شناسه خبر:78223
1402/10/20 12:26:16

سپهرغرب-گروه سلامت:یک مطالعه جدید نشان می‌دهد نوجوانانی که اضافه وزن دارند، به طور قابل‌توجهی در معرض خطر ابتلا به بیماری کلیوی در دوران جوانی قرار می‌گیرند.

بر اساس نتایجی که اخیراً منتشر شده است، چاقی خطر ابتلاء به بیماری کلیوی در سنین بالاتر را تا 9 برابر در پسران و چهار برابر در دختران افزایش می‌دهد.

محققان دریافتند حتی چند کیلوگرم اضافه وزن خطر ابتلاء به بیماری کلیوی را در نوجوانان افزایش می‌دهد.

تیم تحقیق نوشت: «این ارتباط حتی در افراد با BMI بالا در نوجوانی مشهودتر بود، در مردان بارزتر بود و قبل از 30 سالگی آشکار شد.»

به گفته محققان، تحقیقات قبلی BMI بالا را با بیماری کلیوی در افراد مسن مرتبط دانسته است، اما تحقیقات زیادی در مورد خطرات بالقوه چاقی در دوران کودکی برای سلامت کلیه انجام نشده است.

این مطالعه بیش از 593000 نوجوان 16 تا 20 ساله را که پس از سال 1974 متولد شده بودند، مورد بررسی قرار داد و همه آنها برای خدمت اجباری سربازی تحت ارزیابی پزشکی قرار گرفتند.

پس از 13 سال پیگیری، محققان دریافتند که نزدیک به 2000 نفر از شرکت کنندگان به بیماری مزمن کلیوی اولیه مبتلا شده بودند.

نتایج نشان داد که خطر ابتلاء به بیماری کلیوی در نوجوانان با اضافه وزن بیشتر بود.

پسران مبتلا به چاقی شدید 9 برابر بیشتر در معرض خطر ابتلاء به بیماری کلیوی بودند، در حالی که آنهایی که چاقی خفیف داشتند تقریباً هفت برابر بیشتر و آنهایی که اضافه وزن داشتند چهار برابر بیشتر در معرض این خطر بودند.

همین امر در مورد دختران نیز صدق می‌کرد؛ خطر بیماری کلیوی در چاقی شدید چهار برابر، در چاقی خفیف تقریباً سه برابر و در اضافه وزن بیش از دو برابر بود.

محققان نوشتند: «این یافته‌ها پیش‌آگاهی از موارد بالقوه قابل پیشگیری و افزایش احتمال ابتلاء به بیماری مزمن کلیوی و متعاقب آن بیماری قلبی عروقی است.»

آنها نوشتند: «تحلیل ما نشان می‌دهد که حتی در صورت عدم وجود دیابت یا فشار خون بالا، خطر ابتلاء در افراد دارای اضافه وزن و چاقی در نوجوانی 1.5 تا 2.7 برابر افزایش می‌یابد.»

به گفته محققان، هنوز مشخص نیست که چرا اضافه وزن به کلیه‌ها آسیب می‌رساند. فشار خون بالا، سطح کلسترول بالا و اختلالات هورمونی مرتبط با چاقی همگی ممکن است در این زمینه نقش داشته باشند.

 

شناسه خبر 78223