شناسه خبر:79877
1402/12/7 11:30:59

سپهرغرب، گروه اقتصادی: گمرک جمهوری اسلامی ایران در گزارشی جزئیات آمار مبادلات تجاری کشور با 10 شریک تجاری نخست را اعلام کرد که بر اساس آن 84 درصد مبادلات تجاری با این کشورها انجام می‌شود.

از مجموع تجارت خارجی کشور در 11 ماهه سال جاری، 136 میلیون و 64 هزار تن کالا به ارزش 88 میلیارد و 441 میلیون دلار مبادلات تجاری کشورمان با 10 شریک تجاری ایران بوده است.
بر اساس این گزارش، 10 شریک تجاری نخست ایران شامل چین، امارات متحده عربی، ترکیه، عراق، هند، پاکستان، فدراسیون روسیه، عمان، آلمان و افغانستان بوده است که 84 درصد از ارزش کل مبادلات تجاری کشور را به خود اختصاص داده‌اند.
این گزارش درباره درصد تغییرات مبادلات تجاری کشور در 11ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل در بین 10 شریک تجاری کشور که با افزایش روبه‌رو بوده است، ادامه‌داد: در بین 10 شریک تجاری کشورمان، مبادلات تجاری ایران با کشورهای چین، امارات متحده عربی، پاکستان، فدراسیون روسیه، عمان، و افغانستان به لحاظ وزن و ارزش با افزایش روبه‌رو بوده است.
این گزارش با اشاره به اینکه مبادلات تجاری ایران با کشورهای ترکیه و عراق از حیث وزن و ارزش در 11ماهه سال جاری کاهش داشته است، افزود: مبادلات تجاری ایران با ترکیه در این مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل از حیث ارزش 15 درصد و به لحاظ وزن 30 درصد کاهش و با عراق به لحاظ ارزش پنج درصد و از نظر وزن یک درصد کاهش داشته است.
بر اساس این گزارش، مبادلات تجاری ایران با آلمان به لحاظ وزن 46 درصد کاهش، اما از حیث ارزش 9 درصد افزایش نشان می‌دهد. در همین مدت مبادلات تجاری ایران و هند نیز از حیث ارزش کاهش 16 درصدی و به لحاظ وزن با افزایش 20 درصدی روبه‌رو بوده است.
*بیشترین رشد مبادلات تجاری با روسیه
این گزارش می‌افزاید: تا پایان بهمن‌ماه امسال در بین 10 شریک تجاری نخست کشورمان، بیشترین افزایش مبادلات تجاری به لحاظ وزن و ارزش به فدراسیون روسیه اختصاص داشت که از حیث وزن 54 درصد و به لحاظ ارزش 24 درصد افزایش نشان می‌دهد.
از بین 10 شریک تجاری نخست کشور، هفت کشور همسایه و فقط یک کشور از قاره اروپا بوده است.

شناسه خبر 79877