شناسه خبر:79515
1402/11/26 10:57:43

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان با بیان اینکه اجبار به خرید برند خاص در طرح کالابرگ الکترونیک تخلف است و با فروشگاه‌های متخلف برخورد می‌شود، گفت: مردم برای خرید از محل یارانه تشویقی عجله نکنند، چرا که فرصت زیادی برای انجام این کار دارند.

یوسف شعبانی روز چهارشنبه اظهار کرد: دولت با اجرای طرح کالابرگ الکترونیک به دنبال ارتقای سلامت خانواده‌ها و کمک به دهک‌های پایین جامعه است و بر همین اساس طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک از 17 بهمن‌ماه آغاز شده و تا 17 اردیبهشت‌ماه اجرا می‌شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان گفت: طرح جدید کالابرگ الکترونیک تحت عنوان طرح فجرانه یک سبد 11 قلمی برای تأمین حداقل کالری، پروتئین، ریزمغذی‌ها و ویتامین‌های لازم برای هر فرد (منطبق با نظر انستیتو تغذیه ایران و وزارت بهداشت) با قیمت‌های مبنای سال 1401 انتخاب شده است و مابه‌التفاوت نرخ فعلی این محصولات با نرخ سال 1402 از محل یارانه جدید دولت تأمین خواهد شد.

وی یادآور شد: دولت در این طرح دهک‌های اول تا هفتم را زیر پوشش قرار داده و می‌خواهد دهک‌های کم‌درآمد ازنظر تغذیه شامل پروتئین، ویتامین و ریزمغذی‌ها با مشکل مواجه نشوند.

* یارانه تشویقی به افرادی که در طرح کالابرگ خرید کنند، اختصاص می‌یابد

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان با اشاره به اینکه دولت به دنبال مهار تورم به خانوارهای یارانه‌بگیری که کالا خرید کنند یارانه تشویقی می‌دهد، تصریح کرد: در طرح فجرانه مبلغ تشویقی از یک میلیون و 200 هزار ریال به دو میلیون و 200 هزار ریال افزایش یافته است و دهک‌های درآمدی یک تا سه که چهار میلیون ریال یارانه می‌گیرند، در طرح تشویقی به شرط خرید در طرح کالابرگ، مبلغ 6 میلیون و 200 هزار ریال و دهک‌های چهار تا هفت با سه میلیون ریال یارانه دریافتی، به شرط خرید در طرح کالابرگ، پنج میلیون و 200 هزار ریال یارانه دریافت می‌کنند.

شعبانی همچنین گفت: برخی فروشگاه‌های همدان در طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک مرتکب تخلف شده و مردم را مجبور می‌کنند کالاهای دیگر (غیر از طرح کالابرگ) دریافت کنند.

وی تأکید کرد: مردم در طرح کالابرگ می‌توانند از همه برندها خرید کنند، اگر فروشگاه‌ها مردم را مجبور به خرید برند خاصی کنند، تخلف است و برخی فروشگاه‌های همدان دچار تخلف شده‌اند که با آن‌ها برخورد می‌شود.

* مردم برای خرید از محل یارانه تشویقی تا 17 اردیبهشت‌ماه زمان دارند

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان از برخورد با فروشگاه‌های متخلف با همکاری دستگاه‌های نظارتی و قضائی خبر داد و یادآور شد: طرح فجرانه تا 17 اردیبهشت‌ماه ادامه دارد و به مردم توصیه می‌کنیم برای خرید عجله نکنند.

شعبانی یادآور شد: یک‌هزار و 647 پایانه فروشگاه صنفی و 153 فروشگاه‌های زنجیره‌ای در سطح مناطق شهری و روستایی استان در اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی خدمت‌رسانی می‌کنند و نیازی نیست مردم مجبور به تحمل صف‌های طولانی باشند.

وی از مردم خواست از فروشگاه‌هایی که نرم‌افزار «شما» (مربوط به کالابرگ الکترونیکی) در آن نصب شده باشد، خرید کنند و برای سهولت در خرید از حضور در چند فروشگاه خودداری کنند تا مجبور به تحمل صف‌های طولانی و اتلاف وقت خود نباشند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان با تأکید بر اینکه مردم عجله نکنند چراکه اقلام غذایی به‌وفور در همدان موجود است، گفت: براساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی همدان همه کالاها به‌وفور در استان وجود دارد؛ بنابراین به مردم توصیه می‌کنیم برای خرید طرح فجرانه عجله نکنند، البته اعتبار دو میلیون و 200 هزار ریال هر ماه باید تا پایان همان ماه استفاده شود.

شعبانی از مردم خواست هرگونه تخلف در طرح کالابرگ الکترونیک را به اداره صنعت، معدن و تجارت یا اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی همدان گزارش کنند و یا با سامانه 0216369 تماس بگیرند.

وی افزود: مردم می‌توانند همچنان یارانه نقدی خود را دریافت کنند و استفاده از آن در قالب طرح کالابرگ اختیاری است؛ البته در این صورت (عدم خرید کالاهای اساسی) از مبلغ تشویقی یارانه بهره‌مند نمی‌شوند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان اظهار کرد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده در طرح جدید کالابرگ الکترونیک شرط دو میلیون ریال خرید از یارانه حذف شده و اعتبار تشویقی (دو میلیون و 200 هزار ریالی) علاوه‌بر یارانه سه و چهار میلیون ریالی فعلی بوده و خانوار یارانه‌بگیر به‌صورت مجزا یارانه نقدی خود را ماهانه دریافت می‌کند.

شعبانی افزود: هم‌اکنون تعداد 580 هزار و 460 نفر شامل 22 هزار و 129 خانوار از دهک‌های یک، دو و سه در استان همدان یارانه چهار میلیون ریالی و 812 هزار و 824 نفر شامل 264 هزار و 964 خانوار از دهک‌های چهار تا هفت از جمعیت یک میلیون و 800 هزار نفری استان همدان یارانه سه میلیون ریالی حمایتی دولت را دریافت می‌کنند و به شرط خرید الکترونیکی می‌توانند از مبلغ دو میلیون و 200 هزار ریال افزایش یارانه برای خرید 11 قلم کالای هدف این طرح استفاده کنند.

* استفاده بیش از 113 هزار خانوار همدانی از طرح کالابرگ الکترونیکی

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان گفت: تاکنون 113 هزار و 62 خانوار این استان از کالابرگ الکترونیک استفاده و با یارانه دریافتی خود در این طرح اقدام به خرید کالاهای اساسی کرده‌اند.

شعبانی اظهار کرد: با تمهیدات صورت‌گرفته، یک‌هزار و 800 پایانه فروشگاهی در قالب فروشگاه‌های زنجیره‌ای و صنفی در سطح این استان در اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی خدمت‌رسانی می‌کنند و از این فروشگاه‌ها تاکنون حدود 375 هزار و 488 تراکنش به ثبت رسیده است که پوشش قابل قبولی است.

 

شناسه خبر 79515