شناسه خبر:78921
1402/11/9 11:00:58

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان از آزمونه (پایلوت) الگوی کشت در 100 هزار هکتار از اراضی استان خبر داد و افزود: با اجرای این میزان الگوی کشت در استان 8.5 میلیون متر مکعب آب صرفه‌جویی می‌شود.

رضا بهراملو در ششمین کاروان ترویج بهره‌وری ویژه الگوی کشت ملی گفت: استفاده از آخرین یافته‌های تحقیقاتی، بهره‌گیری از کشت‌های گلخانه‌ای و بهره‌مندی از یاوران تولید و کشاورزان نمونه ملی در استان گامی بزرگ در ارتقای بهره‌وری به‌شمار می‌رود.

بهراملو با اشاره به اینکه تغییر اقلیم در استان اتفاق افتاده است، اظهار کرد: به استناد آمارها در زمینه افزایش چند درجه‌ای دما و کاهش بارندگی‌ حدود 20 تا 30 درصد نسبت به مدت متوسط تغییر اقلیم مشهود است.

وی با بیان اینکه باید کشاورزی متناسب با اقلیم و سازگار با شرایط باشد، افزود: در یک میلیون هکتار مساحت اراضی کشاورزی استان سالانه 4.8 میلیون تُن محصول تولید می‌شود؛ از همین رو ارتقای بهره‌وری باید مجدانه در دستور کار باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان یادآور شد: 87 درصد محصولات زراعی استان وابسته به آب است؛ بنابراین اقدامات درخوری باید در راستای مصرف بهینه آب و خاک مد نظر باشد.

وی با تأکید بر اینکه متولیان تولید، کشاورزان و بهره‌برداران از آب مراقبت کنند، گفت: استفاده از آخرین یافته‌های علمی، بهره‌گیری از کشت‌های گلخانه‌ای و بهره‌مندی از یاوران تولید و کشاورزان نمونه ملی در استان گامی بزرگ در ارتقای بهره‌وری به‌شمار می‌رود.

بهراملو با بیان اینکه با تدوین نقشه راه نشان دادیم به دنبال تولید تصادفی و سنتی نیستیم، اظهار کرد: تولید باید هدفمند باشد؛ به‌طوری که از وضع موجود به وضع مطلوب ارتقا یابیم.

وی با اشاره به اینکه نقشه راه کشاورزی نشان می‌دهد در هر بخش و در هر نقطه چه مقدار تولید نیاز است، تصریح کرد: این مهم برای نخستین‌بار در کشور و در استان به نتیجه رسیده، به‌نحوی که مراحل تولید در سال زراعی جدید بر این اساس آغاز شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در بخش دیگری با تأکید بر اهمیت اجرای الگوی کشت، اظهار کرد: الگوی کشت، طرحی آب‌محور است و کشت جایگزین، تمرکز بر محصولات آب‌بر و تولید بیشتر، در این طرح پیگیری می‌شود.

بهراملو از آزمونه (پایلوت) الگوی کشت در 100 هزار هکتار از اراضی استان خبر داد و افزود: با اجرای این میزان الگوی کشت در استان 8.5 میلیون متر مکعب آب صرفه‌جویی می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه فرآوری محصولات کشاورزی و احداث سردخانه‌ها کاهش ضایعات و افزایش بهره‌وری را به دنبال دارد، یادآور شد: فرآوری محصولات کشاورزی در راستای ارزآوری و اشتغال‌زایی، تأثیر بسزایی دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان امنیت غذایی پایدار را هدف نهایی سازمان دانست و گفت: استفاده بهینه از آب و خاک ارتقای بهره‌وری ایجاد می‌کند؛ بنابراین باید از تک‌تک قطرات آب بهینه استفاده کرد.

وی در پایان متذکر شد: اجرای طرح‌های کشاورزی، دانش‌بنیان و ایده‌محور زمان‌بر است؛ از همین رو اثربخشی طرح‌های کاربردی در عرصه کشاورزی بین دو تا سه سال زمان نیاز دارد.

 

شناسه خبر 78921