شناسه خبر:80212
1402/12/15 10:05:20

هر جامعه‌ای، بزرگ یا کوچک برای به‌سامان ماندن و ادامه حیات مطلوب نیاز به قانون دارد تا آنجا که برخی معتقد هستند قانون بد بهتر از بی‌قانونی است! در این میان علاوه‌بر لزوم وجود قانون، باید بر ضرورت پایبندی به آن نیز تأکید شود، وگرنه قانون هرچقدر هم عالی تدوین شده باشد، اگر در جامعه جاری نباشد، انسجام و سلامت آن با خطر جدی مواجه می‌شود. در این میان باید به این نکته توجه کرد که در وهله نخست لازم است تکلیف مجریان و ضابطان قانون با اجرای آن مشخص باشد؛ به عبارت دیگر رویکرد ابهام‌آمیز و عدم موضع شفاف مسئولان برای جامعه چیزی جز چنددستگی و تلاشی اجتماع به همراه نخواهد داشت و هرچقدر بار ارزشی آن قانون و تعلل مسئولان در اجرایش بیشتر باشد، آسیب جامعه افزون‌تر خواهد بود.

سپهرغرب، گروه - زهره پوروهابی : یکی از قوانینی که با رویکرد ابهام‌آمیز مسئولان در اجرای آن عملاً به جامعه دینی ما آسیب وارد می‌شود، قانون عفاف و حجاب است؛ به نظر می‌رسد با وجود اینکه رعایت حجاب اسلامی حکم شرعی داشته و آیه قرآن بر آن تصریح کرده‌ است، در اجرای آن مسئولان با تردید وارد میدان می‌شوند؛ شاید هم بیشتر علاقه‌مند باشند اصلاً وارد معرکه نشده و خود جامعه هرطور می‌خواهد پیش برود!

متأسفانه علاقه به مسکوت گذاشتن قانون حجاب در حوزه‌های مختلف کاملاً مشهود است؛ از ادارات گرفته تا دیگر اماکن. نقطه اوج این مهم که مشاهده راقم این سطور است، حضور دو خانم به‌عنوان مجری انتخابات در روز جمعه با آرایش کامل بود! یکی از آنان با مانتویی که آستین آن کوتاه بود و تا آرنج فرد مشخص بود، فرآیند رأی‌گیری را انجام می‌داد یا مورد دیگر اینکه در دانشگاه‌ها بخش قابل‌ توجهی از دانشجویان دختر به‌جای مانتو، تونیک و شوار بدن‌نما می‌پوشند! درحالی که در کشورهای لائیک هم پوشش دانشجو و حضور در دانشگاه تعریف دارد، اما الحمدلله‌والمنه مسئولان ما هیچ دغدغه‌ای نه برای حرمت فضای علم و دانش قائل هستند و نه لزومی برای اجرای قانون می‌بینند. در دانشگاه آزاد متولی جلوی درب در برابر اعتراض به عدم تذکر دادن به پوشش نامناسب و خلاف شأن خانم‌ها، می‌گفت دوربین‌های ما چهره‌زن است، برایشان پیامک ارسال می‌شود! همینقدر راحت و بی‌دغدغه، احتمالاً مسئولان مافوقش همین انتظار را از او دارند.

در خبرها هرازگاهی تشکیل قرارگاه عفاف و حجاب مطرح می‌شود، اما به نظر نمی‌رسد با وجود خواست به‌حق متدینین و تأکید قانون و رئیس قوه قضائیه بر اجرای آن، عزم جدی برای این مهم در این قرارگاه هم وجود داشته باشد؛ چراکه به‌راحتی این‌روزها در خیابان‌ها، پارک‌ها و کافه‌ها می‌توان خانم‌هایی که اصلاً شال یا روسری همراه ندارند را دید. اندک‌اندک به فصول گرم سال نزدیک می‌شویم و قطعاً بیشتر با پدیده زننده کشف حجاب و پوشش‌هایی که سلامت معنوی جامعه را به خطر می‌اندازد، مواجه خواهیم شد. به نظر می‌رسد رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان، رئیس و دبیر قرارگاه عفاف و حجاب استان باید فکری به حال وضعیت پوشش مردان و زنان همدان که دارالمؤمنین و دارالمجاهدین بوده و هست بکنند، لطفاً کمی از اتاق‌ها و جلسات فیلترشده خود خارج شوید و بدون همراه در اوقات مختلف در ادارات، دانشگاه‌ها، پارک‌ها، پیاده‌راه و مناطق گردشگری حضور پیدا کنید تا ببینید واقعاً فردای قیامت در برابر همان شهدایی که در سخنرانی‌ها از آن‌ها نام می‌برید، می‌توانید پاسخگو باشید؟ تا چه زمانی می‌خواهید با دعوت متدینین به صبر از اعمال قانون جلوگیری کرده و عمل به این واجب الهی که عدم توجه به آن بنیان‌های اجتماع را از بین خواهد برد را با تسامح به بعد واگذار کنید؟ بگذریم که داغ شورای فرهنگ عمومی و انفعال دبیر آن بر دل ماست! یک سال و نیم از غائله زن، زندگی، آزادی می‌گذرد، اما دریغ از یک برنامه مؤثر برای اقناع جامعه و پاسخگویی به شبهاتی که هرروز در ذهن جوانان انباشته می‌شود.

 

شناسه خبر 80212