شناسه خبر:78249
1402/10/21 10:39:09

معاون محیط‌زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان همدان با اشاره به اینکه مهم‌ترین دغدغه ما درحال حاضر کاهش آلودگی هوا در همدان است، گفت: آلودگی هوای ناشی از دود و آلاینده خودروها بیشتر در شهر همدان و فصول سرد است و شهرهای دیگر استان معمولاً در ایام گرم از وجود گردوغبار رنج می‌برند.

سیدعادل عربی با بیان اینکه در فصول سرد سال شاهد بیشترین میزان آلودگی هوا ناشی از عوامل ترافیکی هستیم، بیان کرد: شهر همدان به‌عنوان بزرگ‌ترین شهر استان، بیشترین ظرفیت آلودگی هوا را دارد که دلیل این آلودگی نیز حبس آلاینده‌ها بر اثر وارونگی دما و انباشت آن‌ها در سطوح ارتفاعی پایین است.

معاون محیط‌زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان همدان افزود: این وارونگی دما در فصول سرد سال در شرایطی که آسمان صاف و بدون ابر و سرد است، اتفاق می‌افتد و با این پدیده طبیعی، آلاینده‌های ناشی از تردد خودروها و عوامل ترافیکی انباشته و تا گرم شدن هوا محبوس می‌شوند که این عامل موجب افزایش غلظت آلاینده‌ها در هوای شهر است.

* راهکارهایی برای کاهش آلودگی هوا

عربی با بیان اینکه آلودگی‌های مذکور به‌دلیل آنکه ناشی از عوامل انسانی بوده قابل مدیریت است، گفت: برای کاهش آلودگی هوای همدان اقدامات زیادی صورت گرفته و تمام تلاش ما کاهش آلودگی است؛ به همین منظور دست به مطالعه و تعیین سهم منابع مختلف منتشرکننده متحرک آلاینده‌های شهر همدان زدیم که در حل مشکل کمک فراوانی به ما کرد.

وی با اشاره به اینکه در بحث آلودگی هوای ناشی از عوامل ترافیکی با اعمال محدودیت‌های زمانی، مکانی و نوعی می‌توانیم شرایط را مدیریت کنیم، یادآور شد: محدودیت زمانی یعنی زمان تردد خودروها مدیریت شود، مکانی یعنی مناطق ورود و خروج خودروها مدیریت شود و نوعی هم یعنی اینکه در نوع خودرو بسته به بنزینی یا دیزلی بودن، اعمال محدودیت صورت پذیرد.

این مقام مسئول افزود: برای انجام اقدامات تکمیلی در کنترل و اعمال محدودیت‌ها می‌توان از تردد خودروهای فرسوده دارای شدت آلایندگی بالا، خودروهای دودزا و یا خودروهای بدون برگه معاینه فنی، جلوگیری کرد.

معاون محیط‌زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان همدان گفت: اقدامات مدیریتی اعمال‌شده در شهر همدان همانند طرح زوج و فرد علاوه‌بر روان‌سازی ترافیک، در پالایش و افزایش کیفیت هوای شهر همدان بسیار مؤثر بوده؛ به‌طوری که امسال شاهد روزهای آلوده کمتری بودیم و اگر همین رویه ادامه پیدا کند، شاهد نتایج مثبتی خواهیم بود.

عربی افزود: در تکمیل طرح زوج و فرد که در شهر همدان درحال اجرا است، اگر اقدام به حساسیت و وسواس بیشتری در بحث نوع سوخت توزیعی و کیفیت عملکرد خودرو‌ها داشته باشیم و بحث معاینه فنی خودروها را با جدیت بیشتری دنبال کنیم، نتایج بهتری حاصل خواهد شد.

وی با ابراز خرسندی از اینکه سایر شهرهای استان همدان درگیری زیادی با بحث آلودگی هوا ندارند، بیان کرد: عمده شهرهای استان صرفاً در ایامی از سال و به‌دلیل بروز پدیده گردوغبار که در فصول گرم‌تر حادث می‌شود، آلودگی هوا دارند، اما در فصول سرد سال فقط مرکز استان شاهد آلودگی هوای ناشی از منابع متحرک است.

* دشت قهاوند کانون مهم تولید گردوغبار

معاون محیط‌زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان همدان با اشاره به اینکه بحث آلودگی هوا ناشی از گردوغبار از جنوب استان شروع و به شمال استان ختم می‌شود، افزود: در استان 48 هزار و 800 هکتار کانون مولد گردوغبار وجود دارد و یکی از منابع مهم استان در بحث گردوغبار، دشت قهاوند است که این منطقه به سمت بیابانی شدن پیش می‌رود و درصورت نبود اقدامات کنترلی می‌تواند به‌عنوان کانون فعال تولید گردوغبار استان عمل کند.

عربی با بیان اینکه ممنوعیتی در برداشت منابع معدنی در کانون‌های مولد گرد‌وغبار وجود ندارد، بیان کرد: انجام هر فعالیت عمرانی، معدنی و صنعتی در این مناطق باید با کنترل و نظارت همراه باشد و الزامات پایشی معادن واقع در کانون‌های گردوغبار باید رعایت شود تا این فعالیت‌ها باعث اثر منفی مضاعف نشود.

وی گفت: از اول سال تاکنون شاهد 79 روز هوای پاک، 195 روز هوای قابل قبول، 18 روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس، یک روز هوای ناسالم برای همه افراد و یک روز هوای خطرناک در استان همدان بوده‌ایم.

 

شناسه خبر 78249