شناسه خبر:78525
1402/10/28 10:01:33

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: در گفت‌وگو با معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان مشخص شد خوداشتغالی و احیای واحدهای راکد، سردمداران رونق تولید در همدان هستند.

از سال 1378 که رهبر معظم انقلاب در راستای نام‌گذاری شعار سال اقدام کردند، قطعاً هدف عالی‌ترین مقام کشور، تحقق آن شعار است و نه صرف نام‌گذاری و درواقع این رویکرد را می‌توان ریل‌گذاری و طی مسیر به سمت ایران قوی نامید و در این راه نیازمند رفع مشکلات و موانع هستیم

جالب‌تر اینکه نزدیک به 15 سال از نخستین سال نام‌گذاری می‌گذرد و در این سال‌ها پرداختن به شعار‌های اقتصادی، از اولویت‌های مهم مقام معظم رهبری بوده است و این نکته یعنی عقب‌ماندگی در ریل‌گذاری اقتصادی کشور که رهبری انقلاب تلاش دارند تا با جهت دادن حرکت کلان کشور به سمت‌وسوی رفع مشکلات اقتصادی، ضمن رفع گرفتاری‌های اقتصادی، کشور را به سمت‌وسوی برداشتن گام بلندتر نیز رهنمون کنند. حال آنکه در این مسیر تجربه نشان داده استفاده از ظرفیت مردم در اقتصاد، همت و هماهنگی مسئولین و گرفتن تصمیمات جدی و عملیاتی، اعتماد به جوانان نخبه ایران اسلامی، استفاده از ظرفیت‌های داخل و چشم‌پوشی از وعده‌های پوچ و توخالی دشمنان و حمایت از سرمایه‌گذاران، از راهکارهای تحقق شعار سال است. بنابراین در آستانه ماه 11 سال، بر آن شدیم در تا درخصوص میزان تحقق شعار سال در بُعد اقتصادی گفت‌وگویی را با سیدمجتبی حسینی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان با اشاره به اقدامات صورت‌پذیرفته در راستای تحقق شعار سال در حوزه تولید، گفت: در نخستین گام بحث احیای واحدهای تولیدی راکد در دستور کار قرار گرفت.

سیدمجتبی حسینی ادامه داد: در این راستا احیای تعداد 20 واحد تولیدی راکد و غیر فعال با میزان اشتغال‌زایی 162 نفری در 6 ماهه نخست سال جاری از اهم فعالیت‌های انجام‌شده است؛ البته در سال گذشته نیز 152 واحد راکد احیا شدند.

وی با اشاره به اینکه برگزاری 33 جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در 6 ماهه نخست 1402 با تعداد 179 مصوبه و 129 مورد اجراشده از دیگر کارهای انجام‌شده در مسیر تحقق شعار در بُعد رونق تولید بوده است، خاطرنشان کرد: این عدد و ارقام خود بیانگر تحقق 72 درصدی مصوبات این کارگروه است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان با بیان اینکه در این راستا از محل سفر رئیس‌جمهور برای تعداد 130 طرح رقم 20007,5 میلیارد ریال تسهیلات تصویب و پرداخت شده است، اذعان کرد: همچنین ازمحل بند الف تبصره 18 از سال 1401 تاکنون به 107 طرح اقتصادی رقم 810 میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است.

حسینی با تأکید بر اهمیت خوداشتغالی در بحث رونق تولید، خاطرنشان کرد: با این تفاسیر از محل تسهیلات خوداشتغالی جزء سه تبصره 18 و مشاغل خانگی نیز مبلغ 6 هزار و 240 میلیارد ریال تاکنون تسهیلات پرداخت شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان با تأکید بر اینکه تسهیلات مشاغل خانگی به‌صورت قرض‌الحسنه و با عاملیت بانک‌‌های مختلف به متقاضیان پرداخت می‌‌شود، تصریح کرد: پرداخت این تسهیلات در بخش‌های مختلف صنایع دستی، خدماتی، صنعتی، فرهنگی و کشاورزی با نرخ سود چهار درصد از طریق ثبت‌نام در سایت مشاغل خانگی است و جامعه هدف این تسهیلات، زنان سرپرست خانوار، زنان روستایی و شهری دارای مهارت و همچنین جوانان هستند.

وی با اشاره به اینکه 620 رشته فعالیت مشاغل خانگی در سامانه مرتبط در استان همدان ثبت شده است، ادامه داد: بیشتر تسهیلات مشاغل خانگی استان به متقاضیان طرح‌های صنایع دستی، قالیبافی، گلیم‌بافی و خیاطی پرداخت شد.

شناسه خبر 78525