شناسه خبر:79779
1402/12/3 11:47:38

سپهرغرب، گروه اندیشه: مقدم‌فر گفت: فعالیت‌های حاج قاسم را باید در راستای انتظار فرج تبیین و تفسیر نمود این شهید عزیز نماد و الگوی انسان منتظر بود و همه ابعاد زندگی اش در راستای انتظار تعریف می‌شود.

محمد اسحاقی، معاون پژوهش و آموزش مؤسسه انقلاب اسلامی، با تأکید بر اهمیت موضوع انتظار و منجی در طول تاریخ تصریح کرد: در حال حاضر مردم فلسطین نیاز خود به آمدن منجی را با تمام وجود درک می‌کنند. باید از انحرافات در حوزه انتظار به شیوه‌های مختلفی جلوگیری کرد. یکی از مسیرهای درک صحیح جلوگیری از انحرافات در "موضوع انتظار" آشنایی با نظرات و اندیشه‌های بزرگان دین است. از این جهت آشنایی با اندیشه‌های رهبر معظم انقلاب می‌تواند ما را به سرمنزل مقصود برساند چراکه اندیشه ایشان مبتنی بر تعالیم قرآنی و مکتب اهل بیت است. نظریه انتظار در صورت درک صحیح می‌تواند نجات بخش بشریت باشد.
سپس حسین الهی‌نژاد، معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان سیر تکامل علمی در حوزه مهدویت از ابتدای اسلام تا به امروز گفت: بعد از گذشت 4 دهه از انقلاب اسلامی شاهد رشد قابل توجهی در حوزه تبیین مهدویت بوده‌ایم. از جمله اقدامات انجام شده در این سال‌ها برگزاری همایش‌ها، تولید مقالات، ایجاد دروس تخصصی دانشگاهی و حوزوی، تشکیل مراکز علمی و.‌.. هستند.
وی ادامه داد: در سال 1398 همایش نظریه انتظار در اندیشه رهبر معظم انقلاب را با مشارکت مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی آغاز کردیم و به مدت 4 سال روی خروجی آن کار شد تا مقالات مربوطه در دسترس عموم قرار بگیرد.
مشاور فرهنگی رسانه‌ای سپاه پاسداران نیز با اشاره به وجود تالیفات متعدد درباره شهید حاج قاسم سلیمانی اظهار کرد: مقام معظم رهبری حاج قاسم را صاحب مکتب معرفی کردند اما تا به امروز درباره مکتب شهید سلیمانی اقدامات شایانی صورت نگرفته بود. روش‌ها و الگوهایی که جنبه عملیاتی داشته باشند به عنوان مکتب معرفی می‌شوند؛ سیره حاج قاسم از این صفت برخوردار بوده که این نیازمند تبیین است. امروزه نه تنها جوانان ایران اسلامی بلکه خیل عظیمی از جوانان مقاومت تشنه دانستن این مکتب هستند چراکه شاهد مکتبی مقاوم‌پرور هستیم. آثار پژوهشگران این حوزه باید ترجمه و عمومی سازی شود.
حمیدرضا مقدم‌فر، تأکید کرد: فعالیت‌های حاج قاسم را باید در راستای انتظار فرج تبیین و تفسیر نمود. این شهید عزیز نماد و الگوی انسان منتظر بود و همه ابعاد زندگی اش در راستای انتظار تعریف می‌شود.
نجف لکزایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی نیز ضمن اشاره به اهمیتِ اتکا به رویکرد راهبردی به فرمایشات رهبر معظم انقلاب تصریح کرد: رویکرد راهبردی نسبت به سخنان مقام معظم رهبری، فاصله فهم ما از دین با فهم معظم له از دین را کم می‌کند. یکی از مفاهیم مهم دینی انتظار است؛ دغدغه ما در این همایش‌ها این بود که رویکردی راهبردی از مسئله انتظار ایجاد کنیم. اگر تبلور انتظار در عملِ یک فرد را بخواهیم معرفی کنیم آن فرد شهید سلیمانی است. حاج قاسم با تمام وجود کل منطقه را آماده ظهور کرد.

شناسه خبر 79779