شناسه خبر:80271
1402/12/16 10:48:14

سپهرغرب، گروه خبر: مدیر امور منابع آب شهرستان ساوه با اشاره به اینکه حجم آب ذخیره‌شده در دریاچه سد الغدیر به 11 درصد رسیده است، گفت: بارش‌های اخیر تأثیر چندانی در آبگیری این سد نداشته است.

مجید امیرحسینی اظهار کرد: از ابتدای سال آبی جاری (اول مهرماه 1402) تاکنون 102 میلی‌متر در این شهرستان باران باریده است؛ درحالی که این میزان در مدت مشابه سال قبل 85 میلی‌متر و میانگین بلندمدت نیز 140 میلی‌متر بوده است.

وی با اشاره به کاهش 30 درصدی میزان بارندگی در این شهرستان طی سال آبی جاری به نسبت بلندمدت، اظهار کرد: با ورود دو جبهه بارندگی به شهرستان ساوه حدود 20 سانتی‌متر برف در این شهرستان باریده و این میزان بارش پس از مذاب شدن حدود 15 میلی‌متر به ثبت رسیده است.

امیرحسینی در ادامه با اشاره به اینکه درحال حاضر میزان دبی ورودی آب به سد الغدیر ساوه دو متر مکعب بر ثانیه است، گفت: با وقوع بارش‌ها میزان دبی ورودی به سد الغدیر به 6 متر مکعب رسیده بود، اما به‌دلیل یخبندان در حوضه آبریز بالادست سد، دبی ورودی کاهش یافته و به دو متر مکعب بر ثانیه رسیده است.

وی تصریح کرد: با افزایش دمای هوا و بارش باران قطعاً دبی ورودی به سد افزایش می‌یابد و پیش‌بینی می‌شود از هفت متر مکعب بر ثانیه نیز عبور کند.

امیرحسینی با اشاره به حفر و بازسازی چاه‌های آب برای تأمین نیاز شهر ساوه برای مصارف شرب، گفت: درنتیجه این اقدام خروجی منابع آبی سد برای مصارف شرب به میزان افزوده شدن چاه‌های آب شرب، کاهش پیدا کرده است.

این مقام مسئول در امور منابع آب ساوه با اشاره به اینکه درحال حاضر حجم آب ذخیره‌شده در دریاچه سدالغدیر ساوه به حدود 24 میلیون متر مکعب بر ثانیه رسیده است، افزود: بارش‌های اخیر تأثیر چندانی در آبگیری این سد نداشته، اما پیش‌بینی می‌شود روند آبگیری سد رو به بهبود باشد.

گفتنی است؛ سد الغدیر ساوه با 265 متر طول تاج و حجم 277 میلیون متر مکعب آب، از نوع دو قوسی بتنی است که در سال 72 با هدف تأمین برق و آب کشاورزی 23 هزار هکتار از اراضی این شهرستان احداث شد.

این سد براساس اهداف چندمنظوره شامل تنظیم آب کشاورزی، کاهش خطرات سیل، تولید انرژی الکتریکی، اشتغال‌زایی و ایجاد مراکز گردشگری احداث شده است و از ویژگی‌های مسیر انتقال آب در سد الغدیر این است که آب از طریق کانال اصلی به طول حدود 10 کیلومتر به شبکه اصلی آبیاری منتقل می‌شود.

در پی وقوع سیل در فصل بهار 98 و تکمیل شدن تراز آبی سد الغدیر ساوه، این سد در هشتم اردیبهشت‌ماه همان سال پس از 22 سال، سرریز کرد.

شناسه خبر 80271