شناسه خبر:78742
1402/11/3 12:25:38

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان از مشارکت 76.2 درصدی جمعیت بالای 18 سال استان به‌جز اسدآباد در پویش ملی سلامت، غربالگری فشار خون بالا و دیابت خبر داد.

محمدمهدی مجذوبی با اشاره به پایان پویش ملی غربالگری سلامت ازنظر دیابت و فشار خون بالا، اظهار کرد: این طرح که برای جمعیت بالای 18 سال برگزار شده بود، از 20 آبان‌ماه سال جاری تا پایان دی‌ماه در جریان بود.

وی با بیان اینکه پویش ملی سلامت در 767 مرکز بهداشتی شهری و روستایی استان همدان اجرایی شد، تصریح کرد: هدف از این برنامه، شناسایی به‌موقع، زمان مناسب برای شروع مراقبت‌ها و تلاش برای درمان قطعی بیماری بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان گفت: از ابتدای آغاز پویش ملی غربالگری سلامت ازنظر ابتلا به دیابت و فشار خون در استان، تا پایان این طرح ملی 76.2 درصد جمعیت بالای 18 سال که شامل 931 هزار و 57 نفر است، در این غربالگری شرکت کردند.

مجذوبی بیان کرد: تاکنون براساس این طرح ملی سلامت، 20 هزار و 436 نفر مشکوک به فشار خون بالا و 12 هزار و 144 فرد مشکوک به دیابت در نقاط مختلف استان همدان شناسایی شده است.

وی با تأکید بر اینکه شناسایی به‌موقع بیماران مبتلا به فشار خون و دیابت، در درمان بهتر و جلوگیری از عوارض طولانی‌مدت این بیماری‌ها مؤثر است، تصریح کرد: از مردم تقاضا داریم با بررسی مداوم قند و فشار خونشان نسبت به سلامتی خود حساس بوده و زندگی با کیفیتی را برای خود و خانواده‌هایشان رقم بزنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان افزود: آگاه‌سازی مردم نسبت به خطرات فشار خون بالا و دیابت درصورت شناسایی دیرهنگام این بیماری‌ها و پیامد تأخیر در تشخیص و آغاز درمان، از اهداف این پویش بود که برای تشخیص و شناسایی بیماران دیابت و فشار خون بالا براساس دستورالعمل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اقدامات لازم صورت گرفت.

مجذوبی از شناسایی 153 هزار و 664 فرد پره‌ دیابتیک (پیش‌دیابت) و 175 هزار و 210 هزار و 49 نفر مبتلا به پیش‌فشار خون بالا با پویش غربالگری سلامت در سراسر استان خبر داد و اظهار کرد: تشخیص دیرهنگام دیابت و فشار خون بالا و مداخله دیرهنگام برای درمان، عوارض جبران‌ناپذیر و هزینه بالایی برای فرد، خانواده، جامعه و سیستم سلامت دارد.

 

شناسه خبر 78742