شناسه خبر:78092
1402/10/18 11:39:11
خروج پتروشیمی شازند از لیست صنایع سبز؛

انتقال صنایع آلاینده در دستور کار است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: مجموعه محیط زیست خواهان توقف مازوت سوزی در نیروگاه شازند است.

یوسف یوسفی در جلسه مشترک کمیسیسون نظارت و کمیسیون خدمات شهری شورای شهر اراک بیان کرد: اراک در نیمه نخست سال با گرد و غبار و نیمه دوم سال با آلودگی صنعتی مواجه است و برای داشتن هوای پاک نیازمند همکاری همه هستیم.

وی با تاکید بر اینکه در جانمایی صنایع، اشتباهات محرزی وجود دارد، گفت: دولت سیزدهم نسبت به سال‌های گذشته، ضرباهنگ خود را برای کنترل آلودگی هوا بیشتر کرده است و در استان نیز رویه بر همین اساس است به شکلی که هر هفته مسائل مرتبط با آلودگی هوا در معاونت عمرانی استانداری مرکزی بررسی می‌شود و جلسات کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک نیز به صورت منظم برگزار می‌شود و ماحصل جلسات به اینجا رسیده که در بحث مازوت سوزی سه اقدام کوتاه، میان و بلند مدت تعریف شده است.

یوسفی تصریح کرد: مباحث کاهش تولید برق، افزایش مصرف گاز، اورهال واحدهای نیروگاه شازند در زمان آلودگی و استفاده مازوت بدون سولفور به عنوان راهکار کاهش آلودگی هوای اراک مدنظر قرار گرفته است و همین امر باعث شد که یک واحد از 4 واحد نیروگاه برای اورهال از مدار خارج شود.

وی تاکید کرد: قطعا این شرایط و تصمیمات راضی کننده نیست، اما نسبت به سال گذشته تغییرات مناسبی حاصل شده است، هرچند که خواسته اصلی ما توقف مازوت سوزی است و با پیگیری صورت گرفته یک واحد این نیروگاه از دیروز گازسوز شد و دو واحد در حال مازوت سوزی است که مقرر است با کاهش مصرف مازوت، کاهش تولید برق را داشته باشند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: ماده 2 قانون هوای پاک نظارت بر اجرای قانون را بر عهده محیط زیست گذاشته است، اما اختیارات چندانی را محول نکرده است. از وظایف ما تهیه لیست صنایع آلاینده است که هر سه ماه یکبار توسط اداره کل تهیه می‌شود، همچنین از بهار امسال پتروشیمی شازند که از سال 1394 تا 1402 جزو صنایع سبز بود، از این لیست خارج شده و در لیست صنایع آلاینده استان قرار گرفته است تا عوارض آلایندگی پرداخت کند، همچنین در راستای وظایف قانونی در دادسرای شازند از وضعیت نیروگاه شازند نیز شکایت شده است.

یوسفی افزود: از بُعد فنی، اثرات دی اکسید گوگرد تحلیل شده است و از جایگاه قضایی نیز مباحث فنی و اثرات منفی مازوت سوزی بر سلامت مردم بررسی شده است، البته ضمن شکایت از نیروگاه شازند، موضوع انتقال صنایع آلاینده نیز در دستور کار قرار گرفته است که نیروگاه حرارتی شازند نیز در این لیست قرار دارد.

به گزارش ایسنا، علیرضا محرابیان رییس اداره امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی، نیز در این جلسه بیان کرد: در حال حاضر یک واحد نیروگاه حرارتی شازند به صورت کامل گازسوز است، یک واحد در شرایط اورهال است و در دو واحد دیگر بیش از 18 مشعل، مازوت سوز و سه مشعل، گازسوز هستند.

وی گفت: اراک از ابتدای سال تاکنون 114 روز ناسالم داشته است و تعداد روزهای آلوده ناشی از سوخت مازوت و دی اکسید گوگرد اعداد چشمگیری است که تا قبل از مازوت سوزی وضعیت این چنین نبود.

در این جلسه احمدی معاون نیروگاه حرارتی شازند بیان کرد: نیروگاه براساس سوخت گاز طراحی شده است و در مواقع اضطرار به سمت مازوت و سوخت دوم حرکت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه امسال یک ماه دیرتر از سال گذشته مازوت سوزی را آغاز کردیم و علیرغم همه فشارها با رایزنی صورت گرفته در سطح استان مصرف مازوت تا آذرماه به تعویق افتاد، گفت: با این تعویق یک ماهه، 75 درصد نسبت به سال گذشته مازوت کمتری مصرف شده است.

احمدی تصریح کرد: نیروگاه در انتخاب سوخت صاحب اختیار نیست. اگر نیروگاه از مدار خارج شود شرایط سختی در تامین برق کشور و پایداری شبکه به وجود می‌آید.

وی در خصوص فیلتراسیون بیان کرد: در بحث فیلتراسیون طرح‌های مختلفی ارائه شده، اما با توجه به حجم تولید برق در این نیروگاه، برای فیلتراسیون به 20 حلقه چاه جدید نیاز است و روزانه 10 تا 15 کامیون پسماند تولید می‌شود در نتیجه از نظر اقتصادی و زیست محیطی این فیلتراسیون به صلاح نیست و بهتر است سوخت نیروگاه گاز باشد یا مازوت آن گوگرد کمتر از 0.8 درصد داشته باشد.

 

شناسه خبر 78092