شناسه خبر:78061
1402/10/17 12:59:08

رویکرد انبساطی هیئت‌های نظارت استانی (ذیل شورای نگهبان) نسبت به صلاحیت چهره‌های متصل و متصف به جناح‌های مختلف سیاسی، زمینه را برای «مشارکت بالای مردم» در انتخابات آتی مجلس فراهم آورده است.

با اعلام نتایج بررسی صلاحیت‌های داوطلبان توسط هیأت‌های نظارت استانی، انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی وارد فاز جدیدی شده است؛ طی 48 ساعت اخیر، جریانات و طیف‌ها و شخصیت‌های مختلف سیاسی اعم از رد صلاحیت‌شدگان و تأییدی‌ها، اعلام موضع کرده‌اند؛ عده‌ای مسرور و خوشحال‌اند و عده‌ای دیگر، مغموم و ناراحت؛ جمعی نیز امید به تجدید نظر شورای نگهبان دارند تا صلاحیت آن‌ها را در مراحل بعدی تأیید کند؛ در این میان معدودی نیز هستند که سعی دارند با لجن‌پراکنی درخصوص رویه ثابت و قانونی انتخابات، مردم را مأیوس کرده و فضای تدریجاً داغ‌شده انتخاباتی را سرد کنند.

 

چند روز پیش که نتایج بررسی صلاحیت‌های داوطلبان کاندیداتوری مجلس دوازدهم توسط هیأت‌های نظارت استانی اعلام شد، این بارقه امید ایجاد شد که در راستای عمل به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر هر چه رقابتی‌تر شدن انتخابات، گشاده‌دستی و وسعت‌نظر هیأت‌های نظارت انتخاباتی که زیر نظر شورای نگهبان هستند، افزون شده است؛ نشان به آن نشان که چهره‌های سرشناسی که پیش‌تر توسط هیأت‌های اجرایی رد صلاحیت شده بودند، توسط هیأت‌های نظارتی احراز صلاحیت شدند که از جمله آن‌ها می‌توان به «محمدباقر نوبخت»، «مسعود پزشکیان» و «علی مطهری» اشاره کرد.

 

همچنین تمامی نمایندگان فعلی حوزه انتخابیه تهران نیز توسط هیأت نظارت، با تأیید صلاحیت مواجه شده‌اند.

 

***تأیید صلاحیتِ بیش از 11 هزار نفر

 

طبق اعلام «هادی طحان نظیف» سخنگوی شورای نگهبان، از 21 هزار نفری که برای انتخاباتِ مجلس ثبت‌نام کردند، بیش از 11 هزار نفر توسط هیأت نظارت تأیید صلاحیت شدند؛ رقمی که بالغ بر 2 برابر تاییدصلاحیت‌شده‌های دوره قبلی مجلس (مجلس یازدهم) است.

 

همچنین از میان 275 نماینده فعلی مجلس که برای انتخابات مجلس دوازدهم ثبت‌نام کرده‌اند، اکثریتِ غالب تأیید صلاحیت شده‌اند و تنها نام 26 نماینده فعلی در فهرست رد صلاحیت‌شدگان به چشم می‌خورد که از میان آن‌ها می‌توان به «جلیل رحیمی» نماینده مردم تربت جام و تایباد، «شهریار حیدری» نماینده مردم قصر شیرین و سرپل‌ذهاب، «احمد علیرضابیگی» نماینده مردم تبریز، «سیدکاظم موسوی» نماینده مردم اردبیل، «جلال رشیدی‌کوچی» نماینده مردم مرودشت و ارسنجان، «محمود احمدی‌بیغش» نماینده مردم شازند و تعداد معدود دیگری اشاره کرد؛ البته این افراد هنوز امید به تأیید صلاحیت دارند چراکه از روز یکشنبه 17 دی تا سه‌شنبه 19 دی، می‌توانند شکایات خود را تسلیم شورای نگهبان کنند و تا 19 بهمن، منتظر اعلام نظر قطعی این شورا بمانند.

 

اما با وجود آنکه فضای کشور رفته‌رفته به سمت برگزاری یک انتخابات مشارکتی و رقابتی می‌رود و تدابیر و تمهیدات دستگاه‌ها و نهادهای مسؤول گواه این امر است، اما کماکان عده‌ای برآنند تا بر تنورِ تدریجاً مُشتعل انتخابات، آب سرد بریزند؛ آن‌ها رد صلاحیت یا عدم احراز صلاحیت عده‌ای از چهره‌های منتسب به فلان شخصیت سیاسی یا فلان جریان سیاسی را گواهی بر رویکرد تَصلبی و سَلبی شورای نگهبان قلمداد می‌کنند و از این رهگذر، سعی دارند تا جامعه را از رهنمون‌شدن به شور و شعور انتخاباتی، بازدارند.

