شناسه خبر:79794
1402/12/3 10:39:26

سپهرغرب، گروه خبر - سمیرا گمار: استاندار همدان گفت: با تلاش‌های صورت‌گرفته شاهد واگذاری 700 قطعه زمین به خانواده‌های همدانی در قالب جوانی جمعیت بوده و این طرح را تا خانه‌دار شدن همه عزیزان مشمول ادامه خواهیم داد.

 علیرضا قاسمی‌فرزاد روز گذشته در آیین واگذاری 700 قطعه زمین به 881 خانواده در راستای طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت استان که در سالن همایش شهدای استانداری‌ برگزار شد، با گرامیداشت اعیاد شعبانیه و تبریک هفته سربازان گمنام امام زمان (عج)، عنوان کرد: دولت مردمی چهار مسئله اصلی را در ابتدای استقرار خود در دستور کار خود داشت که سلامت، تولید، اشتغال و مسکن در این زمره بود و به‌حمدالله در هر حوزه توفیقات قابل توجهی داشت.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه مسکن با پیگیری‌های به‌عمل‌آمده در همه شهرها تحویل زمین صورت گرفته و بیش از 37 هزار واحد مسکونی درحال ساخت بوده و مقرر شده که الباقی نیاز را با واگذاری زمین و تخصیص وام انجام دهیم.

استاندار همدان تأکید کرد: در کنار تکالیفی که قانون‌گذار مشخص کرده بود، واگذاری زمین به خانواده‌های دارای چهار فرزند و بیشتر در دستور کار قرار گرفت و 700 قطعه زمین در این راستا تحویل خواهد شد.

حضور در انتخابات رأی به اقتدار، مانایی و امنیت کشور است

قاسمی‌فرزاد بر ارائه خدمات آب، برق، گاز و تلفن واحدهای مسکونی در طرح نهضت ملی مسکن تأکید کرد و گفت: امروز آغازی است بر واگذاری‌هایی از این قبیل و این مهم استمرار خواهد داشت.

وی با اشاره به واگذاری پنج‌ هزار قطعه زمین به روستاییان، از آمادگی بنیاد مسکن برای ساخت مسکن در 203 روستا به جهت مهاجرت معکوس خبر داد.

استاندار همدان در خاتمه سخنان خود با بیان اینکه همه ما در برابر کشور و هم‌وطنان خود مسئولیم، یازدهم اسفندماه و حضور در انتخابات را رأی به مانایی، اقتدار و امنیت کشور خواند و یأس دشمنان را در پسِ اتحاد ملت ایران حتمی توصیف کرد.

 تأمین بیش از 1917 هکتار زمین در استان

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان نیز با اشاره به تشکیل 36 جلسه شورای مسکن، عنوان کرد: خوشبختانه بیش از یک‌هزار و 917 هکتار زمین در استان تأمین شده که باعث افتخار و مباهات است.

مجید صالحی‌امیر خاطرنشان کرد: از این پس خجالت‌زده مردم نخواهیم شد و انشاالله می‌توانیم زمین و مسکن مورد نیاز آن‌ها را تأمین کنیم.

وی سپس افزود: در آیین امروز زمین‌هایی به خانواده‌های ساکن در شهرهای قهاوند، قروه در گزین، کبودراهنگ و نهاوند که بالای چهار فرزند دارند، تقدیم خواهد شد؛ در آینده نزدیک نیز زمین‌هایی به دیگر خانواده‌ها اهدا می‌شود.

 کمتر از 5 سال تا افتادن به تله جمعیتی فرصت داریم

مدیرکل امور بانوان و خانواده‌ استانداری همدان نیز با بیان اینکه کاهش جمعیت معضلی است که گریبان‌گیر کشورهای بسیاری شده است، عنوان کرد: رد پای کشورهای معاند در ایران برای کاهش نسل کاملاً محرز است، اما خود این کشورها نیز دچار بحران هستند.

فاطمه ستاری‌نوید افزود: کاهش جمعیت می‌تواند امنیت، اقتصاد، فرهنگ، محیط‌زیست و غیره را تحت‌الشعاع قرار دهد.

وی با تأکید بر اینکه نرخ رشد جمعیت با نرخ باروری ارتباط مستقیم دارد، گفت: نرخ باروری در استان 1.6 بوده و از میانگین کشوری که 2.1 است نیز عقب‌تر هستیم.

