شناسه خبر:78416
1402/10/25 12:49:31

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «بینا ماشین رایان صنعت» گفت: اسکنر ایستاده سنگ در اروپا و آمریکا تولید و به‌کار گرفته شده و هنوز امکان واردات آن به کشور فراهم نیست؛ بنابراین با توجه به نیاز کشور، ما محصول خود را برای نخستین‌بار در ایران از طریق دیدن فیلم‌ها و کاتالوگ‌های مرتبط با این محصول ساختیم.

سپهرغرب، گروه - طاهره ترابی مهوش : شاید برای یک بازاریاب یا فروشنده یک محصول، راه‌هایی پیشنهاد شود که برای معرفی محصول خود به او کمک کند، زیرا یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های بازاریابی نمایش محصول است که اصولاً با خود آن را حمل می‌کنند یا تصویری از آن با ذکر توضیحات نمایش می‌دهند.

اما مسئله این است که این کار برای همه نوع محصولی کارایی ندارد و ممکن است کار را با سختی‌های خود مواجه کند. برای مثال برای نمایش سنگ‌های تولیدی یک شرکت به علت سنگینی و سختی تصویربرداری و کیفیت پایین آن لازم است که از تدابیر خاص و بهتر استفاده کرد، حال آنکه طی سال‌های اخیر فناوران برای پاسخگویی به نیاز بازار وارد عرصه شدند به طوری که امروز استفاده از اسکنر سنگ راهگشای این مشکل است، با استفاده از این دستگاه می‌توان تصاویر باکیفیت بسیار بالا با کمک دوربین‌های حرفه‌ای و صنعتی تولید و برای موارد مختلفی ازجمله بازاریابی محصول و یا کنترل کیفیت سنگ‌های خود اقدام کنند.

درواقع استفاده از این فناوری می‌تواند به مدد این موضوع بیاید که بتوان سنگ‌های تولیدی را از نظر کیفیت از یکدیگر تفکیک کرد، زیرا در سنگبری‌ها سنگ به‌صورت صفحه‌های (Slab) منظم بریده می‌شود پس با توجه به اینکه خلوص مواد در تمامی قسمت‌های یک سخره یکنواخت نیست لازم است بین قسمت‌های خوب و متوسط که بسته به میزان درصد املاح در آن بخش از صفحه سنگ است تفکیک قائل شد.

امروز فناوران جوان اراکی در شرکت دانش‌بنیان «بینا ماشین رایان صنعت» توانسته‌اند نسبت به تولید دستگاه اسکنری متمایز از سایر دستگاه‌های موجود در بازار اقدام کنند.

با توجه به اهمیت مسئله برآن شدیم تا با مدیرعامل این مجموعه دانش‌بنیان گفت‌وگویی ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

علی کوثریان با بیان اینکه این شرکت با هدف بهبود بازدهی خطوط تولید در بخش سنگ‌های ساختمانی با استفاده از دانش روز مهندسی، در زمینه اتوماسیون صنعتی و بینایی ماشین از سال 1395 آغاز به‌کار کرده، گفت: شرکت ما با بهره‌گیری از آخرین دستاوردهای فناوری در زمینه بازرسی اتوماتیک و اتوماسیون صنعتی، ارائه خدمات مناسب اعم از مشاوره، تأمین تجهیزات و اجرای پروژه را سرلوحه فعالیت خورد قرار داده است.

وی با ابراز اینکه شرکت ما تولید‌کننده اسکنر سنگ است، گفت: اگر نسبت به خطوط فعالیت شرکت‌های سنگبری آشنایی داشته باشید می‌دانید که در مرحله نخست یک کوپ وارد سنگبری و در مرحله بعدی به‌صورت (Slab) بریده می‌شوند، در بیشتر موارد عرض اسلب‌ها دو تا دو و نیم متر و طولشان نیز سه متر است.

مدیرعامل شرکت بینا ماشین رایان صنعت با اشاره به اینکه این اسلب‌ها نهایتاً در خطوط فرآوری‌شده و قرار است از خط خارج شوند گفت: اسکنر سنگ در این مرحله به‌کار گرفته می‌شود، درواقع این دستگاه اقدام به گرفتن عکس باکیفیت از سنگ‌ها می‌کند.

کوثریان با بیان اینکه عکس باکیفیت بدان معنا است که در هر سه تا چهار میلمتری سنگ به‌صورت اسکنر اقدام به عکس گرفتن کرده و بعد همه اسلایدها به یکدیگر چسبانده می‌شوند و درنهایت یک عکس باکیفیت از سنگ با همان رنگ را به مشتری ارائه می‌کند، ابراز کرد: درواقع در فرایند اسکن تغییر رنگی را شاهد نیستیم که در پی آن مشتری را دچار اشتباه کند.

وی در پاسخ به اینکه این سؤال که کارکردهای این فناوری چیست؟ اذعان کرد: یکی از کاربردهای اصلی این فناوری در حوزه صادرات سنگ است یعنی دیگر لازم نیست مشتری از کشورهای خارجی همچون ترکیه و روسیه برای دیدن به ایران مراجعه کرده و سپس دست به انتخاب سنگ بزند.

این فناور جوان اراکی با تأکید بر اینکه با استفاده از این فناوری عکس‌های باکیفیت از سنگ‌ها برای مشتری ارسال می‌شود و سپس بر مبنای همین عکس‌ها مشتری خارجی نسبت به انتخاب دست می‌زند، گفت: کاربرد دیگر این فناوری این است که وقتی از سنگ عکس گرفته و اسکن می‌شود، یک بارکد از آن روی لبه سنگ چاپ می‌شود.

