شناسه خبر:79927
1402/12/8 11:34:55

در گلخانه گل رز سپنتا «امید» سرمایه‌گذار خوش‌ذوق این مجموعه در کنار اطمینان به «تخصص» نیروی جوان، باعث شده تا تقاضا برای خرید در این مجموعه بیش از عرضه باشد.

سپهرغرب، گروه - شهره کرمی : بحث گلخانه‌ها یکی از موضوعات مهم این‌روزهای استان همدان به حساب می‌آید. گلخانه‌ها علاوه‌بر تنظیم بازار، به تولید انواع محصول با مصرف آب کمتر و بهره‌وری بیشتر، کمک می‌کنند؛ به همین منظور بخش قابل توجهی از ظرفیت کشاورزی استان به این بخش معطوف شده است.

بعضی کارها عجیب لطیف‌اند و با خود حس خوب به همراه دارند، همه ما وقتی سری به گل‌فروشی‌های سطح شهر می‌زنیم، بی‌شک عطر گل‌هایی که در محیط آن پیچیده؛ باعث می‌شود روحمان تلطیف شده و احساس بهتری پیدا کنیم.

هرجا نشانی از جشن‌ها، اعیاد، عروسی‌ها و هرآنچه شمه‌ای از شادی و موفقیت دارد، باشد، حتماً رد پایی از گل و عطر منحصر به فردش را خواهیم یافت. گل همیشه پیام‌آور عشق، دوست داشتن، آرامش و زیبایی است و همه افراد با دریافت حتی یک شاخه گل، لبخند بر لبانشان نقش می‌بندد. به‌طور کلی گل پیام‌آور شادی و نشانی از آرامش است؛ به عبارت دیگر گل حس خوب و آرامش را با خود حمل می‌کند.

به همین منظور سری به یکی از گلخانه‌هایی که در استان همدان کار آن تولید گل است، زدیم و با دست‌اندرکاران این مجموعه به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید:

سرمایه‌گذار مهربان و خوش‌ذوق گلخانه گل رز سپنتا پایه‌گذاری این مجموعه را از سال 1399 انجام داده و فعالیت رسمی آن از سال 1402 آغاز شده است.

به گفته نصرالله خسروی، این گلخانه حدود یک هکتار است و هشت هزار متر از آن زیر کشت مستقیم گل رفته و باعث اشتغال مستقیم 19 نفر شده که چهار نفر آن‌ها متخصص این حوزه هستند؛ این مجموعه به‌طور غیر مستقیم نیز برای 120 نفر شغل ایجاد کرده است.

وی راز موفقیت این مجموعه را کیفیت گل‌های تولیدشده می‌داند که باعث شده خریدارانی از لالجین، بهار، همدان و تهران از این گلخانه که در روستای دهنجرد قرار دارد، خرید کنند و برخی از آن‌ها این گل‌ها را به کشورهای حوزه خلیج فارس نیز صادر می‌کنند. او نخستین دلیل انتخاب این حرفه را کم‌آب‌بر بودن آن برمی‌شمارد و طرح توسعه آن را نیز مد نظر دارد.

این سرمایه‌گذار زیبایی که سال‌ها در حوزه‌های مختلف تلاش کرده و استمرار و امید به آینده را دلیل موفقیتش می‌داند، به کارآفرینان جوان توصیه می‌کند اگر کاری خوب است و به آن اطمینان دارند، نترسند، جلو بروند و خطر کنند؛ البته باید مشورت افراد متخصص در آن حوزه را هم مورد توجه قرار دهند.

به اعتقاد این کارآفرین همه افراد عاشق گل هستند، او نیز همانند بقیه عاشق گل است و همین موضوع باعث شده تا این فضای دل‌انگیز و زیبا را ایجاد کند. او از سازمان نظام مهندسی، جهاد کشاورزی و بانک‌ها سپاسگزار است؛ چراکه برای راه‌اندازی این مجموعه همکاری خوبی داشته‌اند.

آقای خسروی علاوه‌بر گلخانه‌داری در عرصه دامداری و دیگر مشاغل نیز مشغول است؛ او عاشق زادگاهش، روستای دهنجرد بوه و به همین دلیل هم‌اکنون در همین روستا ساکن است.

به اذعان او 10 نوع گل‌ رز با توجه به خواسته مشتری با رنگ‌های گیاهی رنگ شده و به دست مردم می‌رسد.

وی در ادامه کمی از گذشته تعریف کرد و از تغییرات این سال‌ها گفت؛ به عقیده این مرد گل‌آفرین ما مردم باید خیلی شکرگزار باشیم؛ چراکه اگر به 40 سال قبل و زمان شاه بازگردیم، خواهیم دید که درحال حاضر همه نوع امکانات برای ما فراهم است.

