شناسه خبر:78585
1402/10/30 10:28:23
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان خبر داد:

ایجاد شورونشاط در شهر با برگزاری دومین جشنواره موسیقی شب‌های هگمتانه

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان گفت: برگزاری دومین جشنواره موسیقی شب‌های هگمتانه رویداد ارزشمندی است که برای مردم در سطح استان شورونشاط ایجاد خواهد کرد.

سپهرغرب، گروه - شهره کرمی : مسعود ویژه روز گذشته در نشست خبری دومین جشنواره موسیقی شب‌های هگمتانه با بیان اینکه رویداد ارزشمندی پیش روی ما است، ابراز کرد: محوریت این رویداد موسیقی اصیل و سنتی کشور است.

وی با تأکید بر اینکه اگر از داشته‌های خود حمایت نکنیم نمی‌توان انتظار داشت که تهاجم فرهنگی در جامعه اثرگذار نباشد، اظهار کرد: امید است بتوانیم هرساله شاهد چنین برنامه‌ها و بسترهایی برای معرفی ظرفیت‌های فرهنگی مانند موسیقی سنتی باشیم.

ویژه برگزاری این رویداد در گستره بیشتر و در سطح استان را اتفاق مبارکی برشمرد و افزود: اجرای گروه‌های هنری در شهرستان‌ها و تعامل آن‌ها در کنار برنامه‌های جنبی که به غنای برنامه کمک خواهد کرد، از دیگر موضوعات حائز اهمیت این جشنواره است.

وی از حضور میهمان ویژه این رویداد خبر داد و خاطرنشان کرد: حضور استاد شفیعی کدکنی اتفاق خیلی خوبی است که در این رویداد اتفاق خواهد افتاد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با اشاره به اینکه ایجاد فضای شورونشاط برای مردم استان همدان از جمله نتایج این برنامه است، اظهار کرد: تشکر ویژه از بچه‌های موسیقی و انجمن موسیقی همدان داریم که در کنار اداره ارشاد پای کار آمدند.

وی در پایان عنوان کرد: انتظار داریم تا اصحاب رسانه تنها به‌عنوان یک خبر به این رویداد نپردازند، بلکه تک‌تک موضوعات در این برنامه به‌عنوان سوژه و منبع خبری مورد بررسی قرار بگیرد؛ چراکه بسیاری از هنرمندان این رویداد برای نخستین‌بار است که جنبه رسانه‌ای پیدا می‌کنند.

معاون هنری سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان نیز با بیان اینکه بزرگ‌ترین موسیقی‌دانان دنیا مادران هستند که با لالایی ملایم خود فرزندانشان را با دنیای موسیقی آشنا می‌کنند، گفت: این جشنواره 29 دی‌ماه تا پنج بهمن‌ماه در سطح استان همدان برگزار خواهد شد.

هادی فیض‌منش با اشاره به اینکه موضوع امروز مطالبه همه جامعه و به‌ویژه هنرمندان است، اظهار کرد: موسیقی یک هنر فاخر و بدیعی است که همه جامعه با آن در ارتباط هستند؛ در اصل موسیقی موضوع همه‌گیر و زبان مشترک بشریت است.

وی با عنوان اینکه گوشه‌گوشه جهان و هر جامعه، فرهنگ و آداب و سنن آن با یک موسیقی عجین شده است، تصریح کرد: به‌عبارتی موسیقی می‌تواند معرف فرهنگ هر جامعه باشد که جامعه بهره‌مند از آن پویاتر و بانشاط‌تر و جامعه فاقد آن پرخاشگر و پُرآسیب‌تر خواهد بود.

فیض‌منش افزود: معرفی هر جامعه و فرهنگ‌های آن با موسیقی و سرود ملی آن است و ما تأثیر این هنر را در اقلیم‌های مختلف، شادی و عزا شاهدیم و نمی‌توان یک جامعه و افراد آن را از موسیقی جدا دانست.

وی با اشاره به اینکه این نشست تخصصی است و مطالبات مردمی را از زبان رسانه‌ها شنوا خواهیم بود، تصریح کرد: در سال جاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن موسیقی همدان رویدادی نو که ویژه استان است را رقم می‌زنند؛ این مهم در کشور کم‌نظیر است که به دنبال ثبت ملی آن نیز هستیم. این برنامه ابتدا در سال 97 در گستره کوچک‌تر و در همدان اجرا شد که امروز گستره استانی پیدا کرده است.

معاون امور هنری و سمعی بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان گفت: موسیقی آرام‌بخش یک جامعه است و تنها هنری که می‌توان در جامعه با آن به استاندارد رسید، موسیقی است؛ چراکه موسیقی در لایه‌های مختلف جامعه نفوذ دارد.