دبیر ستاد حمایت از خانواده و جوانی جمعیت با این بیان که چهار تا پنج سال بیشتر فرصت برای افزایش جمعیت نداریم، ابراز کرد: در غیر این صورت وارد تله جمعیت می‌شویم که اگر وارد تله شویم، تا 100 سال امکان خروج از آن را نداریم.

ستاری‌نوید تصریح کرد: سیاست‌های کلی نظام و مسئولان کشوری و استانی حاکی از تلاش برای اجرایی شدن سیاست‌های کلی جوانی جمعیت بوده و اقدامات خوبی در این بخش صورت گرفته است.

وی رفع موانع ازدواج و تسهیل آن، حمایت از زوج‌های جوان و توانمندسازی آنان در تربیت نسل صالح، اختصاص تسهیلات مناسب به مادران، پوشش بیمه‌ای هزینه‌های باروری زنان و مردان و فرهنگ‌سازی احترام و تکریم سالمندان را از مواد این قانون برشمرد و بر اجرایی شدن آن‌ها تأکید کرد.

مدیرکل امور بانوان و خانواده‌ استانداری همدان در پایان اضافه کرد: سیاست‌های کلی خانواده دو سال بعد از سیاست‌های کلی جمعیت در 16 بند ابلاغ شده که خانواده و تحکیم بنیان آن مورد تأکید رهبر انقلاب و مسئولان نظام بوده؛ چراکه خانواده پشتوانه اقتدار کشور و تربیت نسل صالح و سالم است.

 شاخص سالمندی در استان 14 درصد و بسیار بیشتر از میانگین کشوری است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز در این برنامه گفت: همه کشورهای دنیا درگیر بحران جوانی جمعیت بوده و کشور و استان ما نیز با آن مواجه بوده که متأسفانه استان همدان بیشتر از سرعت کشور به سمت سالمندی در حرکت است.

فاطمه ترکمان‌اسدی در ادامه‌ با بیان اینکه نرخ باروری ما نسبت به میانگین کشوری کمتر است، اظهار کرد: شاخص سالمندی دغدغه جدی ما بوده و اگر طبق سیاست‌های ابلاغی کشور پیش نرویم، با نهایت تأثر باید بگویم در سال 1410 شاخص سالمندی ما به 14 درصد خواهد رسید.

وی با ابراز تأسف از اینکه عدد فعلی استان در شاخص سالمندی 14 درصد بوده که زیبنده این کهن‌دیار تاریخی نیست، اذعان کرد: در استان شهرستان تویسرکان وضعیت تلخ‌تری داشته و شاخص سالمندی آن 16 درصد است.

رئیس مرکز بهداشت استان افزود: به صدا درآمدن زنگ خطر افزایش جمعیت سالمند در کشور واقعاً جدی بوده و اینکه کشوری سالمند باشیم و از این ابربحران عبور نکنیم، یک بحران بسیار جدی است.

ترکمان‌اسدی کاهش جمعیت را خطری امنیتی، اقتصادی و اجتماعی خواند و متذکر شد: مسئله مهم‌تر این است که ما در شرایطی به سمت سالمندی پیش می‌رویم که کشورهای اطراف ما به‌سرعت در حال پیش رفتن به سمت جوانی هستند.

وی با اشاره به اینکه برای گذر از این ابربحران نیازمند یاری همه مردم و مسئولان هستیم، اذعان کرد: دانشگاه علوم پزشکی کتابچه‌هایی آماده کرده و در اختیار مدیران دستگاه‌ها قرار داده و درتلاشیم با یاری مدیران، مسئولان، سازمان‌های مردم‌نهاد و افرادی که می‌توانند نقش مؤثری در این بخش ایفا کنند، فراتر از وظیفه حاکمیتی با رویکردی ملی از این پیچ تاریخی عبور کنیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با این بیان که امیدوارم این روزهای تلخ به صدا درآمدن زنگ خطر پیری کشور و استان را بگذرانیم و به شیرینی طعم جوانی جمعیت برسیم چراکه ایران ما شایسته بهترین‌ها است، سخنان خود را به پایان برد.

گفتنی است؛ در پایان این مراسم به تعدادی از خانواده‌های حاضر در مراسم سند زمین طرح جوانی جمعیت تحویل شد.

شناسه خبر 79794