شناسه خبر:79572
1402/11/29 10:37:43

سپهرغرب، گروه خبر: استاندار کردستان گفت: زیرساخت و تمهیدات لازم برای تقویت و ترویج مهارت‌آموزی بین دانش‌آموزان که از رویکردهای اصلی سند تحول بنیادین و ضامن استعدادیابی و احصای علایق جامعه هدف است، توسط آموزش و پرورش باید فراهم شود.

اسماعیل زارعی‌کوشا صبح 28 بهمن‌ماه در جلسه شورای آموزش و پرورش، با بیان اینکه مهارت‌آموزی از رویکردهای اصلی سند تحول بنیادین است، تحقق این سند و پرداختن به رویکرد مهارت‌آموزی را از اهداف اصلی آموزش‌ و پرورش ارزیابی کرد.

وی درباره مهارت‌آموزی در حوزه تربیت بدنی، گفت: این طرح در استعدادیابی و هدایت علایق دانش‌آموزان نقش مهمی ایفا می‌کند و دانش‌آموز مستعد را به سمت و سوی شکوفایی سوق می‌دهد.

او ادامه داد: اگر دانش‌آموزی آمادگی ورود حرفه‌ای به رشته ورزشی یا هر رشته‌ دیگری را داشته باشد، آموزش و پرورش باید زمینه ورود دانش‌آموزان به این رشته‌ها را فراهم کند.

وی به موضوع ماده 18 و تأمین و احداث فضاهای آموزشی در مناطق مختلف استان و لزوم ساماندهی این امر پرداخست و این امر را نیازمند کار کارشناسی و تعامل گسترده دستگاه‌های ذی‌ربط دانست و بیان کرد: تکالیفی که توسط اداره‌های مربوط در این زمینه انجام شده است باید با قوت ادامه داشته باشد تا در اولویت کمیته‌های برنامه‌ریزی سال آینده قرار گیرد و سهم هر ارگان از اجرای این طرح براساس اولویت‌ها مشخص شود.

وی برنامه ملی نماد با محوریت نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان و اجرای آن با توجه به ویژگی‌های عصر حاضر و اهمیت موضوع را نیازمند بررسی و توجه ویژه اعلام کرد.

استاندار کردستان با اشاره به موضوع انتخابات، فرهنگیان و دانش‌آموزان را یکی از جوامع اصلی و تأثیرگذار جامعه در انتخابات دانست و گفت: ترغیب و تشویق دانش‌آموزان برای مشارکت در انتخابات موجب حضور آگاهانه با ایجاد نگرش مثبت به‌عنوان شهروند فعال و آگاه در جامعه بسیار حیاتی و تعیین‌کننده سرنوشت آینده استان است.

زارعی‌کوشا با تأکید بر اینکه جامعه فرهنگیان اهمیت حضور حداکثری مردم در انتخابات را تبیین کنند، افزود: آموزش و پرورش نقش اول را در مشارکت بالا در انتخابات ایفا می‌کند، امید است با مشارکتی حماسی، برگ زرینی در این دوره برای استان ثبت شود.

امام جمعه سنندج هم در این نشست خواستار توجه جدی مسئولان به وضعیت مدارس و دانش‌آموزان شد و گفت:مسئولان ما باید ضمن بازدید از مدارس از وضعیت تحصیل دانش‌آموزان و فضایی که در آن تحصیل می‌کنند اطلاع یابند.

  280هزار متر مربع کمبود فضای آموزشی در کردستان وجود دارد

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کردستان نیز در این نشست با بیان اینکه هم اکنون 280هزار متر مربع کمبود فضای آموزشی در 6نقطه استان وجود دارد، گفت: در سنندج بیشترین کمبود فضای آموزشی مربوط به شهرک بهاران به‌ویژه در مسکن مهر است، ضمن اینکه در مسکن مهرهای دیگر نقاط استان نیز این کمبود وجود دارد واین مسایل در آینده ما را با مشکل مواجه خواهد کرد.

ابراهیم مرادی افزود: بخش قابل توجهی از این کمبود فضاهای آموزشی از طریق ماده 18 قانون شوراهای آموزش و پرورش می‌تواند جبران شود، چرا که براساس این قانون باید در شهرک‌های تازه احداث، قبل از هرچیز سهم فضاهای آموزشی تعیین شود.

وی ادامه داد: ما در حال حاضر بصورت اورژانسی 37مدرسه در قالب 407 کلاس درس در شهرهای مختلف استان نیاز داریم، ضمن اینکه تفاهم نامه‌هایی با وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مسکن در راستای اجرای ماده 18 قانون شوراهای آموزش و پرورش منعقد شده است که امیدواریم همکاری لازم را در این راستا داشته باشند.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش کردستان نیز در این جلسه به اجرای طرح مهارت‌آموزی رشته‌های ورزشی در مدارس استان اشاره کرد و گفت: مهارت آموزی و مهارت‌افزایی یکی از رویکردهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بوده است و دانش‌آموزان باید علاوه بر مهارت‌های تحصیلی، سایر مهارت‌های شغلی و اجتماعی را هم یاد بگیرند.

افشین‌خوشگوار با بیان اینکه یکی از حوزه‌های مهارت‌آموزی، آموزش رشته‌های ورزشی است افزود: همه دانش‌آموزان دوره ابتدایی در هر دو بخش دختران و پسران تحت پوشش قرار داده و مهارت‌های ورزشی را به این دانش‌آموزان ارائه خواهد داد.

وی ادامه داد: در طول سال تحصیلی معلمان تربیت بدنی در قالب12جلسه این مهارت‌ها را به دانش‌آموزان ارائه می‌دهند و پس از برگزاری آزمون، هردانش‌آموزی 50درصد نمره را کسب کند، گواهینامه دریافت خواهد کرد.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش کردستان یادآور شد: در سال اول اجرای طرح که از هفتم اسفند امسال تا شهریورسال آینده خواهد بود پوشش25درصدی دانش‌آموزان دوره ابتدایی (چهارم، پنجم و ششم) را دراستان خواهیم داشت و در سال‌های بعد به کل دوره‌ها تسری پیدا می‌کند.

دستور کارهای این جلسه با موضوع سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، لزوم آموزش مهارت‌آموزی با اهداف مشخص و شیوه اجرای آن با ارائه گواهی‌نامه تخصصی، تحت پوشش قرار دادن 2819 نفر دانش‌آموز برای طرح یادشده،‌ مدارس مورد نیاز در طرح مسکن ملی و مسکن مهرها، بروز مشکلات متعدد به واسطه احداث نشدن فضاهای آموزشی در مناطق مختلف استان و لزوم ساماندهی آن، پروژه‌های آموزشی در دست اجرا و در حال تکمیل، برنامه ملی نماد (نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان) با توجه به ویژگی‌های عصر حاضر و فرآیند اجرایی این برنامه، هزینه ثبت نام داوطلبان آزاد (هر سه دوره تحصیلی)، هزینه انجام فرآیند تطبیق مدارک تحصیلی و هزینه صدور گواهی‌نامه تحصیلی المثنی، مطرح شد و مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

شناسه خبر 79572