شناسه خبر:79648
1402/11/30 10:27:13
مدیر مجموعه فرهنگی و قرآنی سیدالشهدا (ع) عنوان کرد:

مدارس بهترین محل جذب کودکان و نوجوانان به مجموعه‌های فرهنگی و قرآنی

سپهرغرب، گروه فرهنگی - پیام زمانی: مدیر مجموعه فرهنگی و قرآنی سیدالشهدا (ع) با اشاره به اینکه مدارس بهترین محل برای جذب کودکان و نوجوانان به این مجموعه‌ها هستند، بیان کرد: یکی از دغدغه‌های ما در شهرک شهید مدنی، کمبود فضای فیزیکی برای اجرای برنامه‌ها است.

سپهرغرب، گروه خبر- پیام زمانی : دشمنان قسم‌خورده جمهوری اسلامی ایران از هر دری برای آسیب رساندن به این کشور وارد می‌شوند و با اجرای برنامه‌های متفاوت درصدد ضربه زدن به پیکره این نظام هستند. همان‌طور که می‌دانید تهاجم انواع مختلفی دارد که از آن می‌توان به تهاجم سخت، نیمه‌سخت و نرم اشاره کرد. این کشور بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و تاکنون که 45 سال از آن حماسه‌آفرینی مردم می‌گذرد درگیر انواع مختلف تهاجم بوده و مردم نیز با بصیرت و آگاهی و با شناخت به‌موقع ترفند‌های دشمن، شکست نخورده و این نظام مقدس همراهی کرده‌اند.

در جنگ هشت ساله دفاع مقدس که به‌عنوان یک تهاجم سخت شناخته می‌شود، کشور بعثی عراق سعی داشت در عرض سه روز وارد کشور شده و پایتخت را تصرف کند که این سه روز، تبدیل به هشت سال مقاومت و ایستادگی از سوی مردم شد و وجبی از خاک کشور جدا نشد. بعد از آن بود که از طریق تهاجم نیمه‌سخت و با ایجاد توطئه و فتنه‌های داخلی و خارجی به‌دنبال ایجاد ناامنی در کشور بودند که از آن‌ها می‌توان به فتنه‌های سال 78 و 88 اشاره کرد که در این زمینه نیز نتوانستند کاری را از پیش ببرند.

هر چند این فتنه‌ها و تفرقه‌افکنی‌ها در سال‌های اخیر نیز مشاهده شده ولی به فرمایش مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) همه این اتفاقات و جریان‌ها، فراز و نشیب‌هایی است که در کوهنوردی نیز وجود دارد اما برای رسیدن به قله و اهداف والای خود باید آن‌ها را پشت سر گذاشت.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دهه اخیر به مسئله تهاجم نرم یا همان شبیخون فرهنگی و جنگ نرم تأکیدات فراوانی داشته و به مسئولان و مردم در این خصوص توصیه‌هایی کردند که مواظب باشید دشمن از این طریق به مردم نفوذ نکرده و فکر و ذهن کودکان، نوجوانان و جوانان را تسخیر نکند.

با بررسی‌های انجام‌شده می‌توان به این نتیجه رسید که دشمن با استفاده از ترفند‌های مختلف در قالب جنگ نرم به سراغ مردم آمده و برای تمامی سنین از کودک گرفته تا یک فرد بزرگسال برنامه دارد و برای این کار خود نیز هزینه‌های فراوانی کرده. یکی از راهکار‌های مقابله با این نوع تهاجم، آشنا کردن کودکان، نوجوانان و جوانان با برنامه‌های فرهنگی و معرفی راه درست برای تشخیص حق و باطل است. گروه‌های مردمی از قبیل بسیج، کانون‌های فرهنگی و هنری، جلسات قرآن، هیئت‌های مذهبی و... ازجمله نهاد‌هایی هستند که بر پایه خود مردم بوده و در کل کشور ساماندهی شده و برنامه‌های بسیار منظم و متنوعی را برای جذب عموم مردم و اقشار مختلف اجرا کرده‌اند که همین موضوع یکی از روش‌های مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن است.

