شناسه خبر:79740
1402/12/2 10:52:23

سپهرغرب، گروه سیاسی- سمیرا گمار: روز گذشته با حضور نمایندگان احزاب و جریان‌های سیاسی فعال در عرصه انتخابات، نشستی در جهاد دانشگاهی همدان برگزار شده و افراد حاضر به بیان نقطه نظرات خود پرداختند. در این جلسه که محورهای مختلف مورد بحث قرار گرفت نمایندگان مجلس فعلی از احزاب نمره قبولی نگرفتند.

  پاسخگویی، شفافیت و شایسته‌گزینی محور حرکت جنبش از ما

در ابتدای این نشست نماینده جنبش مردمی از ما، با بیان اینکه این جنبش هیچ وابستگی جناحی و سیاسی به احزاب ندارد و اصل کار را بر پایه سه موضوع انجام می‌دهد، عنوان کرد: پاسخگویی، شفافیت و شایسته‌گزینی سه محور مهم در جنبش از ما بوده و بر این اساس نمایندگان به مردم معرفی خواهند شد.

محمدمهدی شیرمحمدی اذعان کرد: ورود جنبش مردمی از ما در نقد به وضعیت موجود بوده و معتقدیم وضعیت مسکن، آب، اشتغال و معیشت در استان شایسته مردم نیست اما راه‌حل آن را شایسته‌گزینی می‌دانیم نه مدیریت تک‌حزبی. ما به حضور سلایق مختلف در حاکمیت کشور معتقدیم.

وی در ادامه افزود: ما معتقدیم افراد معرفی‌شده توسط احزاب باید به صورت علمی با پرسش‌نامه‌های مختلف انتخاب شده و ببینیم فرد با شغل نمایندگی تناسب دارد یا خیر. بعد ببینیم او در نقش قانون‌گذار، ناظر بر دستگاه‌ها، هماهنگ‌کننده و اقناع کننده چطور عمل خواهد کرد؟

نماینده جنبش مردمی از ما بیان کرد: ما 550 سوال در بخش‌های مختلف طراحی کرده‌ایم که بعد از آن 6 قالب و 32 نشانگر نیز در نظر گرفته می‌شود که در حال حاضر 40 نفر در این روند و فرآیند قرار گرفته‌اند که با رشد چند برابری نسبت به سال‌های گذشته مواجه بوده است.

شیرمحمدی با طرح این سوال که فرد معرفی شده اگر رأی آورد چه می‌شود؟ اعلام کرد: تعهدی از افراد گرفته شده و شعارها و عملکرد آنان در موارد مختلف رصد خواهد شد. عمده این است که جنبش از ما افراد معرفی شده را رها نخواهد کرد.

وی در خصوص احراز صلاحیت کاندیداها قانون را فصل‌الخطاب خواند و افزود: فرآیند احراز صلاحیت باید شفاف باشد تا بتواند با اعتمادسازی به شبهات پایان دهد.

نماینده جنبش مردمی از ما با اشاره به عملکرد نمایندگان یادآوری کرد: انتقال آب از تالوار به همدان پروژه بزرگی بود اما آیا مشکل آب همدان حل شد؟ مشکل مسکن چه؟ مساله این است که وحدت نمایندگان بسیار مهم است که متأسفانه هنوز به آن نرسیده‌ایم؛ مدل ما شایسته‌گزینی است که فکر می‌کنم با اتکا به آن می‌توان گام‌های مؤثری برداشت.

شیرمحمدی در پاسخ به این سوال که جنبش ازما لیست دارد یا خیر، گفت: ما معتقدیم لندکروز با 206 فرق دارد! و شایسته‌گزینی ناظر به این موضوع است. ما لیست ارائه نمی‌دهیم اما نتایج آزمون‌ها را با مردم به اشتراک خواهیم گذاشت تا مردم خودشان تصمیم بگیرند. ما هم از افرادی که معرفی کرده‌ایم تعهد خواهیم گرفت که پای حرف‌های خودشان بایستند. سازوکار آن هم فراهم است.

  برخی نمایندگان مجلس تا چند نسل بعد خود را با رانت تأمین کرده‌اند

نماینده شورای وحدت نیز در ادامه با بیان اینکه این شورا بر اساس یک فرآیند مدون لیست خود را منتشر کرده است، عنوان کرد: راهبرد انتخابات ما طبق فرمایشات رهبر انقلاب، توجه به امنیت، رقابت، مشارکت و سلامت است. در کشور احزابی را داریم که دربازه زمانی منتهی به انتخابات ائتلاف کرده و شورایی را تشکیل می‌دهند اما شورای وحدت در سال 1399 شورای وحدت از سه ضلع احزاب، روحانیت و اقشار شکل گرفت.

غلامرضا قرائی خاطرنشان کرد: در انتخابات گذشته شورای وحدت ورود کرده و لیست خود را ارائه داد و خوشبختانه با فرایند علمی و تخصصی تعریف شده عمل کرد.

