شناسه خبر:78322
1402/10/23 10:55:54

سپهرغرب-گروه جوانی:یک روانشناس گفت: خانواده‌ها باید از بزرگ نمایی اخبار منفی و پیگیری آن‌ها در مقابل کودکان خودداری کنند.

سجاد بهرامی اظهار کرد: اتفاقی که در کرمان افتاد باعث شد مجدد کودکان ما در معرض یک خبر تروماتیک قرار بگیرند و نگرانی ما برای شانس ابتلا به اختلالات روانپزشکی خاص بالاتر برود.

او در ادامه گفت: از طرفی هم باید این موضوع را در نظر گرفت که یک تروریست چرا باید چنین اقدامی را انجام دهد، به عبارت دیگر شهادت افرادی که در این میان جان خود را از دست داده‌اند اصلا برای او اهمیتی ندارد یا قصد دارد از این طریق پیامی را به جامعه برساند و این موضوع می‌تواند آسیب را به مراتب بیشتر کند.

بهرامی بیان کرد: همانطور که در بزرگسالان موضوع استرس پس از سانحه را داریم امروزه و بر اساس مطالعات شواهدی از افزایش علائم این بیماری داریم که حتی به زیر کودکان 6 سال رسیده است و این موضوع به عوامل مختلفی مربوط می‌شود. همچنین توجه ما که امروز به بحث این حمله تروریستی و خشونت جنگ معطوف است مدتی است اخبار آن در بین کودکان نیز مطرح شده است.

او گفت: موضوعی که در این رابطه وجود دارد، مراقبت کردن و مهربانی کردن به بچه‌ها است؛ در واقع زمانی که این اتفاقات به وقوع می‌پیوندد تعلق خاطر ما دچار لرزش شده و ما احساس می‌کنیم که عزیزان یا خودمان را از دست داده‌ایم. برای کودکان توصیه می‌شود از بازی درمانی استفاده کنند تا از این طریق اتفاق را برای کودک عادی سازی کنند و به کودک بفهمانند این اتفاق گذرا است و قرار نیست دائمی باشد.

بهرامی تصریح کرد: در نوجوانان و بزرگتر‌ها باید از روایت درمانی استفاده شود. ما در فرهنگ خود شخصیت‌های بسیار ارزشمندی مانند شاهنامه داریم که در این زمان درک آن حتی برای کودکان نیز ممکن است و توصیه می‌شود از این روش برای کودکان و نوجوانان استفاده شود تا تاثیر اخبار بد کاهش یابد.

او گفت: موضوع دیگر به خانواده‌ها مربوط می‌شود و خانواده‌ها باید تا جای ممکن در حضور کودکان اخبار بد را بازگو نکنند، این بحث به بازگو نکردن مربوط نمی‌شود و خانواده‌ها باید از بزرگ نمایی کردن اخبار منفی و پیگیری اخبار منفی نیز خودداری کنند.

بهرامی بیان کرد: در صورتی که بعد از گذشت مدتی یک کودک درگیر تغییرات عاطفی شود باید به روانپزشک مراجعه کند چرا که استرس پس از سانحه می‌تواند شروع کننده یک سری اختلالات خطرناک باشد.

 

 

شناسه خبر 78322