وقتی فردی از دوران کودکی با جلسات قرآن انس گرفته و با فضای مسجد آشنا می‌شود، می‌توان گفت در آینده نیز به‌راحتی فریب دشمن را نخورده و مسیر را گم نمی‌کند. در استان همدان نیز از این قبیل مجموعه‌ها که به‌صورت خودجوش و آتش به اختیار در حال فعالیت هستند، به‌وفور دیده می‌شود که یکی از آن‌ها مجموعه فرهنگی و قرآنی سیدالشهدا (ع) واقع در شهرک شهید مدنی است.

به همین منظور گفت‌و‌گویی با مدیر این مجموعه فرهنگی و قرآنی داشتیم که در ادامه می‌خوانید:

خسرو خاشع نوری؛ با بیان اینکه پایگاه مقاومت بسیج امام محمد باقر (ع) در این مجموعه با کمک گرفتن از اهالی محله در راستای تقویت معرفت و بصیرت و همچنین رسیدگی به حال نیازمندان، خدمات فرهنگی و معنوی به مخاطبان خود ارائه می‌کند، عنوان کرد: کلنگ‌زنی و ساخت مسجد سیدالشهدا (ع) شهرک شهید مدنی در سال 1382 آغاز شد و با اتمام قسمتی از ساخت مسجد، از سال 1384 فعالیت‌های فرهنگی کلید خورد که شامل طرح تلاوت نور، جلسات قرآن و قرائت ادعیه‌ها و مواردی از این قبیل بود.

وی آغاز فعالیت کانون فرهنگی و هنری خورشید مکه را سال 1387 و همچنین تأسیس پایگاه مقاومت بسیج امام محمد باقر علیه‌السلام را سال 1388 بیان کرده و گفت: مؤسسه خیریه ابوتراب نیز از سال 1395 جهت کمک به نیازمندان محله آغاز به کار کرد که کارت هدیه نان و بسته‌های معیشتی بین نیازمندان توزیع می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه رویکرد این مجموعه بر این اساس است که در تمامی جنبه‌های فرهنگی و اجتماعی، نوجوانان و جوانان را جذب کند، ادامه داد: برپایی جلسات قرآن به‌صورت هفتگی در روز‌های پنجشنبه، هیئت هفتگی روضه‌الحسین (علیه‌السلام) در شب‌های پنجشنبه، برگزاری حلقه‌های صالحین در روزهای جمعه و شنبه و پرداختن به ورزش فوتسال در روزهای سه‌شنبه ازجمله برنامه‌های این مجموعه است.

مدیر مجموعه فرهنگی و قرآنی سیدالشهدا (ع) با بیان اینکه در کنار برنامه‌های ثابت هفتگی، برنامه‌های مختلف و جذاب دیگری در زمینه فرهنگی، ورزشی، علمی، اردویی و تفریحی طراحی و اجرا می‌شود، خاطرنشان کرد: در ماه مبارک رمضان نیز طرح «بچه‌های رمضان» با رویکرد تربیتی، اعتقادی، آموزشی و تفریحی همراه با اهدای جوایز در این مجموعه فرهنگی اجرا می‌شود.

خاشع نوری همچنین از اجرای طرح «در رکاب سید علی» همزمان با عید سعید غدیر خم خبر داد و افزود: در این طرح رژه دوچرخه‌سواران همراه با پخش مدح حضرت علی (ع) برگزار می‌شود.

وی راه‌اندازی گروه سرود نورالزهرا (سلام‌الله علیها) در این مجموعه فرهنگی را از دیگر اقدامات برای جذب کودکان و نوجوانان دانسته و گفت: این گروه سرود در مراسم‌های فرهنگی و هنری سطح شهر حضور داشته و برای عموم مردم اجرای برنامه دارد.

این فعال فرهنگی با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های هفتگی این مجموعه، کوهنوردی صبح روز جمعه است، عنوان کرد: برگزاری مراسم جشن در مناسبت‌های مختلف در بوستان شهید مدنی با اجرای برنامه‌های متنوع، جذاب، شاد و ابتکاری مانند عقد عروس و داماد در مراسم‌های جشن، اجرای جنگ شادی، حضور عمو روحانی و... از دیگر برنامه‌های این مجموعه فرهنگی به‌شمار می‌رود.

خاشع نوری از تعامل و همکاری پایگاه مقاومت بسیج خواهران و برادران با مدارس پسرانه و دخترانه شهرک شهید مدنی خبر داد و گفت: با حضور در مدارس، نسبت به ارائه برنامه‌های فرهنگی، هنری و ورزشی به دانش‌آموزان اقدام نموده و از طرفی در مناسبت‌های مختلف پذیرای دانش‌آموزان در مسجد هستیم.