وی تصریح کرد: در سال 99 بین احزاب شناسنامه‌دار در شهر همدان انتخاباتی شکل گرفته و چند حزب به شورای وحدت پیوستند، از حدود 6 ماه پیش تلاش ما محور وحدت شدن بود و 34 حزب و تشکل دعوت شده و جلساتی برقرار شد اما به سرانجام نرسید.

نماینده شورای وحدت به جلسات به‌گزینی نمایندگان در قالب بیش از 40 شاخص اشاره کرد و افزود: جلسات ارزیابی، گزینش و مصاحبه با توجه ویژه به بیانیه گام دوم انقلاب با دعوت از بانوان و جوانان استان آغاز شده و از 8 بهمن با دو تیم ارزیاب 20 نفره متشکل از احزاب، جوانان، بانوان، اساتید دانشگاه و... ارزیابی نهایی با طرح 300 سوال از منتخبین آغاز شد.

قرائی گفت: امتیاز به 70 نفر با قریب به هشت‌هزار نفر ساعت انجام شده و در نهایت به برگزاری جلسه در شورای وحدت و ارائه لیست با کار تخصصی منجر شد.

وی سپس با اشاره به فضای سیاسی استان نیز ابراز کرد: این فضا قابل تایید و رد صد درصدی نیست؛ اما مطمئناً به مسئولان و نمایندگان نقد داریم. ضمن اینکه ما نتوانستیم تحت عنوان احزاب رابط بین مردم و مسئولان بوده و به آن‌ها بقبولانیم نیازمند کم کردن فاصله‌ها هستیم.

نماینده شورای وحدت گفت: چرا ما باید در بخش اقتصاد استان در رتبه 21 کشور قرار بگیریم؟ چرا تنها 36 درصد از اعتبارات سفر رئیس جمهور به استان تخصیص پیدا کرده است؟ مقصر چه کسی است؟ آیا نخبگان در بخش اقتصادی و سیاسی مورد توجه قرار گرفته‌اند؟ ما به بخشی از مدیریت کلان استان نقد داریم اگرچه برخی از مدیران نیز خوب کار می‌کنند.

قرائی با اشاره به روند احزاب صلاحیت‌ها، گفت: ولنگارترین قانون انتخابات، متعلق به کشور ماست! چطور می‌شود در همدان 400 نفر تایید صلاحیت شوند؟ این مسأله به به‌گزینی و شایسته‌سالاری آسیب می‌زند.

وی تأکید کرد: با این وصف معتقدم 90 درصد این تایید صلاحیت‌ها درست و اصولی بوده است!

نماینده شورای وحدت به عملکرد نمایندگان فعلی مجلس نیز اشاره کرد و افزود: نمی‌توان صفر و صدی نگاه کرد اما واضح است که عملکرد آنان ضعیف بوده است. مشکلات داخلی نمایندگان بین خودشان حل نشده و به بیرون درز می‌کند، مجمع نمایندگان جلسات منظمی ندارد، عملکرد آنان با سیاست‌های بالادستی همخوان نیست، مردم رضایت ندارند، موضوع مسکن و آب کشوری شده و عقبیم.

قرائی ادامه داد: ما اگر بایدها و هست‌ها را نگاه کنیم عملکرد نمایندگان رضایت‌بخش نیست.

وی اضافه کرد: برخی از نمایندگان بسیار زیاده‌خواه بوده و به جوانان توجهی ندارند ما نباید به عملکرد آنان بی‌توجه باشیم. افرادی که تا چند نسل بعد خود را تأمین کرده‌اند نباید وارد میدان شوند. رانت و فساد نباید راه به جایی ببرد و ما باید مقابل آن‌ها بایستیم.

نماینده شورای وحدت با اشاره اینکه این تشکل لیست خود را در کلیه شهرستان‌ها ارائه داده، اظهار کرد: ما بر اساس فرامین رهبر انقلاب به خط قرمزها تاکید کرده و به تجربه کاری و توان افراد توجه می‌کنیم. حال ممکن است حزب افراد متفاوت باشد اما ما روی اشتراکات دست می‌گذاریم.

در ادامه یکی از دانشجویان حاضر در جلسه خطاب به قرائی گفت: ملاک انتخاب توسلی در حوزه انتخابیه بهار و کبودراهنگ از سوی شورای وحدت چه بوده؟ او در عزل و نصب فرماندار بهار و سایر مسئولان دخیل بوده و فایل صوتی‌اش خطاب به مسئول ارشاد که "جابجا می‌کنید یا جابجایتان کنم؟" موجود است. شما با دستاویز قرار دادن رهبری، افکار عمومی را به انحراف می‌برید. فلاحی و صوفی چطور با 180 درجه زاویه اختلاف نظر و مشی سیاسی از سوی شما کنار هم قرار گرفتند؟ شورای وحدت وقتی خود اختلاف دارند چطور می‌خواهند وحدت ایجاد کنند؟ که قرائی در پاسخ گفت: ارزیابی‌ها با امتیازدهی انجام شده و ملاک ما نه حزب سیاسی که انقلابی و غیرانقلابی بودن افراد است.

