شناسه خبر:78770
1402/11/3 13:27:32

فرماندار قصرشیرین خواستار تامین آب اراضی کشاورزی پایاب سدهای این شهرستان و اجرای شبکه‌های انتقال از محل سامانه آبیاری گرمسیری شد.

«محمد نجفی» روز دوشنبه در جلسه‌ای با حضور مسوولان تعاونی روستایی قصرشیرین و اتحادیه‌های باغبانی و دامپروری و زراعت در محل فرمانداری با بررسی مشکلات شبکه آبیاری اراضی تحت فشار قصرشیرین، افزود: از مجموع سه هزار هکتار اراضی پایاب سد تنگه حمام (شهدای گمنام) 2 هزار هکتار آن به بهره برداری رسیده و یک هزار هکتار آن آماده بهره برداری اما نیازمند تامین آب است.

وی اظهار کرد: همچنین برای آبیاری اراضی پایاب سد تنگه حمام نیز با توجه به اینکه بخشی از آن در حریم امنیتی قراردارد نیازمند تعامل ارتش برای آبیاری منظم است و سه هزار و 50 هکتار از اراضی کشاورزی پایاب سد شرفشاه سومار نیز آماده بهره برداری است و نیازمند تامین آب از سوی امور آب است.

فرماندار قصرشیرین اضافه کرد: همچنین از مجموع اراضی پایین دست سد زاگرس سه هزار و 600 هکتار آن در حوزه استحفاظی شهرستان قصرشیرین است که 2 هزار و 500 هکتار آن بهره برداری شده و یک هزار و 100 هکتار نیز آماده بهره برداری است و مشکل زیر کشت نرفتن آن تامین آب است.

نجفی ادامه داد: سهم شهرستان قصرشیرین از اجرای سامانه گرمسیری یک هزار و 100 هکتار است که 400 هکتار آن شامل اراضی روستاهای این شهرستان شامل «سید حاتم، داربلوط، برفی و طهماسب» است که عملیاتی شده و نیاز است با توجه به ناقص اجرا شدن این طرح در روستاهای این شهرستان مابقی روستاها و اراضی به جامانده نیز از این طرح برخوردار شوند.

وی اضافه کرد: با توجه به هزینه‌های میلیاردی برای اجرای شبکه‌های انتقال آب به اراضی و به منظور جلوگری از تخریب آن و سرقت تاسیسات انتقال آب نیازمند این است که هرچه سریع تر تعیین تکلیف شده و باید از سوی امور آب تامین آب این اراضی صورت گیرد تا شاهد وارد مدار شدن چرخه تولید آن‌ها باشیم.

فرماندار قصرشیرین گفت: این شهرستان از نظر کشاورزی یکی از نقاط مستعد و حاصلخیز است و می‌طلبد از طریق آب نیرو و وزارت جهاد کشاورزی با تخصص آب و اجرای شبکه از طریق سامانه گرمسیری شاهد برخورداری کشاورزان روستاهای جامانده از این اقدام ارزشمند نظام برای اشتغال و عمران روستاها و افزایش تولیدمحصولات کشاورزی باشیم.

گفتنی است سامانه گرمسیری «بزرگترین طرح توسعه منابع آب و خاک تاریخ کشور» به منظور مدیریت آب‌های سطحی و تامین آب شرب و کشاورزی و عمران و آبادانی فرصتی برای پیشرفت و توسعه مناطق مرزی غرب کرمانشاه است.

سامانه بزرگ گرمسیری غرب کشور یک ابر پروژه با بیش از 15 هزار میلیارد تومان هزینه است که قطعه اول آن در استان کرمانشاه قرار دارد و شامل مجموعه سدهای هیروی، شهدای ازگله، جامیشان، شرفشاه و تونل نوسود است.

اشتغالزایی و رونق بخش تولید، افزایش سرانه درآمد، کمک به معیشت مرزنشینان و همچنین سیراب نمودن منطقه و مهار آب‌های مرزی از مزایای بزرگ این طرح است. بخشی از سامانه بزرگ گرمسیری در سال 98 به بهره برداری رسید که در مجموع از رودخانه سیروان در شمال غربی کرمانشاه تا موسیان دهلران در استان ایلام و مرز دشت عباس در استان خوزستان 500 کیلومتر طول دارد که این طرح از محل صندوق توسعه ملی به بار نشست که با تلاش و همت جهادی و انقلابی دولت سیزدهم منجر به شکوفایی می‌شود. با اجرای طرح سامانه گرمسیری حدود

900 میلیون متر مکعب آب در اختیار استان‌های کرمانشاه و ایلام قرار می‌گیرد که در این طرح 50 هزار هکتار از زمین‌های دیم شهرستان‌های سرپل ذهاب، گیلانغرب و قصرشیرین به آبی تبدیل می‌شود ضمن اینکه از این میزان، 100 میلیون متر مکعب آب نیز سهم بخش صنعت است.

 

شناسه خبر 78770