 

***مأیوس‌کردن مردم از انتخابات؛ رویکردی خصمانه

 

رهبر حکیم انقلاب اسلامی در بیانات اخیرشان در دیدارِ مداحان اهل‌بیت علیهم‌السلام، در ارتباط با تلاش‌های مذبوحانه‌ای که برای مأیوس‌کردن مردم از انتخابات و تعیین سرنوشت‌شان صورت می‌گیرد، بدون افزودن هر گونه قیدی، مخالفان انتخابات را، مخالفان اسلام و جمهوری اسلامی نامیدند و ایضاً هر حرکتی در مخالفت با انتخابات را «خصمانه» قلمداد کردند.

 

رهبر انقلاب اسلامی در این رابطه فرمودند: «ما انتخابات در پیش داریم؛ یک عده‌ای نمی‌خواهند این انتخابات آن‌چنان که شایسته‌ی این ملت است انجام بگیرد؛ تلاش می‌کنند مردم را مأیوس کنند، مردم را بی‌اعتماد کنند، وانمود کنند که انتخابات فایده‌ای ندارد، تأثیری ندارد؛ در مقابل این‌ها «جهاد تبیین» باید سینه سپر کند، در مقابل این‌ها باید حقیقت را بیان کند. کسانی هستند که [می‌خواهند] حضور مردم در اداره‌ی کشور که ثابت‌کننده‌ی تحقق مردم‌سالاری دینی در کشور است ضعیف بشود، تا حرف امام بزرگوار دروغ دربیاید؛ هدف‌شان این است که وعده‌ی الهی را مخالف واقع نشان بدهند. این حرکت، خصمانه است؛ در مقابل این حرکت خصمانه باید تلاش کرد. هر کسی با انتخابات مخالفت کند، با جمهوری اسلامی مخالفت کرده، با اسلام مخالفت کرده. انتخابات یک وظیفه است. این یکی از کارها است؛ امروز احساس وظیفه نسبت به انتخابات یکی از کارهای نقدِ جامعه‌ی مجاهد در «جهاد تبیین» است».

 

***انتظاری که از خواص سیاسی وجود دارد

 

از همین رو، با عنایت به شواهد و قرائنی که ناظر بر رویکرد تساهلی و تسامحی شورای نگهبان برای انتخابات پیش‌رو -البته در چارچوب قانون- است و همچنین با عنایت به تأکیدات مؤکد رهبر معظم انقلاب اسلامی ناظر بر هر چه رقابتی‌تر برگزارشدن انتخابات، این انتظار از خواص و نخبگان و مراجع سیاسی و اعوان و انصار آن‌ها می‌رود که خدای‌ناکرده گامی در جهت کم‌رونق‌کردن انتخابات برندارند و از مواضع و سخنان و اقداماتی که می‌تواند سبب مأیوس‌کردن مردم و دلسردی آنان به صندوق‌های رأی شود، به جِد اِجتناب و اِحتراز ورزند.

 

دشمنان نظام پس از ناکامی مطلق در نیل به اهداف شوم‌شان در اغتشاشات پاییز سال گذشته و پس از به هزیمت‌رفتن در جنگ ترکیبی تحمیلی به نظام و مردم، درصدد انتقام‌گیری هستند و از هر مَفر و بستری برای تحقق این امرِ خصمانه بهره می‌گیرند و چه مجرایی بهتر از انتخابات؛ انتخاباتی که از افتخارات نظام مقدس جمهوری اسلامی است و تجلی آشکار مردم‌سالاری دینی محسوب می‌شود.

 

 

‌آنان با تمام توان درصددند «سرمایه اجتماعی نظام» را تقلیل دهند و میان مردم و حکومت فاصله و تفرقه بیندازند؛ حربه و ترفندی که هر بار در بزنگاه‌های انتخاباتی از ناحیه دشمنان بروز و ظهور می‌یابد؛ در این شرایط، تکلیف خواص و نخبگان سیاسی مضاعف می‌گردد و مسؤولیت آنان خطیرتر می‌شود؛ لذا هر نجوا و صدایی از ناحیه آنان که نشانه‌ای دال بر تضعیف نهاد انتخابات و مشارکت مردم و رقابت‌پذیری انتخاباتی داشته باشد، بی‌شک کمک به تکمیل پازل دشمن است.

 

***اثرات نافع و نافذِ انتخابات مشارکتی و رقابتی

 

بی‌شک اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی در آستانه هر انتخابات، بر مشارکتی و رقابتی‌بودن فرآیند انتخابات تاکید می‌ورزند، علاوه بر یادآوری اثرات نافع و نافذِ این امر در مقوله‌ها و مؤلفه‌های ناظر بر مردم‌سالاری دینی، مُنبعث و ناشی از تدابیر معظم‌له در جهت خنثی‌سازی توطئه و کِید دشمنان نیز هست؛ دشمنانی که سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی برای ایجاد افتراق میان مردم و نظام کرده‌اند و البته هر بار ناکام مانده‌اند.


منبع: خبرگزاری ایسنا

شناسه خبر 78061