شناسه خبر:78600
1402/10/30 11:00:28

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل امور عشایر استان ایلام گفت: 13 هزار نفر از بانوان روستایی و عشایر استان در راستای افزایش کیفیت پشم تولیدی از آموزش‌های نخ‌ریسی برخوردار شده‌اند.

محمدجواد خانزادی روز پنجشنبه اظهار کرد: این آموزش‌ها با همکاری تشکل‌های تعاونی‌های امور عشایری برگزار می‌شود و بعد از آموزش‌های لازم در فاز اول برای تعداد 3٠٠ نفر از این بانوان در قالب پروژه زنجیره‌ای «از پشم تا فرش» اشتغال ایجاد شده‌ است.وی افزود: راهبرد تکمیل زنجیره «از پشم تا فرش» طی سال جاری در فاز نخست، ثبت سفارش 8٠٠ تن پشم و برگزاری کلاس‌های آموزشی برای تبدیل این میزان پشم به نخ مرغوب جهت تهیه فرش برنامه‌ریزی شده است.

مدیرکل امور عشایر استان ایلام تأکید کرد: بیش از 50 درصد فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی عشایر توسط زنان توانمند و هنرمند این قشر در استان انجام می‌شود.

خانزادی هدف از اجرای این راهبرد را ایجاد اشتغال‌زایی و جلوگیری از خام‌فروشی پشم مرغوب استان دانست و یادآور شد: همچنین این مهم باعث تشویق عشایر و روستائیان به تولید پشم و نخ باکیفیت‌تر می‌شود.

وی ادامه داد: پشم‌چینی دام‌های سبک عشایر استان استان ایلام از اواخر اسفند تا اوایل اردیبهشت ماه هرسال به‌‌صورت سنتی انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: عشایر استان ایلام یک میلیون و 400 هزار رأس دام سبک را در اختیار دارند و به‌طور میانگین سالانه یک هزار و 6٠٠ تن پشم تولید می‌کنند.

مدیرکل امور عشایر استان ایلام خاطرنشان کرد: استان ایلام با وجود مراتع و علف‌زارهای غنی و توپوگرافی مطلوب، ظرفیت و شرایط گسترش دامپروری و دامداری را دارد.

استان ایلام دارای 9 هزار خانوار عشایری با 60 هزار نفر جمعیت بوده که معادل 10 درصد جمعیت کل استان را تشکیل می‌دهند.

ارزش تولیدات عشایر سالانه 35 هزار میلیارد ریال و شامل محصولاتی چون یک هزار و 600 تن پشم، 560 تن روغن و 1٠8 تن عسل است.

30 درصد صنایع دستی در استان ایلام توسط عشایر تولید می‌شود.

شناسه خبر 78600