شناسه خبر:78141
1402/10/19 12:01:27

سپهرغرب-گروه سلامت:معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان گفت: 54.1 درصد از جمعیت این استان در قالب پویش ملی سلامت ازنظر ابتلا به بیماری‌های فشار خون و قند خون غربالگری شدند.

فاطمه ترکمان‌اسدی روز دوشنبه ابراز کرد: با اجرای پویش ملی غربالگری سلامت ازنظر ابتلا به دیابت و فشار خون، 15 هزار و 913 بیمار مشکوک به فشار خون شناسایی شدند.

وی با بیان اینکه پویش ملی غربالگری فشار خون بالا و دیابت در 767 واحد بهداشتی همدان درحال انجام است، اضافه کرد: 10 هزار و 230 بیمار مشکوک به دیابت نیز با اجرای این طرح شناسایی شدند.

رئیس مرکز بهداشت استان همدان همچنین از شناسایی 124 هزار و 256 فرد پره دیابتیک (پیش‌دیابت) و 148 هزار و 774 فرد مبتلا به پیش‌ فشار خون با پویش غربالگری سلامت در این استان خبر داد.

وی ادامه داد: در پویش ملی سلامت برای تشخیص و شناسایی بیماران مبتلا به دیابت و فشار خون بالا براساس دستورالعمل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اقدام شده است.

ترکمان‌اسدی افزود: آگاه‌سازی مردم نسبت به خطرات فشار خون بالا و دیابت درصورت شناسایی دیرهنگام این بیماری‌ها و پیامد تأخیر در تشخیص و آغاز درمان از اهداف این پویش است و از دیگر اهداف شناسایی به‌موقع، زمان مناسب برای شروع مراقبت و تلاش برای درمان قطعی است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان بیان کرد: تشخیص دیرهنگام دیابت و فشار خون بالا و مداخله دیرهنگام برای درمان، عوارض جبران‌ناپذیر و هزینه بالایی برای فرد، خانواده، جامعه و سیستم سلامت دارد.

ترکمان‌اسدی افزود: آگاه‌سازی مردم نسبت به خطرات فشار خون بالا و دیابت درصورت شناسایی دیرهنگام این بیماری‌ها و پیامد تأخیر در تشخیص و آغاز درمان، از اهداف این پویش است و از دیگر اهداف شناسایی به‌موقع، زمان مناسب برای شروع مراقبت و تلاش برای درمان قطعی است.

وی با اشاره به تمدید طرح غربالگری ملی فشار خون و دیابت تا پایان ماه جاری، تأکید کرد: با توجه به اینکه اندازه‌گیری قند خون ناشتا در این پویش معیار بررسی میزان قند خون افراد است، از مراجعه‌کنندگان می‌خواهیم که در کنار استقبال و اطلاع‌رسانی به سایر افراد جامعه در این خصوص، به‌صورت ناشتا برای انجام آزمایش به نزدیک‌ترین واحد بهداشتی محل زندگی خود مراجعه کنند.

 

شناسه خبر 78141