شناسه خبر:79108
1402/11/14 13:44:51

سپهرغرب-گروه خبر:مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمانشاه گفت: مشکل خاصی در رابطه با ذخیر‌سازی گندم، برنج و شکر در استان نداریم.

علی ملکشاهی، اشاره‌ای به وضعیت گندم، آرد و نان استان داشت و اظهار کرد: کشاورزان در قالب کشت قراردادی می‌توانند با اداره غله، پشتیبانی امور دام و تعاونی روستایی قرارداد ببندند که وظیفه قرارداد کشت قراردادی با کشاورزان در زمینه گندم دیم امسال به اداره غله محول شده است.

وی ادامه داد: تمامی گندم‌های دیم، آبی و درم که قابلیت صنعتی دارد، هرساله توسط اداره غله خریداری و هیچ ممنوعیتی برای گندم دیم هم وجود ندارد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمانشاه در خصوص بحث کیفیت آرد، گندم و نان استان، گفت: هر ماه پژوهشکده نان و آرد کشور هر استان را مورد رصد قرار می‌دهد، خوشبختانه کیفیت آرد و نان استان کرمانشاه در بازده خوبی قرار دارد.

وی اشاره‌ای به بحث صادرات و واردات گندم داشت و افزود: با توجه به اینکه گندم کالای استراتژیکی است، اصلا قابلیت صادرات را ندارد.

ملکشاهی با اشاره به حال خوب تولید گندم در ایران، تصریح کرد: استان کرمانشاه به لحاظ خرید گندم رتبه چهارم کشور را کسب کرده که با توجه به رکورد خوب تولید گندم در کشور؛ واردات گندم کمتری نیاز است.

وی در رابطه با بحث ذخیره‌سازی کالاهای اساسی در استان، تصریح کرد: با توجه به اینکه علاوه بر بحث کالای استراتژیکی گندم، دو کالای اساسی برنج و شکر نیز جزو وظایف ذاتی شرکت بازرگانی دولتی ایرانی یا غله کشور محسوب می‌شود، به عنوان تأمین کننده بخشی از نیازها در مباحث تنظیم بازار ورود می‌کنیم.

ملکشاهی در توضیح بحث ورود اداره غله به بازار، گفت: تزریق کالای اساسی به بازار سازوکارهایی دارد؛ هر زمان در توزیع کالای اساسی نقصانی یا تغییرات قیمتی خیلی فاحشی وجود داشته باشد؛ دو کالای اساسی برنج و شکر با مجوز تنظیم بازار کشوری و استانی با محوریت سازمان جهاد کشاورزی و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان براساس مصوبات ابلاغی به بازار تزریق می‌شود.

وی با بیان اینکه در استان مشکل خاصی در رابطه با ذخیر‌سازی گندم، برنج و شکر نداریم، گفت: تمهیداتی خوبی برای ایام پایان سال به خصوص ماه مبارک رمضان دیده شده که در قالب برپایی نمایشگاه‌ها حتما برنج و شکر به میزان لازم توزیع می‌شود.

شناسه خبر 79108