شناسه خبر:78024
1402/10/17 10:37:28

در گفت‌وگو با فرماندار رزن مشخص شد در پی سفر سال گذشته ریاست جمهوری به استان همدان، 27 پروژه نیمه‌کاره این شهرستان در مسیر تکمیل شدن قرار گرفته‌اند.

سپهرغرب، گروه - طاهره ترابی مهوش : آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور کشور روز پنجشنبه 6 مردادماه سال گذشته بود که به همراه جمعی از اعضای هیئت دولت و در سی‌امین سفر استانی دولت سیزدهم، به همدان سفر کرد؛ دیدار با مردم، نخبگان، خانواده‌های معظم شهدا، بازدید از برخی طرح‌ها و پروژه‌های اقتصادی، حضور در جلسه شورای اداری و نشست خبری، ازجمله مهم‌ترین برنامه‌های سی‌امین سفر استانی رئیس‌جمهور به دیار هگمتانه بود.

البته هم‌زمان با حضور رئیس دولت مردمی سیزدهم در پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین و با برنامه‌ریزی انجام‌شده، جمعی از وزرا و مسئولان عالی دولت به شهرستان‌های تابعه استان سفر کرده و ضمن دیدار چهره به چهره با مردم و شرکت در جلسه شورای اداری شهرستان‌ها، مسائل مربوطه را مورد بررسی و تبادل نظر قرار دادند.

نکته مسرت‌بخش اینکه به گفته استاندار همدان با تمام سختی‌ها، اعتبارات بسیار خوبی برای استان همدان درنظر گرفته شد و از 14 هزار میلیارد تومان اعتبارات سفر که طی سه سال باید جذب شود، در سال نخست حدود پنج هزار میلیارد تومان جذب شده است که ازجمله شهرستان‌هایی که اعتبار بالایی برای آن‌ها پیش‌بینی شد، می‌توان به رزن اشاره کرد. بر این اساس با گذشت بیش از یک‌سال و اندی از این سفر، بر آن شدیم تا در گفت‌وگو با علی‌اصغر غفاری‌آثار، فرماندار این شهرستان، از آخرین روند پیشرفت پروژه‌های نیمه‌کاره که برای آن‌ها از محل اعتبارات ریاست جمهوری مبالغی درنظر گرفته شده بود، اطلاعی کسب کنیم که در ادامه می‌خوانید:

فرماندار شهرستان رزن با بیان اینکه رزن با شاخص و سرانه‌های خود توانست بیشترین اعتبار سفر ریاست جمهوری را با رقم 855 میلیارد تومان به خود اختصاص دهد، گفت: این مهم درحالی اتفاق افتاد که در سفر رئیس‌جمهور به استان همدان براساس شاخص نهاد ریاست جمهوری به پروژه‌های بالای 50 درصد پیشرفت فیزیکی اعتبارات سفر اختصاص داده می‌شد،

علی‌اصغر غفاری‌آثار با تأکید بر اینکه با چنین وضعیتی به رزن هیچ اعتباری تعلق نمی‌گرفت زیرا پروژه با پیشرفت بالای 50 درصد در شهرستان وجود نداشت و عمده پروژه‌های ما پیشرفتی زیر 50 درصد را در آن مقطع زمانی داشتند، افزود: با این وجود با نگاه ویژه استاندار و نیز پیگیری‌های لازم، اعتبارات خوبی از محل سفر به شهرستان رزن اختصاص داده شده و همه این پروژه‌ها در اعتبارات سفر ریاست جمهوری مورد توجه قرار گرفت.

وی با تأکید بر اینکه ضمن پیگیری‌ها 27 پروژه نیمه‌کاره شهرستان که طی 44 سال گذشته در شهرستان کلید خورده و نیمه‌کاره باقی مانده بودند فعال شدند، اذعان کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، به همه این پروژه‌ها اعتباراتی تخصیص یافت و درحال حاضر تکمیل همه پروژه‌ها در دستورکار قرار گرفته است.

فرماندار رزن با بیان اینکه اعتبارات در بخش‌های مختلف همچون بهداشت و درمان، بنیاد مسکن، راه و شهرسازی، آموزش‌وپرورش، جهاد کشاورزی و غیره به‌کار گرفته شدند، ابراز کرد: ازجمله پروژه‌های زیرساختی و مهم شهرستان بیمارستان 150 تختخوابی رزن بود که در آن مقطع زمانی تنها 24 درصد پیشرفت فیزیکی داشت.

غفاری‌آثار با تأکید بر اینکه برای پروژه مذکور 300 میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری درنظر گرفته شد، اظهار کرد: خوشبختانه از این مبلغ تا به امروز 65 میلیارد تومان آن تخصیص یافته است.

وی با بیان اینکه درحال حاضر پروژه فعال بوده و بیش از 50 درصد پیشرفت فیزیکی را تجربه کرده است، افزود: هم‌اکنون در عملیات عمرانی این پروژه هشت گروه شامل 80 نفر نیروی انسانی مشغول فعالیت هستند.

