شناسه خبر:78819
1402/11/7 10:27:10

سپهرغرب، گروه کاردانش - طاهره ترابی‌مهوش: در گفت‌وگو با مدیرعامل شرکت پایافن ایلام که یک شرکت دانش‌بنیان مشهدی است مشخص شد این شرکت با ورود به حوزه تخصصی هیدورلیک در مسیر اعتلای صنعت خودروسازی داخلی با تولیدات دانش‌بنیان گام‌های مؤثری برداشته است.

سپهرغرب، گروه کاردانش - طاهره ترابی مهوش : این روزها که رانندگی در ترافیک شهری و جاده‌ای هر روز دشوارتر و پرخطرتر می‌شود، ‌ برخی قطعات آپشن و لوازم جانبی خودرو وجود دارند که می‌توانند تجربه رانندگی و سفری راحت‌تر و ایمن‌تر را برای ما فراهم کنند.

برای مثال امروز به لطف فناوری‌هایی همچون پمپ هیدرولیک خودرو، امروزه رانندگی کردن به امری لذت‌بخش بدل شده به طوری که فرمان هیدرولیک که روزگاری به‌عنوان آپشن در کنار برخی خودروهای سطح بالای بازار ایران به مشتری عرضه می‌شد، امروز تبدیل به یک فناوری همه‌گیر شده، با این حال، کم‌تر پیش می‌آید که کسی به ریزه‌کاری‌های این فناوری دقت کند، حال آنکه طی چند سال اخیر گروه مهندسی پایافن ایلام شرکت دانش‌بنیان خراسانی با اشراف بر فناوری روز دنیا و شناخت دقیق فرصت‌ها و چالش‌های موجود در بازارهای امروز، با ارائه مشاوره‌های مستقل و راه‌حل‌های بدیع به مشتریانش در این عرصه ورود کرده است.

بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع برآن شدیم تا با مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان گفت‌وگویی ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

مجید رودمَعجنی با تأکید بر اینکه در حال حاضر ما تنها شرکتی هستیم که در حوزه تخصصی هیدرولیک فعالیت داشته و خدمات تخصصی یعنی ساخت انواع شیرهای بای پاس، انواع جک‌های هیدرولیک، طراحی مدارهای هیدرولیک و بهینه کردن آن‌ها و غیره را ارائه می‌دهیم گفت: خوشبختانه به‌صورت شرکت فعالیت داشته و در عرصه تولید و ارائه خدمات و کالا فعالیت داریم و در حال حاضر در پارک علم و فناوری خراسان رضوی مستقر هستیم.

وی با تأکید بر اینکه تولیدات مختلفی داریم که ما را با تعامل و ارتباط با صنایع مختلف واداشته، ابراز کرد: محصولاتی که ما را به شرکت دانش‌بنیان در حوزه هیدرولیک بدل کرده راه‌اندازی خط پمپ هیدرولیک و جعبه فرمان است.

   راه شرکت‌های چینی و کره‌ای را در راه‌اندازی خط هیدرولیک بسته‌ایم

این فناور جوان مشهدی با تأکید بر اینکه در حال حاضر این شرکت به‌عنوان تنها مشاور مجموعه‌های خودروساز در این زمینه فعالیت می‌کند، ابراز کرد: پیشتر تمامی این خطوط توسط کره‌ای‌ها و یا چینی‌‌ها در کشور راه‌اندازی شده‌اند.

   برادر بزرگتر مغز متفکر مجموعه

رودمعجنی با تأکید بر اینکه در این شرکت طراحی خطوط توسط برادرم یعنی محمد‌رضا رودمعجنی انجام می‌شود، اذعان کرد: فعالیت ما بیشتر در عرصه طراحی و راه‌اندازی خط مونتاژ پمپ فرمان هیدرولیک (سمند و پراید طرح دلفی و طرح‌های کره‌ای) اتوماتیک و نیمه‌اتوماتیک، خط مونتاژ جعبه فرمان هیدرولیک (206 و پراید طرح‌های چینی و کره‌ای) اتوماتیک و نیمه‌اتوماتیک و نیز دستگاه تست عملکرد پمپ فرمان هیدرولیک است.