* برای افرادی که در کنار تحصیل تجربه کسب کرده‌اند، کار وجود دارد

در ادامه با مدیر مجموعه الوند رز سپنتا به گفت‌وگو نشستیم؛ او فارغ‌التحصیل گرایش علوم باغبانی دانشگاه بوعلی‌سینا همدان بوده و هم‌زمان با تحصیل کارهای کارآموزی خود را در حوزه محصولات گلخانه‌ای همچون توت فرنگی، بون‌سای و صیفی‌جات آغاز کرده و درنهایت با توجه به بازار و شرایط منطقه خود به گرایش زینتی در حوزه گلخانه‌داری روی آورده و تولید گل رز هلندی به روش هیدروپونیک را در این مجموعه پیش گرفته است.

رضا فرخی سال‌هایی را در استان مرکزی (ساوه) مشغول به کار بوده و از دی‌ماه سال 1400 در این گلخانه مشغول به کار است؛ او کشت هیدروپونیک را با توجه به مشکلات و کمبود آب و بهره‌وری بیشتر برای این مجموعه انتخاب کرده و باعث ایجاد اشتغال برای سایر افراد مشغول در این گلخانه شده است.

به گفته این جوان پُرتلاش موضوع حائز اهمیت در کشت هیدروپونیک استفاده از زه‌آب آن بعد از مصرف بوته گل رز است که این زه‌آب را براساس شبکه‌بندی انجام‌شده در یک استخر بزرگ جمع‌آوری کرده و درحال حاضر از آن برای آبیاری باغات، مزارع سیب زمینی و کشاورزی خارج از گلخانه استفاده می‌شود؛ این کار باعث شده تا حتی یک قطره آب در این گلخانه هدر نرود.

او از آینده‌اندیشی خود برای این مجموعه می‌گوید و در برنامه‌اش است که برای آینده از دستگاه‌هایی بهره ببرد که این زه‌آب را میکروب‌کشی می‌کنند تا بتوان دوباره آن را برای گلخانه استفاده کرد؛ در کشورهای دیگر مثل هلند این کار انجام می‌شود.

این جوان خوش‌فکر خطاب به دانشجویان رشته کشاورزی و به‌خصوص حوزه زینتی می‌گوید: در این حوزه واقعاً جای کار وجود دارد؛ منتها برای افرادی که حین تحصیل پیگیر کار باشند، چراکه افراد تا وارد کار نشوند، نمی‌توانند موفق شون.، من ضمانت می‌کنم که کار برای افرادی که در کنار تحصیل تجربه کسب کرده‌اند، وجود دارد.

* شناسایی بازار و ارزیابی ظرفیت‌های موجود در فروش هر مجموعه مؤثر است

در ادامه با مسئول فروش شرکت الوند رز سپنتا به گفت‌وگو نشستیم؛ او حدود دو سال است که در این مجموعه مشغول به کار است و با شناسایی بازار و ارزیابی ظرفیت‌های این مجموعه، موجب شده تقاضا بالاتر از عرضه باشد و به بازارهای داخلی همچون بازار گل تهران و کشورهای حاشیه خلیج فارس همچون عمان، روسیه، ارمنستان و آذربایجان نیز صادرات گل داشته باشند؛ البته این صادرات به‌صورت برهه‌ای است.

به اذعان میثم کرمی مسئولین تاکنون یاری خوبی داشته‌اند، اما برای توسعه و اشتغال‌زایی نیاز به همکاری بانک‌ها داریم؛ چراکه به‌ازای هر پنج هزار متر افزایش سطح گلخانه، حدود 10 نفر به‌صورت مستقیم و 15 نفر به‌صورت غیر مستقیم مشغول به کار خواهند شد و برای کشور ارزآوری نیز خواهد کرد و کمک می‌کند افراد شغلی خاص را به‌طور حرفه‌ای بیاموزند.

بی‌شک توجه به توسعه مجموعه‌های موفق کمک خواهد کرد تا افراد بیشتری در چنین مجموعه‌هایی مشغول به کار شوند؛ امید است که تسهیلات و هر آنچه موجب ایجاد چنین فضایی می‌شود، در اختیار گلخانه‌ها و مجموعه‌های تولیدی قرار گیرد تا بتوان در استان شاهد افزایش تولید و کاهش آمار بیکاری بود.

یکی از مهم‌ترین عواملی که در این مجموعه باعث شده بود هر بیننده‌ای در کنار غرق شدن در زیبایی گل‌ها و عطر نابشان گذر زمان را حس نکند، آرامش، حوصله، امید و شکرگزاری بود که در هر کلمه از صحبت‌های آقای خسروی مشهود بود.

کلام آخر آنکه فصل مشترک همه کارآفرینان موفق همین حوصله و صبر، امید به آینده و شکرگزار خدا بودن برای هر موضوع کوچک و بزرگ در زندگیشان است.

 

 

شناسه خبر 79927