شناسه خبر:79681
1402/12/1 11:30:56
نوشتاری به مناسبت برگزاری گردهمایی انجمن ترویج زبان و ادب پارسی؛

پیوند ادب فارسی و انقلاب اسلامی، از سر دلدادگی بوده است

سپهرغرب، گروه دُرهای دَری: پیوند زبان و ادب فارسی و انقلاب اسلامی، پیوندی از سر دلدادگی و علاقه‌مندی بوده است.

مهدی نجفی، جامعه‌شناس فرهنگی و عضو انجمن ترویج زبان و ادب فارسی در یادداشتی عنوان کرد: زبان فارسی جانمایه فرهنگ ایرانی اسلامی و گنجینه‌ای گرانقدر از فضیلت‌های ناب و ارزش‌های متعالی اخلاقی و انسانی است که سخنوران و مصنّفان بزرگی همچون رودکی، فردوسی، خیام، بیهقی، نظامی، مولانا، عطار، سعدی و حافظ؛ آن را به کیمیای هنر خویش آراسته و پیراسته‌اند. این گنجینه گرانقدر از چنان ژرفا، زیبایی و فخامتی برخوردار است که بسیاری از نامداران ادبیات جهان را مجذوب و مفتون خود ساخته و از همین رو با قدرت و شایستگی توانسته شراره‌های فروزان دانش و بینشِ گذشتگان را در خود جای دهد.

زبان فخیم پارسی به همان میزان که محمل ویژگی‌های شگرف ساختی، نحوی و موسیقایی است؛ دروازه ورود به معانی و معارف باطنی و عرفانی نیز هست. این زبان دری رو به باغ دلگشای فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی می‌گشاید که در آن شعله‌هایی فروزنده از حقیقت‌جویی و اصالت‌های ناب انسانی زبانه می‌کشد و بر دل جان‌های آگاه می‌نشیند.

فراتر از همه این‌ها، زبان فارسی نسب‌نامه ملت شریف ایران و جان‌پناه و وطن و مأوای آن‌ها است و برای سالیان متوالی، مایه دلبستگی آنان نسبت به هویت ملی‌شان بوده است. یقیناً ما در تبیین هویت فرهنگی کشورمان نیازمند توجه بیشتر به زبان پارسی و پاسداشت و صیانت و ترویج آن هستیم؛ چراکه زبان هر ملتی، هویت دینی و ملی آن ملت را نمایندگی می‌کند و بعد هویت ساز آن می‌تواند به ارتقای فرهنگ عمومی و اعتلای هویت دینی و ملی یاری رساند.

پیوند زبان و ادب فارسی و انقلاب اسلامی، پیوندی از سر دلدادگی و علاقه‌مندی بوده است. انقلاب اسلامی همچنان که تحولی بنیادین در ارزش‌ها و اندیشه ملت سرافراز ایران به‌حساب می‌آمد، بی‌تردید برآمده از سنت دیرینه فرهنگی ما نیز بود و خصوصاً ظرفیت‌های بی‌پایان و حیرت‌انگیز زبان فارسی در خلق شعارها، سروده‌ها و نغمه‌های انقلابی و حماسی، کمک شایانی به پیشبرد اهداف و پیام انقلاب کرد. به تعبیر رهبر معظم انقلاب، زبان فارسی حامل پیام انقلاب اسلامی بوده و از این رو یکی از ضروریات امروزین، بهره‌مندی از ظرفیت‌های زبان و ادبیات فارسی در ترویج بیشتر ارزش‌های انقلاب است. خوشبختانه رهنمودها و دغدغه‌های همیشگی معظم‌له در پاسداشت زبان پارسی و تأکیدهای همیشگی ایشان بر مقابله با آلودگی و ویرانی زبان پارسی، چراغ راه ماست و به‌خوبی و روشنی افق آینده را ترسیم کرده و این تکلیف جدی را بر دوش همه متولیان این امر گذاشته که بتوانند زمینه‌ها و لوازم آن را در حوزه فعالیت خود فراهم کنند.

امروز نه‌تنها وظیفه گسترش و ترویج زبان و ادب فارسی بر دوش ماست، که جلوه‌های روشن ترویج و گسترش زبان فارسی را باید در حوزه اقدام و عمل نیز دید. در کنار حفظ و مراقبت و ترویج زبان فارسی و آثار گران‌قدر ادبی، ضروری است در شناساندن این گوهر یکتا به جهانیان سهیم باشیم، تا این زبان همچون گذشته جلوه‌گاه ارزشمند مفاهیم عمیق اسلامی و انسانی باشد.

خرسندم که شاهد فصل تازه‌ای از فعالیت‌ها و اقدامات انجمن ترویج زبان و ادب فارسی برای گسترش و ارتقای جایگاه این زبان هستیم و اینک که گردهمایی سالانه این انجمن در منزلگاه هجدهم به میزبانی شایسته دانشگاه شهید باهنر کرمان در حال برگزاری است؛ این رویداد بی‌گمان می‌تواند فرصتی والا برای تبادل نظر میان استادان و پژوهشگران فراهم کند.

همچنین این گردهمایی سالانه خواهد توانست به تحکیم پایه‌های آموزش زبان و ادب پارسی کمک دوچندان کند تا با گفت‌وگو، تبادل نظر و انتقال تجارب میان استادان و پژوهشگران، شاهد افق‌هایی نو و دستاوردهای کاربردی در عرصه زبان و ادب پارسی و صد البته پاسداشت و زنده نگه داشتن این زبان باشیم.

 

شناسه خبر 79681