فرماندار رزن با اشاره به اینکه پروژه نیمه‌کاره بعدی شهرستان مربوط به کریدور شمالی استان بود که از سال 89 راکد مانده بود حال آنکه یک‌سوم آن در حوزه استحفاظی شهرستان فامنین و یک‌دوم آن در شهرستان‌های رزن، درگزین و کبودراهنگ قرار دارد، خاطرنشان کرد: این پروژه درکل از محل اعتبارات سفر 260 میلیارد تومان اعتبار دریافت کرد که 130 میلیارد این اعتبار مختص محور رزن- دمق است.

وی ادامه داد: از این مبلغ تا امروز چیزی بالغ‌بر 27 میلیارد تومان تخصیص یافته؛ به‌طوری که این پروژه نیز فعال بوده و پیمانکار در آن مشغول است و درحال تکمیل آن هستیم؛ یعنی چهار کیلومتر آن به مرحله آسفالت رسیده و در مابقی مسیر نیز زیرسازی درحال انجام است.

غفاری‌آثار با تأکید بر اینکه دیگر پروژه نیمه‌کاره راکد مانده از سال 89 شهرستان کنارگذر رزن بود، عنوان کرد: این پروژه نیز 70 میلیارد تومان اعتبار از محل سفر اعتبار گرفت که تاکنون 24 میلیارد تومان آن تخصیص پیدا کرده است.

این مدیر ارشد شهرستانی ادامه داد: در این پروژه قسمتی از اعتبار در بحث تملک هزینه شد؛ البته ما نیز در پروژه ورود کرده و بزرگ‌ترین و بهترین پیمانکار پروژه‌های عمرانی در کشور یعنی جهاد نصر را از استان مرکزی، به کار گرفتیم.

وی با بیان اینکه پروژه مذکور نیز درحال اتمام بوده و پیشرفت فیزیکی 92 درصدی دارد، گفت: پیش از شروع به کار مجدد این پروژه، پیشرفت آن 80 درصد بود.

غفاری‌آثار همچنین با اشاره به اختصاص 20 میلیارد اعتبار برای تکمیل پروژه استخر بانوان که ازسال 89 راکد مانده بود، ابراز کرد: اهمیت تکمیل این پروژه به آن جهت دوچندان شده بود که درحال تبدیل شدن به مسئله اجتماعی برای ساکنان محل اجرا بود.

فرماندار رزن با اشاره به اینکه تاکنون به این پروژه چهار میلیارد تومان اعتبار تزریق شده حال آنکه قرارداد آن در فاز نخست با پیمانکار هشت میلیارد تومان است، تصریح کرد: این پروژه نیز خوشبختانه درحال تکمیل شدن است؛ به‌طوری که تنها بخش باقی‌مانده از آن جهت بهره‌برداری، تجهیزات داخلی و نیز استقرار وسایل گرمایشی است.

وی با بیان اینکه در حوزه راهداری نیز که اعتبارات عمده‌ای درنظر گرفته شد و در‌عین‌حال در آن ورود جدی داشتیم اصلاح نقاط حادثه‌خیز رزن لحاظ شد، ابراز کرد: طی دو سال گذشته ما 9 نقطه حادثه‌خیز در شهرستان داشتیم که از طریق راهداری و پلیس راه شناسایی و احصا شده بودند.

غفاری‌آثار با اشاره به اینکه خوشبختانه تمامی این نقاط حادثه‌خیز طی دوسال گذشته اصلاح شدند، تشریح کرد: در این بخش چیزی حدود 36 میلیارد تومان اعتبار از محل سفر هزینه شده است.

وی با اشاره به آسفالت راه‌های روستایی، ابراز کرد: در این بخش نیز طی دو سال گذشته 70 میلیارد تومان اعتبار از محل سفر جذب و هزینه شده است.

فرماندار رزن تأکید کرد: نکته حائز اهمیت و جالب اینکه با توجه به درصد تخصیص اعتبارات و با روند کنونی، به نظر می‌رسد همه پروژه‌های نیمه‌کاره شهرستان طی چندسال به اتمام برسند.

مع‌الوصف؛ با توجه به آنچه گفته شد، دولت سیزدهم عزم خود را در سفرهای استانی بر اتمام طرح‌های نیمه‌تمام قرار داده تا از این طریق ضمن گشایش در امور، از تداوم خسارت‌های تحمیل‌شده ناشی از فرسایشی شدن پروژه‌ها هم جلوگیری کند که نمونه عینی را می‌توان در شهرستان رزن دید. به‌طوری که گویا دولت رئیسی مُهر پایانی بر همه پروژه‌های نیمه‌تمام شهرستان زده تا مردم این دیار پس از سال‌ها طعم خوش شدنی‌ بودن کار‌ها را چشیده و از تحمل پروژه‌های نیمه‌کاره رهایی یابند.

 

شناسه خبر 78024