فیض‌منش یادآور شد: از مهرماه امسال این کار با انجمن موسیقی آغاز شده و سراسر استان همدان درگیر این رویداد است.

وی تأکید کرد: 30 اثر اجرایی صحنه‌ای در حوزه موسیقی صحنه‌ای و 20 اثر محلی، سنتی، مقامی و عاشقی به این جشنواره راه پیدا کرده است و درمجموع 50 اثر موسیقی تولید و اجرا خواهد شد.

فیض‌منش حضور گروه‌های محلی در این موضوع را اتفاق مطلوبی در این حوزه برشمرد و گفت: افتتاح این رویداد در روز 29 دی‌ماه در آرامگاه باباطاهر همدان با حضور مردم علاقه‌مند و اجرای گروه دف‌نوازی همدان آغاز خواهد شد.

وی افزود: اجرای گروه‌های محلی برای خود مردم منطقه ابتکار خوبی است تا در شهر خود معرفی شوند و فرصت ارائه هنر داشته باشند.

این مقام مسئول با اشاره به حضور گروه استاد کیوان ساکت و وحید تاج در همدان و چهار شهرستان در قالب تور موسیقی، گفت: ارکست وزیری نیز در شهرهای کوچک ما حضور داشتند و اجرای آن‌ها بازخورد خیلی خوبی داشت که نشانه جای خالی چنین برنامه‌هایی است.

وی با بیان اینکه امید است با برگزاری این برنامه مسیر و راهی برای اجرای کنسرت‌های موسیقی در هر حوزه و حتی پاپ باشیم، اظهار کرد: کنسرت‌ها در چهارچوب قوانین جمهوری اسلامی خواهند بود.

فیض‌منش به لزوم ایجاد توازن بین موسیقی پاپ و محلی ایرانی پرداخت و گفت: جامعه ایده‌آل جامعه‌ای است که همه سلایق را درنظر داشته باشد.

معاون هنری سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان یکی از ویژگی‌های این جشنواره را توجه خاص داشتن به موسیقی اصیل ایرانی با اشعاری از شاعران بزرگ ایرانی برشمرد و اظهار کرد: پرداخت جدی به پژوهش و آموزش در حوزه موسیقی، حضور اساتید بزرگ ادبیات ایران، برگزاری کارگاه فلسفه هنر، تلفیق شعر و موسیقی و یادنامه عارف در کنار مقبره ایشان، برگزاری نمایشگاهی از سازهای اصیل ایرانی، برگزاری کافه هنر از دوم تا پنجم بهمن‌ماه با اجراهای شهرستان‌های همدان و برپایی نمایشگاه کتاب، ازجمله موارد جنبی این جشنواره است.

وی در پایان سخنان خود از همکاری دستگاه‌هایی همچون شهرداری و میراث‌ فرهنگی که در کنار انجمن موسیقی و اداره ارشاد اسلامی همدان بودند و بخش خصوصی که مشارکت خوبی در این عرصه داشتند، تشکر کرد.

* همدان نیازمند یک سالن دارای ظرفیت بیش از 1000 نفر برای برگزاری کنسرت است

عضو هیئت‌مدیره انجمن موسیقی و دبیر اجرایی این جشنواره نیز در ادامه گفت: پنج اثر چاپ‌شده در حوزه کتاب، دانشنامه موسیقی، چهار اثر صوتی در غالب آلبوم، بیش از 20 آلبوم و حضور چند گروه موسیقی در مجامع بین‌المللی ازجمله کارهای انجمن موسیقی استان از سال 97 تاکنون است.

قادر شهسواری با اشاره به اینکه انجمن موسیقی همدان پای کار همه هنرمندان این حوزه است، تأکید کرد: همدان نیازمند یک سالن دارای ظرفیت بیش از 1000 نفر برای برگزاری کنسرت است.

* این برنامه یک قدم رو به جلو در حوزه موسیقی استان است

عضو هیئت‌مدیره انجمن موسیقی و مسئول دبیرخانه این جشنواره در ادامه گفت: این جشنواره موسیقی با اجرا در همه شهرستان‌ها و برگزاری کارگاه‌ها یک قدم رو به جلو برای این حوزه به همراه خواهد داشت.

علی‌اصغر پاکروان افزود: بیش از 60 اثر به دبیرخانه رسید که از میان آن‌ها 50 اجرای صحنه‌ای در سطح استان روی صحنه خواهند رفت.

 

 

شناسه خبر 78585