شناسه خبر:78331
1402/10/24 10:35:59
نماینده ولی فقیه در استان همدان در دیدار با نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی:

جایگاه کشاورزان را برای نسل جدید تبیین کنیم

سپهرغرب، گروه خبر: نماینده ولی فقیه در استان همدان گفت: لازم است در عرصه ارتقای منزلت کشاورزی در جامعه حرکت کنیم و اهمیت و جایگاه کشاورزان را به‌درستی برای نسل جدید تبیین کنیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیب‌الله شعبانی‌موثقی پیش از ظهر روز گذشته در دیدار با نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین ربانی در مجموعه جهاد کشاورزی زمینه‌ساز تحولات خوبی بوده است، اظهار کرد: تحولات رقم‌خورده جای تقدیر دارد که امیدواریم در سراسر کشور جریان پیدا کند و شاهد این تحولات در تمامی استان‌ها باشیم.

وی با بیان اینکه اشتغال اول در استان همدان مختص به کشاورزی است، گفت: متأسفانه در استان با مشکل کم‌آبی روبه‌رو هستیم و این مسئله برای کشاورزان مشکلات بسیاری را ایجاد کرده است.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با اشاره به اینکه برخی اوقات با گرفتن تصمیماتی در عرصه کشوری شاهد از بین رفتن آب و ضرر کردن کشاورزان هستیم، اظهار کرد: شرایط آب استان خاص بوده که کشاورزان را با مشکلاتی مواجه کرده و نیازمند مدیریت صحیح در این عرصه هستیم.

وی با تأکید بر اینکه امروز دنیا به سمت استفاده از ابزارهای علمی حرکت کرده است، یادآور شد: روش‌های سنتی دیگر پاسخ‌گو نیست و ما نیز باید با همت بیشتر به سمت استفاده از ابزارهای علمی و روز دنیا حرکت کنیم.

امام‌جمعه همدان با اشاره به وظایف و مأموریت‌های نهاد نمایندگی ولی فقیه در وزرات جهاد کشاورزی، اظهار کرد: پیگیری مطالبات رهبر معظم انقلاب در بحث کشاورزی یکی از مهم‌ترین مسائلی است که باید با جدیت تمام محقق شود و به معنای واقعی کلمه می‌بایست به سمت عملیاتی شدن سیاست‌های ابلاغی حضرت آقا در بحث کشاورزی برویم.

وی با بیان اینکه تحقق سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب کاهش مشکلات زیست‌محیطی را رقم خواهد زد، گفت: بسیاری از مسائل در حوزه محیط‌زیست همانند یک زنجیر به هم متصل هستند و باید در کنار هم به آن‌ها رسیدگی شود و امیدوارم با پیگیری‌ها بتوانیم این مشکلات را حل‌وفصل کنیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی با تأکید بر اینکه نسل جوان امروز کمتر به سمت کشاورزی می‌رود، خاطرنشان کرد: لازم است در عرصه ارتقای منزلت کشاورزی در جامعه حرکت کنیم و اهمیت و جایگاه کشاورزان را به‌درستی برای نسل جدید تبیین کنیم.

وی تصریح کرد: باید قدردان خداوند باشیم که امروز توفیق خدمت به مردم را داریم و لازم است از این ظرفیت به نحو احسن در عرصه خدمت‌رسانی صادقانه بهره ببریم و بدانیم که بالاترین عبادت برای ما باز کردن گره از مشکلات مردم است.

   استاندار همدان: 70 درصد آب در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود

استاندار همدان نیز با بیان اینکه مصرف بهینه آب و حفظ خاک جزء اولویت‌ها است، گفت: 70 درصد آب مصرفی در حوزه کشاورزی است؛ از همین رو مصرف بهینه باید مجدانه پیگیری شود.

علیرضا قاسمی‌فرزاد با بیان اینکه رویکرد ما در کشاورزی امنیت غذایی، ارتقای بهره‌وری و کاهش مصرف آب است، اظهار کرد: کاهش نزولات آسمانی ما را بر این داشته که بیش‌ازپیش نسبت به مصرف بهینه آب اقداماتی داشته‌ باشیم.

استاندار همدان با تأکید بر اینکه در استان در عرصه تولیدات کشاورزی اقدامات درخور صورت گرفته است، ادامه داد: آب مهم‌ترین سرفصل تولید به‌شمار می‌رود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: الگوی رفتاری برای مصرف آب مد نظر باشد؛ همچون ممنوعیت کشت یک‌هزار و 200 هکتار هندوانه که در استان در راستای مصرف بهینه آب انجام شده است.

