شناسه خبر:78405
1402/10/25 12:36:00

کارشناس ثبت میراث فرهنگی ناملموس کرمانشاه از گردآوری مستندات لازم برای تدوین پرونده ثبت جهانی اسب کرد خبر داد و گفت: ثبت جهانی اسب کرد به مطالبه‌گری مسئولین استانی نیاز دارد.

عزیز مصطفایی که پیش از این پرونده ثبت ملی اسب کرد را تدوین کرده بود، درخصوص آخرین وضعیت تدوین پرونده ثبت جهانی اسب کرد اظهار کرد: پس از اینکه سال گذشته توانستیم اسب کرد را به ثبت ملی برسانیم، اقدامات اولیه برای ثبت جهانی آن در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: با توجه به ظرفیت‌های زیادی که اسب کرد دارد، تلاش شد تا در زمان کوتاهی پرونده آن را تدوین کنیم و به ثبت جهانی برسانیم، اما این مسئله با موانعی همراه بود.

مسئول تدوین پرونده ثبت جهانی اسب کرد درخصوص این موانع گفت: همه کشورها هرساله تنها می‌توانند تعداد محدودی میراث فرهنگی ناملموس خود را به ثبت جهانی برسانند و هم‌اکنون تعداد پرونده‌های زیادی در کشور وجود دارد که در صف ثبت جهانی شدن قرار گرفته‌اند.

وی اضافه کرد: با توجه به موضوع مذکور، امکان اینکه طی چندین‌سال آینده بتوانیم اسب کرد را به ثبت جهانی برسانیم، وجود نداشت؛ بنابراین تلاش کردیم با همکاری سایر کشورها یک پرونده مشترک تدوین کرده و اسب کرد را خارج از نوبت ثبت جهانی کنیم.

مصطفایی خاطرنشان کرد: در این راستا پس از اینکه اسب کرد ثبت ملی شد، از سوی وزارت میراث فرهنگی مکاتباتی با کشورهای سوریه، عراق و ترکیه که اسب کرد در گستره این کشورها هم وجود داشت، انجام گرفت و از آن‌ها دعوت شد که برای ثبت جهانی اسب کرد همکاری داشته باشند.

وی اضافه کرد: در بین این کشورها عراقی‌ها از این پیشنهاد استقبال کردند؛ بنابراین رایزنی‌های خود را آغاز کردیم و قرار بر این شد که آن‌ها نیز مانند ما اسب کرد را در کشورشان به ثبت ملی برسانند تا پس از آن بتوانیم پرونده ثبت جهانی را تشکیل بدهیم.

کارشناس ثبت میراث فرهنگی ناملموس کرمانشاه اضافه کرد: لازمه اینکه اسب کرد در عراق هم به مانند کشور ما به ثبت ملی برسد، این بود که آن‌ها نیز یک جشنواره برای معرفی ظرفیت‌های اسب کرد برگزار کنند که با هماهنگی‌های انجام‌شده این اقدام صورت گرفت و جشنواره اسب کرد در عراق برگزار شد.

وی با اشاره به سفر به چند شهر عراق همچون حلبچه، گرمیان و سلیمانیه و رایزنی با آن‌ها درخصوص این موضوع، اذعان کرد: عراقی‌ها اهتمام دارند که در پرونده ثبت جهانی اسب کرد حضور داشته باشند، اما با توجه به اینکه با فرآیندهای آن آشنایی ندارند، باید در این راه همکاری‌هایی با آن‌ها داشته باشیم.

وی تأکید کرد: از سال گذشته تاکنون در داخل کشورمان مستندات و اطلاعات لازم را برای تدوین پرونده ثبت جهانی اسب کرد گردآوری کرده‌ایم و آماده تدوین این پرونده هستیم، اما باید منتظر ثبت ملی اسب کرد از سوی عراقی‌ها هم باشیم تا پرونده به شکل بین‌المللی تدوین شود.

کارشناس ثبت میراث فرهنگی ناملموس کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه ثبت جهانی اسب کرد به پیگیری‌های مسئولین استانی هم نیاز دارد، عنوان کرد: برای اینکه تدوین پرونده و ثبت جهانی این میراث ناملموس تسریع شود، ضروری است که مسئولین استان همچون استاندار و نمایندگان مجلس به همراه مدیرکل میراث فرهنگی استان نشستی را با وزیر میراث فرهنگی داشته باشند و در این رابطه مطالبه‌گری کنند.

وی در پایان عنوان کرد: اسب کرد قابلیت ثبت جهانی را دارد و می‌توانیم آن را در فرآیندی کوتاه به ثبت جهانی برسانیم، اما به اهتمام و پیگیری جدی مسئولین استانی هم نیاز دارد.

 

 

شناسه خبر 78405