کوثریان ادامه داد: اهمیت این بارکد بدان جهت است که در بیشتر سنگبری‌ها سنگ‌ها روی یکدیگر چیده می‌شوند؛ بنابراین وقتی مشتری برای خرید مراجعه می‌کند یقیناً جابه‌جایی آن خطرآفرین بوده و احتمال شکستن آن‌ها بسیار است از طرفی به‌دلیل سنگین بودن سنگ‌ها بر اثر جابه‌جایی هم فروشنده و هم خریدار خسته خواهند شد. پس از طریق بارکد می‌توان با نصب دستگاه بارکدخوان روی سیستم رایانه و یا گوشی همراه عکس و مشخصات سنگ‌ها را به‌وضوح مشاهده کرد.

وی با اشاره به اینکه کارکرد بعدی این فناوری در بحث بوک‌مچ و فورمچ سنگ‌ها است که در آن دو صفحه از سنگ متفاوت را کنار یکدیگر قرار داده و شکل‌های متقارن زیبایی می‌سازند، ابراز کرد: در شرایط فعلی برای انجام این کار سنگ‌ها را روی زمین چیده و نسبت به جابه‌جایی صفحات اقدام می‌کنند تا بهترین حالت بوک‌مچ و یا فورمچی که دلخواهشان است به‌دست آید؛ حال آنکه با استفاده از این فناوری دیگر لازم نیست این فرایند طی شود بلکه این امر از کنار هم قرار دادن عکس سنگ‌ها به‌صورت اتوماتیک محقق می‌شود.

این فناور جوان اراکی با بیان اینکه این امر یقیناً به فروش بیشتر و راحت‌تر و افزایش قیمت سنگ‌ها کمک می‌کند، زیرا با طی شدن فرایند بوک‌مچ و فورمچ قیمت سنگ چندین برابر می‌شود، خاطرنشان ‌کرد: درواقع این فرایند کمک شایانی به ایجاد ارزش افزوده بیشتر در حوزه سنگ می‌کند.

کوثریان با اشاره به اینکه ما دو نوع اسکنر سنگ داریم، افزود: یک نوع از اسکنر در خط فرآوری قرار گرفته و نسبت به اسکن اقدام می‌کند حال آنکه یک مدل دیگر نیز وجود دارد که به آن اسکنر ایستاده اطلاق می‌شود؛ اهمیت توجه به این موضوع بدان جهت است که برخی از سنگبری‌ها تنها فروشنده هستند و در آن‌ها فراوری انجام نمی‌شود؛ بنابراین در این شرکت‌ها از اسکنر ایستاده استفاده می‌شود به طوری که سنگ روی دستگاه قرار گرفته و این دستگاه است که روی سنگ حرکت می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه اسکنر روی خط قبلاً از طریق واردات از کشورهایی همچون ایتالیا تأمین می‌شد و تعداد معدودی از شرکت‌ها در ایران خود سازنده این نوع فناوری بودند، گفت: حال آنکه مزیت محصول تولیدی ما این است که دوربینی که در این اسکنر به‌کار رفته باکیفیت است به طوری که در بیشتر اسکنرهای قبلی از دوربین پنج کی استفاده شده؛ بنابراین رزولیشن آن نسبتاً پایین بود حال آنکه ما در ساخت اسکنر از دوربین‌های با رزولیشن بالا استفاده کردیم.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «بینا ماشین رایان صنعت اراک» با اشاره به اینکه نمونه ایستاده محصول ما در ایران وجود ندارد اذعان کرد: این محصول در اروپا و آمریکا تولید و به‌کار گرفته شده و هنوز امکان واردات آن به کشور فراهم نیست؛ بنابراین با توجه به نیاز کشور ما محصول خود را برای نخستین‌بار در ایران از طریق دیدن فیلم‌ها و کاتالوگ‌های مرتبط با این محصول ساختیم.

کوثریان در پاسخ به این سؤال که آیا برآورد از میزان ارزآوری این محصول دارید، خاطرنشان کرد: در حال حاضر قیمت این محصول وارداتی بدون در نظر گرفتن موضوعات مالی مرتبط با گمرک، حمل و نقل، راه‌اندازی و غیره حدود سه میلیارد تومان بود حال آنکه ما این اسکنر را در کشور به قیمت یک میلیارد تومان تولید می‌کنیم.

وی در واکنش به این سؤال که در روند تولید این محصول به تولید انبوه رسیده‌اید؟ گفت: متأسفانه در حال حاضر شرایط بازار به‌ویژه صنعت ساختمان در رکود بوده بنابراین وضعیت اقتصادی سنگبری‌ها نیز خوب نیست که بتواند نسبت به خرید محصول اقدام کنند حال آنکه در گفت‌وگو با بسیاری از آن‌ها خود مایل به خرید بر حسب نیاز هستند اما به لحاظ مالی توان آن را ندارد. بر این اساس تعداد فروش‌مان بر حسب سفارش بسیار محدود بوده است.

این فناور تعداد اشتغال مستقیم این مجموعه را به‌دلیل تنگنایی که به لحاظ کارگاهی دارند سه نفر دانست و تشریح کرد: از آنجاکه امکان تأمین کارگاه بزرگ نداریم، بخش عمده‌ای از فرایند تولید را از طریق فضای همکاری با سایر شرکت‌ها دنبال می‌کنیم.

کوثریان عملکرد پارک علم و فناوری اراک را در حوزه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان ستودنی قلمداد کرد و گفت: خوشبختانه تاکنون هماهنگی‌های لازم برای دریافت چند فقره تسهیلات ازسوی پارک علم و فناوری انجام شده اما مسئله این است که در حال حاضر از داشتن کارگاه مناسب محروم هستیم که البته در این زمینه نیز پارک قول همکاری داده است.

 

شناسه خبر 78416