شناسه خبر:80111
1402/12/13 13:04:40

رئیس گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: مردم استان برای مبتلا نشدن به بیماری‌های تنفسی شیوه‌نامه‌های بهداشتی به‌ویژه استفاده از ماسک را مورد توجه قرار دهند.

یعقوب اندامی روز شنبه اظهار کرد: همه‌ساله از اواخر زمستان تا اوایل بهار شاهد افزایش بیمارهای تنفسی به‌ویژه آنفلوآنزا و از چندسال پیش افزایش نسبی مبتلایان کووید 19 هستیم.

وی افزود: با توجه به کاهش دما در این روزها و پیش رو بودن نوروز و به دنبال آن دورهمی‌های خانوادگی، میهمانی‌ها و تجمع‌ها، رعایت یک‌سری نکات برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری‌ها ضروری است.

رئیس گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان اضافه کرد: مهم‌ترین نکته برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های ویروسی به‌ویژه آنفلوآنزا، کووید و سرماخوردگی، رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی شامل استفاده از ماسک در محل‌های تجمعی، مکان‌های سربسته و مکان‌های بدون تهویه مناسب است.

اندامی بیان کرد: شست‌وشوی مکرر دست‌ها با آب و صابون قبل از خوردن و آشامیدن به‌ویژه برای کودکان هنگام حضور در مدرسه و مهد کودک، شست‌وشوی دست‌ها هنگام بازگشت از مدرسه، محل کار و مهد کودک باید مورد توجه قرار گیرد.

وی تأکید کرد: رعایت فاصله اجتماعی در مکان‌های سربسته و بدون تهویه مناسب، نزدیک نشدن به افراد دارای علامت و مشکوک به بیماری و رعایت فاصله اجتماعی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های تنفسی، ضروری است.

رئیس گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان خواستار حضور نیافتن افراد در دورهمی‌ها، میهمانی‌ها، تجمعات و گردهمایی‌های غیر ضروری همچنین روبوسی نکردن و پرهیز از در آغوش کشیدن افراد شد.

اندامی تأکید کرد: افراد دارای علامت بیماری از حضور در محل کار، مدرسه و مهد کودک خودداری کنند و دست کم سه تا پنج روز استراحت کرده تا زودتر بهبودی حاصل و از بیمار کردن دیگر افراد جلوگیری شود.

وی گفت: افراد دارای علائم بیماری از مصرف کردن بی‌رویه آنتی‌بیوتیک‌ها پرهیز کنند همچنین در نخستین فرصت به پزشک مراجعه کرده و با صلاحدید پزشک دارو مصرف کنند.

 

 

شناسه خبر 80111