یکی دیگر از حاضران نیز با منفعت‌طلب خواندن شورای وحدت از عملکرد آنان انتقاد کرد که قرائی گفت: نظرات شخصی خود را اعمال نکرده‌ایم اکنون همه ما وظیفه داریم تنور انتخابات را گرم کنیم اگرچه دست یاری نیز به سمت دانشجویان دراز می‌کنیم.

  تقویت احزاب کشور را مترقی خواهد کرد

دبیر انجمن اسلامی مهندسان ایران در ادامه در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه اصلاحات در همدان لیست ارائه نداده اما این به معنای تحریم انتخابات نبوده و سخنگوی اصلاحات باید جزئیات را مطرح کند، عنوان کرد: اعتقاد من بر این است که برای مدیریت مناسب و سیاست‌گذاری درست در مجموعه‌های مختلف، باید ترکیبی از افراد و سلایق سیاسی گوناگون باشند و طبیعتا احزاب یکی از راه‌های شکل‌گیری این جمع است.

حمید بادامی‌نجات تصریح کرد: حضور سلایق مختلف منجر به تصمیمات پخته‌تر و کارشناسی شده با نگاه به عموم مردم خواهد بود.

وی با اشاره به نیاز به اصلاح نحوه برگزاری انتخابات در کشور، اذعان کرد: هیچ ایرادی ندارد که در کشور احزاب اصلاح‌طلب و اصولگرا باشند. این دسته‌بندی تقویت شود جامعه مترقی‌تری خواهیم داشت.

دبیر انجمن اسلامی مهندسان ایران ادامه داد: قطعا نقدهایی به روند مدیریت سیاسی در استان وارد است و اختلافات به توسعه استان آسیب وارد خواهد کرد.

بادامی‌نجات با اشاره به عملکرد نهادهای متولی در احراز صلاحیت‌ها نیز متذکر شد: این فرآیند قطعا دارای اشکال بوده و در برخی موارد که قانون‌گذار معین کرده نسبت به برخی افراد تفاسیر سخت‌گیرانه‌تری وجود دارد؛ برای مثال التزام به ولایت فقیه با چه پارامتری سنجیده می‌شود؟ مثلا اقتصاد و معیشت که مورد تأکید رهبر انقلاب است اگر نادیده گرفته شود عدم التزام تلقی خواهد شد و واضح است، اما گاهی مولفه‌ها روشن نبوده و برداشت‌ها سلیقه‌ای است.

وی ادامه داد: کشور برای ساختن‌ افراد هزینه می‌دهد؛ اینکه با تغییر دولت‌ها افراد تغییر می‌کنند چه معنایی دارد؟ گاهی اوقات مسئله تخصصی است اما گاهی نگاه سیاسی است. امیدوارم سرمایه‌های نظام با هر تفکری حفظ شوند.

دبیر انجمن اسلامی مهندسان ایران در پاسخ به نماینده شورای وحدت اذعان کرد: اینکه ما انتظار داشته باشیم شورای نگهبان در تخصص هم ورود کند و بگوید چه کسی می‌تواند و نمی‌تواند حضور داشته باشد، دیگر انتخابات بی‌معنا خواهد شد!

بادامی‌نجات در ارزیابی کارنامه نمایندگان فعلی افزود: سیاست‌گذاری و نظارت مسئولان و نمایندگان نمره خوبی نمی‌گیرد. یکی از مهم‌ترین مولفه‌های نمایندگی توانایی انجام کار گروهی است. مجلس محل شور و مشورت است، مسأله‌ای که امروز بسیار ضعیف و کمرنگ شده است. سلامت اداری، توانایی مانع‌زدایی از اشتعال و اقتصاد، انجام کار تیمی و مواردی از این قبیل لازمه نمایندگی است.

وی اذعان کرد: انجمن ما صنفی سیاسی بوده و تاکنون لیستی ارائه نداده، نگاه ما بر سازندگی، توان عمران و آبادی شهرستان، ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز و... بوده و هر کسی بتواند در این راستا گام بردارد از او حمایت خواهیم کرد.

دبیر انجمن اسلامی مهندسان ایران سپس ابراز کرد: احزاب از تشکل‌های مقطعی پاسخگوتر هستند. تشکلی که ساختار مشخصی ندارد یک روزه ایجاد شده و بعد نمی‌توان او را برای پاسخگویی پیدا کرد محلی از اعراب ندارد.

بادامی‌نجات در پایان در خصوص اتهامی که دانشجوی حاضر در جلسه متوجه صوفی شهردار سابق کرد، گفت: من با او کار کرده‌ام، علی‌رغم اینکه هم‌حزب نیستیم اما فرض می‌دانم این را بگویم که همسر کارمندی از شهرداریدر مزایده شرکت کرده بود که صوفی باید به آن توجه می‌کرد اما نکرد! مساله همین بوده و او در دادگاه بدوی تبرئه شده است. بهتر است نتایج حاصل از حضور او در دادگاه را کامل خوانده و سپس اظهارنظر کنید.

گفتنی است نبوی نماینده حزب عدالت و توسعه که در این جلسه دعوت دانشجویان را پاسخ نداده و حضور نداشت، ضمن اینکه توضیحی نیز برای این عدم حضور مطرح نکرد.

شناسه خبر 79740