شناسه خبر:78682
1402/11/2 11:48:51

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور گفت: مرز خسروی در زمینه تجارت با کشور عراق جایگاه منحصر به فردی دارد و باید زیرساختهای آن تقویت شود.

محسن کوشش‌تبار، در حاشیه بازدید از مرز خسروی در استان کرمانشاه، در جمع خبرنگاران توجه به دیپلماسی اقتصادی با محوریت کشورهای همسایه را یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم برشمرد و افزود: عراق به عنوان یکی از طرف‌های تجاری ما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی تاکید کرد: خوشبختانه در یکسال اخیر با پیگیری استاندار کرمانشاه اهتمام خوبی در زمینه توسعه مبادلات تجاری با عراق و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم صورت گرفته است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور با بیان اینکه مرز خسروی در زمینه تجارت با عراق جایگاه منحصر به فردی دارد، از پیگیری جدی برای سه خواسته مهم درباره این مرز خبر داد که مهمترین آن پیگیری طرح جامع مرز خسروی بود.

کوشش تبار با اشاره به اینکه ارتقاء ساختار گمرک خسروی از اداره به اداره کل نیز پیگیری خواهد شد، یادآور شد: موضوع دیگری که به محض بازگشت به تهران پیگیری خواهیم کرد راه‌اندازی آزمایشگاه استاندارد در این مرز با هدف تسریع صادرات و جلوگیری از خواب کامیون‌ها است.

وی وجود موانع پیش روی صادرات در حالیکه رقبای ما مداوم در حال تلاش برای توسعه صادرات هستند را غیرقابل پذیرش دانست و اظهار کرد: جای آزمایشگاه استاندارد در خسروی خالی است.

به گفته کوشش‌تبار، راه‌اندازی این آزمایشگاه یا با همکاری بخش خصوصی انجام خواهد شد و یا خود دولت زیرساخت‌های آن را فراهم خواهد کرد.

وی همچنین راه اندازی دستگاه "ایکس ری" کامیون در مرز خسروی که در مرحله قرارداد است را نتیجه پیگیریهای گذشته دانست که اکنون در حال به نتیجه رسیدن است.

به گزارش ایسنا، بر اساس آمارها، در 9 ماهه امسال بالغ بر 600 میلیون دلار صادرات از مرز خسروی صورت گرفته و روزانه حدود 320 کامیون صادراتی از این مرز عبور می‌کنند.

 

شناسه خبر 78682