وی برگزاری کارگاه‌های امر به معروف و نهی از منکر با محوریت حجاب در مدارس دخترانه را از دیگر اقدامات بیان کرد و افزود: بنر‌هایی با مضمون ضرورت حفظ حجاب در سطح محله و شهرک شهید مدنی نصب شده است.

وی ضمن قدردانی از تمامی فعالان فرهنگی در این مجموعه به ویژه امام جماعت و اعضای هیئت امنای مسجد سیدالشهدا (ع)، خاطرنشان کرد: هیئت امنای این مسجد همراه با امام جماعت در قالب طرحی با عنوان «موج مهربانی» در منازل نمازگزاران حضور پیدا کرده و ضمن تقدیر از مشارکت آنان در اجرای برنامه‌های مسجد، نظرات، انتقادات و پیشنهادهای نمازگزاران را می‌شنوند تا نسبت به اصلاح معایب موجود اقدام کرده و نقاط قوت را تقویت کنند.

مدیر مجموعه فرهنگی و قرآنی سیدالشهدا (ع) با اشاره به اینکه هرساله در فصل تابستان نماز جماعت مغرب و عشا در بوستان شهید مدنی برگزار می‌شود و بازخورد خوبی نیز در سطح محل داشته، ادامه داد: هرساله یادواره شهدای محله در محل مسجد و در کنار آن برنامه‌ای با عنوان «آبروی محله» با هدف معرفی شهدای محل در مقابل منزل شهید برگزار می‌شود.

خاشع نوری تقدیر از اقشار مختلف در مناسبت‌های خاص مانند تقدیر از معلمان، نیروهای مسلح، پزشکان و پرستاران، پدران، مادران، حافظان قرآن و... را از دیگر برنامه‌های اجراشده در این مجموعه فرهنگی بیان کرده و گفت: باید به گونه‌ای عمل کنیم که تمامی مردم در سطح محله جذب مسجد شوند، تقدیر از این عزیزان در مناسبت‌های مختلف یکی از روش‌هایی است که جذب صورت می‌گیرد.

وی در پایان با بیان اینکه خیلی از برنامه‌های فرهنگی اجراشده با مشارکت مردم بوده، بیان کرد: ضروری است که حمایت‌هایی نیز از سوی سازمان‌ها و نهاد‌های مربوطه در راستای تقویت برنامه‌های فرهنگی انجام شود چراکه مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) نیز به اجرای این قبیل برنامه‌ها تأکید داشته و بار‌ها گفته‌اند که «فرهنگ چیزی است که حاضرم جانم را در راه آن بدهم» و از طرفی در این مسجد به جهت اجرای برنامه‌های متنوع، با کمبود فضای فیزیکی مواجه هستیم که در این خصوص نیز نیاز به مشارکت و یاری داریم.

همان‌طور که گفته شد، مجموعه‌های فرهنگی و قرآنی بر پایه حمایت‌های مردمی فعالیت می‌کنند و بدون هیچ چشم‌داشتی در حال شناسایی و کشف استعداد‌های کودکان، نوجوانان و جوانان هستند. به‌نظر می‌رسد کودکانی که با قرآن کریم انس گرفته و با این کتاب آسمانی آشنا می‌شوند و یا در محیط مسجد حضور دارند، در آینده نیز به‌دلیل تدبر و فهمی که در آیات قرآن داشته‌اند، کمتر دچار خطا و اشتباه می‌شوند و در زمینه آسیب‌های اجتماعی جامعه نیز با افراد خطرپذیر درگیر نخواهند شد. ضرورت دارد که پدران و مادران در این زمینه مشوقی برای فرزندان خود باشند و بدانند که مسیر اصلی و راه مستقیم برای رسیدن به خدا و پیشرفت در زندگی همین مسئله است. در کنار آن دستگاه‌های دولتی نیز بر اساس اختیارات و بودجه‌های مربوطه می‌توانند به رشد و توسعه این مجموعه‌ها کمک کرده و یا در تأمین فضای فیزیکی برای اجرای برنامه‌های فرهنگی و قرآنی مساعدت کنند.

شناسه خبر 79648