وی با تأکید بر اینکه گرچه ما تنها برای دو محصول خود دریافت عنوان دانش‌بنیان را دنبال کردیم اما در واقعیت امر همه محصولات ما فناورانه بوده که نمونه آن در کشور وجود نداشته و یا آن‌ها را بر اساس نمونه خارجی از طریق مهندسی معکوس شرایط در محصول ارتقا دادیم.

وی با اشاره به ساخت دستگاه تست نشتی درزجوش رینگ‌های سبک و سنگین، طراحی دستگاه تست ترک قطعات مخصوص اکسل خودرو از جک بالابر گرفته تا بوستر دستگاه تست نشتی پمپ و مخزن هیدرولیک با متد PSA فرانسه و درنهایت دستگاه تست عمر قطعات پمپ فرمان هیدرولیک گفت: در حال حاضر در دو بخش طراحی و ساخت و بخش بازرگانی شرکت 40 نفر مشغول به‌کار هستند.

این فناور جوان مشهدی با تأکید بر طراحی خط مونتاژ مثلثی 206، ساخت دستگاه‌های سیمولاتور پرواز و درنهایت ساخت سینماهای چندبعدی گفت: ما از تیرماه سال 1400 به‌عنوان شرکت دانش‌بنیان فعالیت خود را دنبال می‌کنیم.

رودمعجنی با تأکید بر اینکه آنچه انجام داده‌ایم در مسیر اعتلای صنعت خودروسازی ایران اسلامی است، تشریح کرد: در حال حاضر نیز روی پروژه طراحی و ساخت داخلی جعبه فرمان برقی در حال فعالیت و تحقیق هستیم به طوری که دو شرکت خودروساز بزرگ ایرانی از ما در این زمینه مشاوره خواسته‌اند.

   خط تولیدات صادرات محور رینگ‌سازی مشهد را راه‌اندازی کردیم

وی با اشاره به اینکه قرادادهایی که با شرکت‌های بزرگ سازنده قطعات خودرو طی سال‌های گذشته بسته‌ایم خود مؤید آن است که محصولات ما و خطوطی که ما راه‌اندازی کردیم نمونه داخلی نداشته و یا اینکه ما در فرایندی نسبت به ارتقای کارکرد نمونه خارجی ورود کرده‌ایم، اذعان کرد: برای نمونه اخیراً قراردادی را با شرکت رینگ‌سازی مشهد در خطوط صادراتی بسته‌ایم حال آنکه در نبود ما مجبور بودند دستگاه مورد نیاز را از چین و یا سایر کشورها وارد کنند.

   صرفه‌جویی سه و نیم میلیاردی تنها در یک محصول

این فناور مشهدی با تأکید بر اینکه در حال حاضر در مسیر طراحی یک خط ضربه‌زن برای این شرکت هستیم، تصریح کرد: در عرصه صرفه‌جویی ارزی نیز طبق برآوردهایی که داشتیم فقط برای نمونه به یکی از موارد اشاره می‌کنم و آن اینکه ما با طراحی خط مونتاژ سیبک خودرو 206 برای یکی از شرکت‌های قطعه‌ساز خوردو بالغ بر بیش از سه و نیم میلیارد تومان صرفه‌جویی را رقم زدیم چراکه طبق رایزنی‌هایی که با تولیدکننده خارجی داشتند قرار بود این خط برای آن به قیمت چهار میلیارد تومان راه‌اندازی شود حال آنکه ما این خط را با تقریباً 430 یا 440 میلیون تومان راه‌اندازی کرده‌ایم.

   حمایت پارک علم و فناوری مشهد صادقانه است

رودمعجنی حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان توسط پارک علم و فناوری مشهد را ستودنی و صادقانه دانست و گفت: آنچه امروز ما را در تنگنای تولید قرار داده مکان کارگاهی است زیرا بنا به تنوع تولید هر آنچه در قبال تسهیلات دریافت می‌کنیم در مسیر تسهیلات در گردش مورد استفاده قرار گرفته و امکان تأمین کارگاه را نداریم.

  تنگنای مکان داریم

وی، افزود: البته اخیراً با همکاری پارک علم و فناوری و همراهی بانک قرار است اگر به تزار مالی مطلوب برسیم تسهیلات بابت خرید زمین جهت ساخت کارگاه به ما پرداخت شود که در این صورت فرصت برای توسعه فعالیت برایمان در بخش‌های دیگر فراهم خواهد شد.

شناسه خبر 78819