قاسمی‌فرزاد با اشاره به اینکه در مجموعه وزارت جهاد کشاورزی مصرف بهینه آب به‌صورت کتبی به کشاورزان اطلاع داده شود، گفت: کشت‌های گلخانه‌ای، بهره‌وری از پساب و کشت‌های کم‌آب‌بر اقداماتی در راستای مصرف کمتر آب است.

وی با اشاره به ارزش‌افزوده کشت‌های کم‌آب‌بر همچون زعفران، پسته، گل‌ محمدی و گشنیز، افزود: کشت جایگزین و مصرف بهینه آب نیاز به یک نقشه مستند و ملی دارد که به‌صورت ملی و سازمانی درنظر گرفته شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان نیز گفت: افزایش تولید ضمن حفظ آب و خاک در دستور کار است؛ به‌نحوی که این مهم با رویکرد کشاورزی دانشی به نتیجه خواهد رسید.

رضا بهراملو اظهار کرد: کشاورزی 30 درصد اشتغال و 20 درصد اقتصاد استان را تشکیل می‌دهد؛ به‌طوری که این بخش محور توسعه این خطه به‌شمار می‌رود.

وی با اشاره به اینکه با تمام قوا امنیت غذایی پایدار را پیگیری می‌کنیم، افزود: آب و خاک بستر تولید محصولات کشاورزی برای امروز و نسل‌های آینده است‌.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با تأکید بر اینکه به‌منظور حفظ آب و خاک و سازگاری با شرایط موجود باید برنامه‌ریزی شود، گفت: یک میلیون هکتار اراضی زراعی و باغی استان است که از این میزان 700 هزار هکتار کشت می‌شود و 440 هزار هکتار آن اراضی آبی است.

بهراملو با بیان اینکه 29 درصد از اراضی کشاورزی کشور حاصلخیز کلاس یک و دو است، افزود: از همین رو در راستای حفظ خاک فرهنگ‌سازی از ضروریات است.

وی گریزی به بحران آب در کشور و استان زد و اضافه کرد: در بخش‌های مختلف اعم از کشاورزی، صنعت و شرب صرفه‌جویی آب مد نظر باشد؛ اگرچه در این حوزه فرهنگ‌سازی نیز از اقدامات ضروری به‌شمار می‌رود.

نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی نیز اظهار کرد: از تلاش‌ها و اقدامات انجام‌شده در سازمان جهاد کشاورزی و حوزه نمایندگی باید تشکر کرد، چراکه همدان از استان‌های برتر در انجام مأموریت‌های اصلی به‌شمار می‌رود؛ همچنین ازلحاظ روابط صمیمی و اقداماتی که در حوزه نمایندگی صورت گرفته، مطرح است.

حجت‌الاسلام سیدحسن ربانی با اشاره به اینکه حوزه نمایندگی ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی مأموریت‌های خود را براساس احکام صادره از سوی امام (ره) و مقام معظم رهبری در سنوات گذشته بررسی کرد، افزود: در این راستا چهار مأموریت اصلی به‌دست آمد که نخستین آن گسترش ارزش‌های دینی و انقلابی در وزارتخانه و سازمان‌ها، کارکنان و مخاطبان اعم از کشاورزان، روستاییان و عشایر است.

وی تصریح کرد: مأموریت دوم فعالیت‌های حاکمیتی است که در قانون برای حوزه نمایندگی دیده شده است؛ مانند مسئله زکات که در استان‌ها رئیس شورای زکات، نماینده ولی فقیه و قائم‌مقام او استاندار است. امیدواریم این شورا جایگاه خود را به‌دست آورده و خلأهای به‌وجودآمده جبران شود.

نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: نظارت بر ذبح و واگذاری زمین‌های کشاورزی جزء مأموریت‌ها است؛ چنان که مسئولیت‌هایی به‌عنوان نماینده حاکم شرع در سازمان اراضی دارد.

وی با تأکید بر اینکه پشتیبانی علمی و فقهی از وزارتخانه در مسائل املاک مستحدثه، مسائل پایه کشاورزی مانند آب، زمین و انفال در احکام و فقه اسلامی مهم هستند، گفت: در برخی از موارد به‌خوبی کار نشده، از همین رو باید اقدامات لازم صورت گیرد.

ربانی با بیان اینکه مأموریت دیگر پیگیری مطالبات مقام معظم رهبری است، اذعان کرد: رهبر معظم انقلاب سال 91 سیاست‌های کشاورزی را ابلاغ و همچنین شعار سال را مطرح کردند که ما مجدانه پیگیر هستیم.

وی تأکید کرد: آموزش نیروی انسانی نیز برای حوزه نمایندگی ولی فقیه نیاز است تا هادی و راهنمای کارکنان سازمان و بهره‌برداران باشند.

شناسه خبر 78331