌های لازم به لحاظ زیرساختی همچون وجود نگارخانه‌های استاندارد در دستور کار قرار گیرد، در شهری همچون همدان تنها نگارخانه شهید آوینی در حال حاضر پذیرای هنرمندان است اما این نگارخانه از استاندارد‌های بین‌المللی برخوردار نیست.

این هنرمند نقاش با تأکید بر اینکه دنیای امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند نشان دادن ارزش‌های فطرت انسانی و حقایق وجودی و معنوی است و در این میان، هنرمند نقش بی‌بدیلی در این عرصه دارد که آن را در جامعه به منصه ظهور برساند تشریح کرد: جامعه ما جامعه فرهیخته و پویایی است و با جریان‌های هنری آشنایی دارد که باید شناخت فرهنگ هنری و نفوذ آن در جامعه بیشتر شود.

زارعی با تأکید بر اینکه یکی از مسائل اصلی هنرمندان وضعیت معیشتی و اقتصادی هنر است که باید برنامه‌ای برای فروش آثار هنرمندان جوان وجود داشته باشد که ازجمله آن می‌توان به ایجاد بازار هرچند کوچک برای فروش آثار هنری اشاره کرد که متأسفانه همدان همچنان از این ظرفیت بی‌بهره است حال آنکه وجود این زیرساخت می‌تواند هنرمند را دلگرم کند، افزود: به‌نظر می‌رسد لازم است که برنامه‎ها و رویکردهای بیشتری برای حمایت از هنرمندان اجرا شود.

وی عنوان کرد: گرچه بنا به ظهور فناوری و استفاده از فضای مجازی لازم است که هنرمندان از جریان‌ها و تجربه‌های نوین هنری روز دنیا آگاهی داشته باشند تا در ورطه کلیشه‌گرایی و تکرار گرفتار نشوند اما باید بدانیم پرداختن به هنر اصیل ایرانی و باورها و ارزش‌های والای مستتر در آن می‌تواند اوج هنر یک هنرمند را به نمایش بگذارد.

این هنرمند با بیان اینکه بنده سال‌ها افتخار شاگردی بسیاری از اساتید نامدار نقاشی را در کارنامه‌ام دارم، اذعان کرد: ازجمله آن‌ها استاد ارجمند مرحوم حبیب‌الله صادقی است که بنده برای سال‌های متمادی پای درس ایشان هنر انقلاب اسلامی را آموختم. همچنین تلمذ بنده پای درس استاد کاظم چلیپا از دیگر افتخارات زندگی هنری من است.

زارعی در پاسخ به این سؤال که آیا ورود تعداد کثیری از آموزشگاه‌های نقاشی در سطح شهرها و تنوع آن‌ها در عرصه ارائه آموزش مشکلی را ایجاد نمی‌کند، اذعان کرد: گرچه یقیناً به این تعداد کثیر آموزشگاه نیاز نیست اما خوشبختانه استقبال خوبی از این مراکز آموزشی می‌شود و به لحاظ داشتن مخاطب در این مسیر مشکلی وجود ندارد زیرا به هر حال این آموزشگاه‌ها می‌توانند در ارائه آموزش‌های ابتدایی و مبنایی مؤثر واقع شوند اما مسئله این است که باید این دقت اعمال شود که این آموزش‌ها منطبق با مبنای اصلی نقاشی در همسو با آرمان‌ها و آموزش‌ها باشد که در تداوم این روند این آموزش‌ها به‌صورت سهوی منجر به غلط‌آموزی نشود.

مع‌الوصف با توجه به آنچه گفته شد فرهنگ و هنر در عین حال که دو مقوله جدا از هم هستند، مکمل یکدیگرند، به این معنی که مهم‌ترین داشته هر ملتی فرهنگ اوست که وسیله تعامل و ارتباط با دنیای پیرامونش به‌شمار می‌رود و هنر مهم‌ترین بخش فرهنگ است. اصالت هنر و پیوند آن با زندگی رمز ماندگاری آن است که در طول تاریخ و با زندگی یکایک ما عجین شده و بخشی از فرهنگ ما را تشکیل می‌دهد، بنابراین چنانکه این هنرمند همدانی بارها تأکید کرد لازم است هنرمندان در رشته‌های مختلف بیانگر هویت جامعه خود، داشته‌‌ها و باورهای مورد توجه در آن باشند تا این هویت خاص، نسل به نسل و سینه به سینه منتقل شود.

 

شناسه خبر 80286